2021-03-09, 16:24
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iq144
funkar inte privazer ?
Den kan inte radera en hel hårddisk, bara enskilda filer.
Citera
2021-03-09, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Den kan inte radera en hel hårddisk, bara enskilda filer.

ok , tänkte bara om man bara hade några filer som behöver tas bort smidigt l onödigt då att radera hela hårddisken då

privazer är väl tillräckligt säkert , på det man rensat , eller ?
Citera
2021-03-09, 16:40
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Nu har jag några månader senare fått tillbaka en dator som varit i beslag hos polisen.
Den är krypterad och de har inte kommit in i den, frågat om lösenordet många gånger men jag har inte gett. Har inget särskilt att dölja faktiskt men ändå mån om min integritet.

Nu undrar jag. Kan polisen ha gjort en fuling?
Implementerat något som avläser när jag startar den och skriver in lösenordet?
Så dom är på standby för komma och hämta den snabbt igen efter det och då ha lösenordet?

Men till den viktiga frågan. Hur kan jag snabbt rensa ALLT innehåll, så den blir helt fabriksåterställd relativt snabbt från uppstart och så ALLT verkligen tas bort och inte går att återskapa?

Måste jag avvaktivera Bitlocker, efter att jag loggat in, och påbörjar återställningen?
Tar gärna en liten guide på hur jag smidigast gör från uppstart till fabriksåterställd och där all historik blivit swipad. Tack på förhand!

De har tagit en råkopia av dina hårddiskar, så de behöver inte hämta den igen om de kommer över lösenordet.
Citera
2021-03-09, 16:50
Medlem
Citat:
Nu har jag några månader senare fått tillbaka en dator som varit i beslag hos polisen.
Den är krypterad och de har inte kommit in i den, frågat om lösenordet många gånger men jag har inte gett. Har inget särskilt att dölja faktiskt men ändå mån om min integritet.

Nu undrar jag. Kan polisen ha gjort en fuling?
Implementerat något som avläser när jag startar den och skriver in lösenordet?
Så dom är på standby för komma och hämta den snabbt igen efter det och då ha lösenordet?

Men till den viktiga frågan. Hur kan jag snabbt rensa ALLT innehåll, så den blir helt fabriksåterställd relativt snabbt från uppstart och så ALLT verkligen tas bort och inte går att återskapa?

Måste jag avvaktivera Bitlocker, efter att jag loggat in, och påbörjar återställningen?
Tar gärna en liten guide på hur jag smidigast gör från uppstart till fabriksåterställd och där all historik blivit swipad. Tack på förhand!

Det beror lite på hur paranoid du är.

Är du lite småparanoid så kan du lungt köra på eftersom man inte kan lägga in saker på krypterad hårddisk om man inte har nyckeln, ja såvida du inte kört med någon slags halvmesyr.

Är du mer paranoid så bör du ju inse att den mer rimliga approachen är att de monterar in en keylogger, då kan du hålla på och köpa nya hårddiskar, formattera och fylla på med filmer och formatera om igen, slipa ner ytan på hårddisken och köpa ytterligare ny hårddisk ad absurdum - sen kommer polisen och bara läser ut lösenordet och öppnar hårddisken.

Är man riktigt paranoid så betraktar man datorn som mixtrad och otillförlitlig. Man kör allt på tippen och går in och köper nytt på netonnet. Är man lite mer normal så öppnar man sina prylar och inspekterar att där inte sitter något fuffens någonstans (och hoppas att de inte är mer avancerade än så i sina tekniker)
Citera
2021-03-09, 17:30
Bannlyst
Citat:
ok , tänkte bara om man bara hade några filer som behöver tas bort smidigt l onödigt då att radera hela hårddisken då

Är du allvarlig eller är du "mindre tekniskt bevandrad" i all välmening?
Citera
2021-03-09, 17:33
Medlem
salxars avatar
Citat:

Absolut är det säkert nog. Nu är ju dock TS nojig över att de installerat något på hans dator.
Citera
2021-03-09, 18:09
Medlem
Om du är så nojig är nog det bästa att kassera hårddisken. Slänga på brasan kanske (inte hemma, om du inte vill bränna ned huset)?
Citera
2021-03-09, 18:41
Medlem
Herregud.

Steg 1!: lås inte upp bitlocker.
Steg 2!: boota killdisk från usb. Installera från en annan dator
Steg 3!: nolla den en gång
Steg 4!: ladda ner veracrypt/ccleaner och rensa oanvänt utrymme/kryptera hela hårddisken samtidigt som du skriver över tomt utrymme med 1/3/7/35 pass.

