Citat:
Ursprungligen postat av
golarskjutare
Nu har jag några månader senare fått tillbaka en dator som varit i beslag hos polisen.
Den är krypterad och de har inte kommit in i den, frågat om lösenordet många gånger men jag har inte gett. Har inget särskilt att dölja faktiskt men ändå mån om min integritet.
Nu undrar jag. Kan polisen ha gjort en fuling?
Implementerat något som avläser när jag startar den och skriver in lösenordet?
Så dom är på standby för komma och hämta den snabbt igen efter det och då ha lösenordet?
Men till den viktiga frågan. Hur kan jag snabbt rensa ALLT innehåll, så den blir helt fabriksåterställd relativt snabbt från uppstart och så ALLT verkligen tas bort och inte går att återskapa?
Måste jag avvaktivera Bitlocker, efter att jag loggat in, och påbörjar återställningen?
Tar gärna en liten guide på hur jag smidigast gör från uppstart till fabriksåterställd och där all historik blivit swipad. Tack på förhand!
Det beror lite på hur paranoid du är.
Är du lite småparanoid så kan du lungt köra på eftersom man inte kan lägga in saker på krypterad hårddisk om man inte har nyckeln, ja såvida du inte kört med någon slags halvmesyr.
Är du mer paranoid så bör du ju inse att den mer rimliga approachen är att de monterar in en keylogger, då kan du hålla på och köpa nya hårddiskar, formattera och fylla på med filmer och formatera om igen, slipa ner ytan på hårddisken och köpa ytterligare ny hårddisk ad absurdum - sen kommer polisen och bara läser ut lösenordet och öppnar hårddisken.
Är man riktigt paranoid så betraktar man datorn som mixtrad och otillförlitlig. Man kör allt på tippen och går in och köper nytt på netonnet. Är man lite mer normal så öppnar man sina prylar och inspekterar att där inte sitter något fuffens någonstans (och hoppas att de inte är mer avancerade än så i sina tekniker)