• 1
  • 2
2021-03-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Jag är tillräcklig gammal vad det nu har med saken att göra... Faktum kvarstår, facket utesluter dig vid obetalda avgifter. A-kassan utesluter dig inte utan kräver avgiften genom KFM. Visa på annat om du kan...

Verkar inte som du förstår.

Är jag tvungen att googla så du kan förstå? Detta visar bara brist på kompetens.

Utdrag från If metall :

Om du har missat att betala din avgift i tre månader riskerar du att få ett utträde ur vår a-kassa på grund av bristande betalning och kan då förlora din intjänade medlemskapstid.

Något mer?

Edit:

Utdrag från unionen :
Efter tre obetalda medlemsavgifter upphör ditt medlemskap hos oss. Medlemskapet ger dig ett försäkringsskydd. Upphör medlemskapet påverkar det storleken på din ersättning om du skulle bli arbetslös.
Citera
2021-03-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Vi pratar om facket och a kassan. Ingen av dessa instanser skickar till a kassa. Been there done that.

Om du har ett abonnemang eller en hyra så finns det alltid uppsägningstid/spärr på 24/12 månader. Därför skickas det till inkasso då du har bundit dig.

Men om du tex skulle teckna hallon abonnemang så dras det varje månad från ditt kontokort. Den dagen du inte betalar den dagen kommer du att sägas upp. För du betalar endast för den period du använder och det finns inget bundet avtal. Detta gäller både hos a kassan/facket/försäkringen. Betalar du inte försäkringen så kommer inte någon att jaga dig.

Åldern = erfarenhet.

Har man varit med i a kassa / facket länge nog så förstår man dessa regler.
Motsäger inte det ni hävdar, enbart en begäran om något som styrker förhållandet. Ser vad som gäller enligt utdrag, därmed inte klarlagt att samma regler tillämpas av samtliga fackförbund även om även det kan vara möjligt.
Citera
2021-03-09, 22:35
Medlem
Jag har mailat högre instanser inom förbundet med min story. Dom har beklagat det inträffade och ska ta kontakt med det lokala ombudet sen blir det tyst.
Till saken är att jag hela tiden vart ödmjuk och inte vart på och tjatat på ombuden nämnvärt mycket heller.
Jag har aldrig krävt att dom ska vinna min fight. Det enda jag ville va att få lite feed back på hur processen gick och lite tips och svar på hur man kan gå vidare.

Fackförbunden idag är inte alls va de va på 80-talet. Idag är det arbetsgivarens marknad och det vet förbunden om. Fackavgifterna är orimligt höga och sällan får man någon hjälp. Bestämmer sig ett företag för varsel så är det inte facket som avgör om du får stanna. Det är LAS ordningen och din kompetens som avgör.
Det enda jag fått ut av mina 15 år i olika fackförbund är lite rabatt på försäkringar.
Något som inte på långa vägar kompenserar pengarna till maffiafacket.

Facket hävda i ett samtalet att jag va skyldig enligt stadgarna att betala avgiften uppsägningstiden ut.
Citera
2021-03-10, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Jag har mailat högre instanser inom förbundet med min story. Dom har beklagat det inträffade och ska ta kontakt med det lokala ombudet sen blir det tyst.
Till saken är att jag hela tiden vart ödmjuk och inte vart på och tjatat på ombuden nämnvärt mycket heller.
Jag har aldrig krävt att dom ska vinna min fight. Det enda jag ville va att få lite feed back på hur processen gick och lite tips och svar på hur man kan gå vidare.

Fackförbunden idag är inte alls va de va på 80-talet. Idag är det arbetsgivarens marknad och det vet förbunden om. Fackavgifterna är orimligt höga och sällan får man någon hjälp. Bestämmer sig ett företag för varsel så är det inte facket som avgör om du får stanna. Det är LAS ordningen och din kompetens som avgör.
Det enda jag fått ut av mina 15 år i olika fackförbund är lite rabatt på försäkringar.
Något som inte på långa vägar kompenserar pengarna till maffiafacket.

Facket hävda i ett samtalet att jag va skyldig enligt stadgarna att betala avgiften uppsägningstiden ut.
Att LAS har blivit urholkad kad du inte anklaga facket direkt för kan jag tycka. Frågan är vad som skulle hända om fackföreningar inte hade funnits överhuvudtaget? Tror du att alla arbetsgivare villigt hade höjt de anställdas löner? Även om jag kan hålla med om att fackets inflytande har minskat under de senaste åren (man kan fråga sig vems eller vilken regerings fel blev det) så tror jag att facket fortfarande har en roll i samhället och bidrar till att hålla jämvikt...
Citera
2021-03-10, 10:13
Medlem
Min fru kunde ej betala till kommunals fackavgift för några år sedan på nästan 6 månader och det gick ej vidare till Inkasso eller Kronofogden däremot så fick hon betala 6 månaders fackavgift på en gång sen ..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in