• 1
  • 2
2021-03-09, 18:33
Medlem
Jag har nyss sagt upp mitt medlemskap i fackförbundet(ej a-kassa) då dom varit fruktansvärt passiva mot mig vid en tvist på jobbet.
Dom har inte återkopplat efter samtal med min chef och vägrat komma med förslag och vägledning i processen. Samtalet mellan facket och chefen fick jag inte ens delta på vilket jag tycker luktar köpt ombudsman...

Jag har nu sagt upp medlemskapet men dom har 3 månaders uppsägning. Vad händer om jag skiter i att betala detta? Går det vidare till inkasso?
Citera
2021-03-09, 18:34
Medlem
GoUoDs avatar
Vad är det för förbund?
Vad säger kontraktet?`Kontraktet är bindande. Har facket inkasso? Antagligen skiter dem i dina struntsummor i ren goodwill, antagligen.
Citera
2021-03-09, 18:35
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Jag har nu sagt upp medlemskapet men dom har 3 månaders uppsägning. Vad händer om jag skiter i att betala detta? Går det vidare till inkasso?

Kan ju till och med gå till fogden direkt nya regler nu.
Citera
2021-03-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Kan ju till och med gå till fogden direkt nya regler nu.

Gå till fogden direkt menar du utan att gå till inkasso först eller hurdå?
Citera
2021-03-09, 18:43
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Gå till fogden direkt menar du utan att gå till inkasso först eller hurdå?

Nej för nått år sedan så blev det nya regler en faktura kan gå direkt till fogden utan att gå till inkasso.
Citera
2021-03-09, 18:43
Medlem
RedForces avatar
Man skall aldrig gå ur facket. Ta det högre upp istället och engagera dig, gå på möten, ställ upp i val.

Vad som händer om du struntar i att betala får du se vad som står i avtalet du har med ditt förbund. Men har du betalningsskyldighet så kan du räkna med att de går vidare till inkasso.
Citera
2021-03-09, 18:54
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Fackförbunden brukar avskriva medlemskap om avgiften inte betalats. A-kassan tvekar dock inte en sekund att kräva in avgifter med inkasso och kronofogden.
Citera
2021-03-09, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Fackförbunden brukar avskriva medlemskap om avgiften inte betalats. A-kassan tvekar dock inte en sekund att kräva in avgifter med inkasso och kronofogden.

Du är nog helt ute och cyklar. Hur gammal är du?

A kassorna har som regel 3 missade betalningar = man går ur akassa.

Samma med hemförsäkring. Samma med facket. Du kan inte få inkasso pga obetalda. Du betalar för en tjänst i förväg. Betalar du inte så är du int försäkrad, u'r lost.

Känns som flashback användare antinge blivit dummare eller dummare. Stött på så många konstiga svar på sistone.

Kanske höja åldern på flashback.
Citera
2021-03-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Du är nog helt ute och cyklar. Hur gammal är du?

A kassorna har som regel 3 missade betalningar = man går ur akassa.

Samma med hemförsäkring. Samma med facket. Du kan inte få inkasso pga obetalda. Du betalar för en tjänst i förväg. Betalar du inte så är du int försäkrad, u'r lost.

Känns som flashback användare antinge blivit dummare eller dummare. Stött på så många konstiga svar på sistone.

Kanske höja åldern på flashback.

Min fetning ovan. Varför skulle inte oguldna avgifter kunna hanteras av inkasso? Något som hindrar i avtal eller i stadgar?
Vad har åldern med detta att göra?
Citera
2021-03-09, 21:03
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Jag har nyss sagt upp mitt medlemskap i fackförbundet(ej a-kassa) då dom varit fruktansvärt passiva mot mig vid en tvist på jobbet.
Dom har inte återkopplat efter samtal med min chef och vägrat komma med förslag och vägledning i processen. Samtalet mellan facket och chefen fick jag inte ens delta på vilket jag tycker luktar köpt ombudsman...

Det är väl bara att testa och se vad som händer😁
När jag själv gick ur facket för många år sedan så lämnade jag en fullmakt till lönekontoret där jag skrev att jag fråntog dom rätten att dra min fack avgift och det hände ingenting.
Citera
2021-03-09, 21:05
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Du är nog helt ute och cyklar. Hur gammal är du?.

Jag är tillräcklig gammal vad det nu har med saken att göra... Faktum kvarstår, facket utesluter dig vid obetalda avgifter. A-kassan utesluter dig inte utan kräver avgiften genom KFM. Visa på annat om du kan...
Citera
2021-03-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Min fetning ovan. Varför skulle inte oguldna avgifter kunna hanteras av inkasso? Något som hindrar i avtal eller i stadgar?
Vad har åldern med detta att göra?

Vi pratar om facket och a kassan. Ingen av dessa instanser skickar till a kassa. Been there done that.

Om du har ett abonnemang eller en hyra så finns det alltid uppsägningstid/spärr på 24/12 månader. Därför skickas det till inkasso då du har bundit dig.

Men om du tex skulle teckna hallon abonnemang så dras det varje månad från ditt kontokort. Den dagen du inte betalar den dagen kommer du att sägas upp. För du betalar endast för den period du använder och det finns inget bundet avtal. Detta gäller både hos a kassan/facket/försäkringen. Betalar du inte försäkringen så kommer inte någon att jaga dig.

Åldern = erfarenhet.

Har man varit med i a kassa / facket länge nog så förstår man dessa regler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in