2021-03-10, 00:06
Medlem
Har länge irriterat mig på att jag inte förstår grejen med länder som har skor på sig inomhus. Hör det nämnas ibland, att det är unikt i Skandinavien att vi går in i strumplästen, men får inte ihop det.

För det första, när man säger att man i olika länder har skor på sig inomhus menar man ytterskor, eller att man byter till inneskor? I Japan vet jag att man byter till tofflor.

För det andra var/i vilka länder har man det? Har inte varit spec mycket hos folk i andra länder men ex hos de jag besökt hemma i USA så hade inte de ytterskor inomhus.

Och sedan undrar jag hur? Alltså i kalla klimat, springer folk in i badrum och kök med vinterkängor? Blir det inte extremt skitigt att springa runt med skor inne, vilket klimat man än har? Var och när tar man av sig skorna för man sover och duschar ju inte med skorna på åtminstone.

Varför?

Kan någon bringa klarhet för mig i denna extremt viktiga fråga? Haha har gått runt och funderat på detta ett tag nu.
2021-03-10, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Har länge irriterat mig på att jag inte förstår grejen med länder som har skor på sig inomhus. Hör det nämnas ibland, att det är unikt i Skandinavien att vi går in i strumplästen, men får inte ihop det.

För det första, när man säger att man i olika länder har skor på sig inomhus menar man ytterskor, eller att man byter till inneskor? I Japan vet jag att man byter till tofflor.

För det andra var/i vilka länder har man det? Har inte varit spec mycket hos folk i andra länder men ex hos de jag besökt hemma i USA så hade inte de ytterskor inomhus.

Och sedan undrar jag hur? Alltså i kalla klimat, springer folk in i badrum och kök med vinterkängor? Blir det inte extremt skitigt att springa runt med skor inne, vilket klimat man än har? Var och när tar man av sig skorna för man sover och duschar ju inte med skorna på åtminstone.

Varför?

Kan någon bringa klarhet för mig i denna extremt viktiga fråga? Haha har gått runt och funderat på detta ett tag nu.

Väldigt vanligt i USA, dock inte i de snöiga delarna. Det skulle bli lika blött och slaskigt hemma som det skulle bli för oss ifall vi gick in med skor under de kallare/blötare månaderna.

Varför de gör det har jag inte något direkt svar på, men att det är äckligt kan jag hålla med om.
2021-03-10, 00:16
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose

Varför?

https://www.xn--stdningstockholm-wnb...man-ar-inomhus
2021-03-10, 00:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BBO990
Väldigt vanligt i USA, dock inte i de snöiga delarna. Det skulle bli lika blött och slaskigt hemma som det skulle bli för oss ifall vi gick in med skor under de kallare/blötare månaderna.

Varför de gör det har jag inte något direkt svar på, men att det är äckligt kan jag hålla med om.

Fotsvampen måste frodas något överjävligt.
Själv går jag så ofta som möjligt barfota inomhus och på sommaren är det flipflop som gäller ute men tar alltid av mig skorna i hallen.
2021-03-10, 00:29
Medlem
Jag går ibland in med skorna för att jävlas, men hemma tar jag av mig skorna i hallen. Tror de är lata och inte orkar knyta skor om de ska springa in och ut.
2021-03-10, 00:38
Moderator
Popesizes avatar
Det är inte en fråga för Subkulturer och Socioekonomiska livsstilar.

Frågan diskuteras på olika håll runt om i forumet, och så som TS ställer den, så kan h*n fortsätta i
(FB) Tråden om att bära skor inomhus

(FB) Ta av sig skorna inomus, bara i norden?

Men inte här.

TRÅD LÅST // Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in