Sen är det lugnt.

Eftersom du sa du intw hade något speciellt så är övre stegen det bästa.

Är du rädd så spräng hårddisken i 1 mille bitar och köp en.

Jag har både åkt fast med krypterade hårddiskar samt "nollade" som ovanstående utan att något kunde fiskas fram.

Gör inte det komplicerst mer än det är.

Btw: Läs på om ssd diskarna spar funktion. Svårare att rensa information än på vanlig hdd.

Edit: Bitlocker använder sig av TMP KRYPYTERING dvs du kan inte spegla hårddisken dom måste jobba med hårddisken på plats. Så nej det finns ingen spegling. Däremot kan man spegla veracrypt men det är lika svårt att avkryptera som med BL.

Kör FDE. Installera Windows i MBR LÄGE och inte i GPT. Annars kan du bara partition encrypt dvs den krypterar endast den delen där windows är installerad. Då finns det risk med swapfiler mm. Läs om swapfiler
Senast redigerad av deepwww89 2021-03-09 kl. 18:44.
Citera
2021-03-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Herregud.

Steg 1!: lås inte upp bitlocker.
Steg 2!: boota killdisk från usb. Installera från en annan dator
Steg 3!: nolla den en gång
Steg 4!: ladda ner veracrypt/ccleaner och rensa oanvänt utrymme/kryptera hela hårddisken samtidigt som du skriver över tomt utrymme med 1/3/7/35 pass.

Sen är det lugnt.

Eftersom du sa du intw hade något speciellt så är övre stegen det bästa.

Är du rädd så spräng hårddisken i 1 mille bitar och köp en.

Jag har både åkt fast med krypterade hårddiskar samt "nollade" som ovanstående utan att något kunde fiskas fram.

Gör inte det komplicerst mer än det är.

Btw: Läs på om ssd diskarna spar funktion. Svårare att rensa information än på vanlig hdd.

Edit: Bitlocker använder sig av TMP KRYPYTERING dvs du kan inte spegla hårddisken dom måste jobba med hårddisken på plats. Så nej det finns ingen spegling. Däremot kan man spegla veracrypt men det är lika svårt att avkryptera som med BL.

Kör FDE. Installera Windows i MBR LÄGE och inte i GPT. Annars kan du bara partition encrypt dvs den krypterar endast den delen där windows är installerad. Då finns det risk med swapfiler mm. Läs om swapfiler

Absolut, tack för tips.
Men hur kör jag Kill Disk och det övriga om jag inte först låser upp Bitlocker? Måste ju komma in i datorn för att göra dessa åtgärder?
Och varför byta till veracrypt nu när jag vet att bitlocker funkar?
Citera
2021-03-09, 18:57
Medlem
salxars avatar
Citat:
Absolut, tack för tips.
Men hur kör jag Kill Disk och det övriga om jag inte först låser upp Bitlocker? Måste ju komma in i datorn för att göra dessa åtgärder?
Använd en annan jävla dator.

Det behöver du inte. Kör vidare med BL du.
Citera
2021-03-09, 18:57
Medlem
Citat:
Absolut, tack för tips.

Du kan låsa upp datorn. Polisen har verkligen inte lagt något i din hårddisk. Det är det fina med BL.

Så in med dig i datorn och ladda ner. Jag hade ett stort ärende med polisen. Kan säga att Säpo var inblandad i mitt ärende pga mitt ex lögner.

Inget har hänt och ingen har lyckats återskapa något eller bryta sig in.

Jag körde killdisk 2 ggr på varje hårddisk samt fyllde hårddiskarna med skit för att sedan formatera om det och slutligen ccleaner tomt utrymme.

Du kan köra med BL den funkar lika bra. Jag är med van med Veracrypt. Känner mer förtroende för en opensource program som veracrypt. I dont trust Microsoft.
Citera
2021-03-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Använd en annan jävla dator.

Det behöver du inte. Kör vidare med BL du.

Hur menar du? Hur använder jag en annan dator för att rensa en annan avstängd krypterad dator?
Att ladda ner KillDisk på en annan dator och sätta på USB för att sedan använda i den krypterade datorn utan internet har jag förstått.

Men nu skrev han att jag inte skall låsa upp Bitlocker innan jag använder Killdisk, blev väl missförstånd.
Du är inte till mycket hjälp faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in