• 1
  • 2
2021-03-10, 11:29
Medlem
belle.indifferences avatar
Testat flera perioder att äta vegetariskt.
Problemet är att min mage går bananas och det funkar ju inte i längden.

Allt i stil med bönor, linser, kikärtor, sojaprodukter, quorn osv
gör att jag får ont i magen som fan och magen pajar ihop.

Är det så för alla?
Hur länge i så fall? Går det över?
Citera
2021-03-10, 11:43
Avstängd
Det är inte naturligt att äta så. Människan behöver kött, helst egenjagat viltkött.
Citera
2021-03-10, 12:04
Medlem
GeleZachas avatar
Jag blev vegetarian från en dag till en annan (dock var jag typ 11 år) och märkte inte av några problem med magen, snarare upplevde jag att magen blev mindre hård.
Citera
2021-03-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Jag blev vegetarian från en dag till en annan (dock var jag typ 11 år) och märkte inte av några problem med magen, snarare upplevde jag att magen blev mindre hård.

Intressant.

Kan det vara så att vissa inte passar att äta vegetariskt? Undrar varför isf.

Jag menar, det finns ju tusentals vegetarianer.. alla dessa kan ju rimligtvis inte gå runt med smärta liksom..
Citera
2021-03-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Det är inte naturligt att äta så. Människan behöver kött, helst egenjagat viltkött.

Det tror jag inte, stora delar av världen äter man inte viltkött liksom. Vissa är vegetarianer naturligt. däremot kanske det kan vara så att det inte passar alla rent fysiologiskt. Jag vet inte.
Citera
2021-03-10, 12:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av belle.indifference
Det tror jag inte, stora delar av världen äter man inte viltkött liksom. Vissa är vegetarianer naturligt. däremot kanske det kan vara så att det inte passar alla rent fysiologiskt. Jag vet inte.
Det är ju naturligtvis olika beroende på i världen man bor. I norden har vi ätit viltkött i 10 000 år och därför är våra kroppar och magar anpassade efter det. I Indien har man ätit vegetariskt lika länge. Det går inte att överföra 10 000 års evolution med en aftonbladetartikel om veganism.
Citera
2021-03-10, 12:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Är det så för alla?

När jag prövade att äta helvegetariskt så upphörde gasbildningar och annat efter ca 3 dagar.
Citera
2021-03-10, 12:36
Medlem
Vermillionss avatar
Citat:

Är det så för alla?

Då är du lite speciell för det är helt tvärtom. Var vegetarian eller vegan i ett par månader så får du uppleva innebörden av att äta kött och mejeriprodukter. Du kommer spy och få ont i magen.

Det är inte naturligt att dricka kotuttsmjölk.

Alternativt är det hjärntvättad placebo men det är osannolikt.
Citera
2021-03-10, 12:37
Medlem
Idumeas avatar
Vissa kan få problem av bönor och baljväxter. Du kanske kan testa att förändra kosten gradvis istället för att göra en radikal förändring jättesnabbt.
Citera
2021-03-10, 13:05
Medlem
MrsChows avatar
Det är väl ganska självklart att en vegetarisk kost innehåller såpass mycket fibrer att du måste vänja den successivt. Du måste göra en upptrappning ifrån en kost som består av kött till vegetarisk. Efter ett tag kommer du att må superbra, om det är en allsidig och varierad vegetarisk kost du har uppnått.
Citera
2021-03-10, 13:24
Moderator
Briasccas avatar
Citat:

Är det så för alla?

Sannolikt är det en dosfråga och hur du kombinerar. Människans tarmar och kroppsbehovs är evolutionärt utvecklade för att ta emot en blandad kost av vegetabilier och animaliska proteiner. Ensidig kost gör att din mage går bananas, särskilt om du äter mycket av få råvaror som producerar mycket gaser (t.ex. ärter, bönor, avokado, jordärtskockor, kål). Det är normalt att få ont i magen av en sådan diet. Om du så vill, kroppens sätt att säga att den inte vill en så ensidig kost. Du kan också få tarmproblem om du äter mycket vegetariska hel- och halvfabrikat, och äter mycket kosttillskott.

Du behöver äta mer cellulosa (fiber), mindre ensidigt, mer frukt och grönt och så balansera med några bra animaliska proteiner från kött, fisk och fågel. Fördelningen mellan mellan vegetabilier och animalier för ett bra välmående kan vara 95/5, alltså stora mängder vegetabilier men aldrig enbart sådana. Väljer du en kombo på 95/5 så får du en optimalt evolutionärt anpassad kost.

Går du över till en balanserad allätarkost torde dina besvär vara borta inom 48-72 timmar.
Citera
2021-03-10, 13:28
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Det är inte naturligt att dricka kotuttsmjölk.
Har provat veganskt och man måste ju äta mängder, hela tiden för att få i sig näring, plus kosttillskott för den näring man inte får i sig med maten. Lägg därtill den tråkiga texturen och smaken, gaser i magen-ett evighetsfjärtande och en känsla av otillfredsställelse. Man blir kall och frusen, orkeslös och matfixerad.

Europeer och speciellt nordbor har anpassat sig till mjölkmat i vuxen ålder, helt naturligt under 10000 år.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1182075/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in