Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-03-09, 15:33
Medlem
Nu har jag några månader senare fått tillbaka en dator som varit i beslag hos polisen.
Den är krypterad och de har inte kommit in i den, frågat om lösenordet många gånger men jag har inte gett. Har inget särskilt att dölja faktiskt men ändå mån om min integritet.

Nu undrar jag. Kan polisen ha gjort en fuling?
Implementerat något som avläser när jag startar den och skriver in lösenordet?
Så dom är på standby för komma och hämta den snabbt igen efter det och då ha lösenordet?

Men till den viktiga frågan. Hur kan jag snabbt rensa ALLT innehåll, så den blir helt fabriksåterställd relativt snabbt från uppstart och så ALLT verkligen tas bort och inte går att återskapa?

Måste jag avvaktivera Bitlocker, efter att jag loggat in, och påbörjar återställningen?
Tar gärna en liten guide på hur jag smidigast gör från uppstart till fabriksåterställd och där all historik blivit swipad. Tack på förhand!
Citera
2021-03-09, 15:35
Medlem
Skaffa nya hårddiskar.
Citera
2021-03-09, 15:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ta en titt på Kill Disk.
Citera
2021-03-09, 15:40
Medlem
Bonnatorps avatar
Formattera hårddisken du vill rensa, sedan väljer du en film eller annan stor fil (går fortare om det är en enda jättefil än flera små) och kopierar över flera gånger till hårddisken tills den är full.
Fyll på det allra sista med successivt mindre och mindre filer tills den verkligen är proppfull.
Sedan formaterar du den igen.

Har du flera hårddiskar så gör du detta på alla hårddiskar utom system disken först, sedan installerar du Windows på en av de rensade diskarna och gör samma process på den sista hårddisken som är kvar.

Finns nog effektivare metoder, men i princip så är det samma process som händer.
Man skriver över hela volymen så att det inte syns lika tydliga spår av tidigare information.

Sakerna försvinner inte från hårddisken när du lägger dem i papperskorgen, men det fysiska området i lagringsenheten de ligger på blir fria för att skrivas över vid behov, och försvinner först när det faktiskt skrivs över.
Citera
2021-03-09, 16:00
Medlem
Tack för svar! Googlade Kill Disk, skall kolla upp närmare.

Tack för svar gällande föra över filer till stora filer men är på tok för oteknisk.

Hur fungerar Kill Disk? Om jag låser upp datorn från krypteringen och loggar in, behöver jag avaktivera Bitlocker innan jag kör Kill Disk? Och måste jag ta bort en fil i taget med den?
Eller kan man få allt borttaget, förutom det viktiga för driften? Så den går använda igen.

Och sedan när jag kört Kill Disk och tagit bort allt säkert, gör jag då en återställning av datorn via inställningar bara? Om jag vill ha fabriksåterställning.
Och återigen, behöver jag avaktivera Bitlocker innan jag gör fabriksåterställning?

Vet att jag är en rookie men tar gärna hjälp.
Citera
2021-03-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stollppe
Skaffa nya hårddiskar.

Om jag köper ny hårddisk, är alla gamla filer borta? Även krypteringen?
Hur funkar det?
Citera
2021-03-09, 16:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Tack för svar! Googlade Kill Disk, skall kolla upp närmare.

Tack för svar gällande föra över filer till stora filer men är på tok för oteknisk.

Hur fungerar Kill Disk? Om jag låser upp datorn från krypteringen och loggar in, behöver jag avaktivera Bitlocker innan jag kör Kill Disk? Och måste jag ta bort en fil i taget med den?
Eller kan man få allt borttaget, förutom det viktiga för driften? Så den går använda igen.

Och sedan när jag kört Kill Disk och tagit bort allt säkert, gör jag då en återställning av datorn via inställningar bara? Om jag vill ha fabriksåterställning.
Och återigen, behöver jag avaktivera Bitlocker innan jag gör fabriksåterställning?

Vet att jag är en rookie men tar gärna hjälp.

Om du nu är inne på Kill Disk så finner du fina guider och videos hur man utför en rensning.
Citera
2021-03-09, 16:05
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Om jag köper ny hårddisk, är alla gamla filer borta? Även krypteringen?
Hur funkar det?

Så länge dina gamla diskar inte sitter i så kommer de ju inte att ha någon tillgång till dem.
Se till att inte vara uppkopplad om du behöver använda datorn.
Citera
2021-03-09, 16:11
Medlem
RedForces avatar
Se bara till att stänga av internet när du startar datorn. Då spelar det ingen roll om de skulle ha installerat programvara.

För att rensa hårddiskarna så använder du kill disk.

Så har vi ofta gjort i säkerhetsåtgärd när vi har arbetat med aktioner. Man vet aldrig när den fascistiska polisen slår ut sitt nät.
Citera
2021-03-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Se bara till att stänga av internet när du startar datorn. Då spelar det ingen roll om de skulle ha installerat programvara.

För att rensa hårddiskarna så använder du kill disk.

Så har vi ofta gjort i säkerhetsåtgärd när vi har arbetat med aktioner. Man vet aldrig när den fascistiska polisen slår ut sitt nät.

Tråkiga är ju att jag måste starta internet om jag skall ladda ner Kill Disk? Fast kanske löser annan dator för ladda ner och lägga installationsfilen på usb sen installera på datorn som skall rensas.

Har kollat lite på youtube nu. Verkar rätt simpelt, dock kan man bara köra 1-stegs rensning via gratis programvaran. Vill ju köra minst 3 eller fler. Kanske får köpa skiten.

Men iaf, jag öppnar datorn och krypteringen, ser till internet är avstängt, installerar Kill Disk och tar bort allt. Behöver jag avaktivera Bitlocker innan?
Och är den fabriksåterställd efter det, eller måste jag göra det själv?
Eller är hårdisken helt fördärvad efter jag tryckt på radera hela enheten? Måste köpa ny hårddisk?
Citera
2021-03-09, 16:23
Medlem
salxars avatar
Installera ett nytt Windows över hårddisken bara. Då försvinner krypteringsnyckeln och gör således att allt försvinner när det gäller innehåll på datorn.

Göra en "fuling" såsom du pratar om är sjukt osannolikt

Som svar på ditt inlägg precis ovan: Nej, disken är inte helt förstörd då. Allt på den är borta bara.
Citera
2021-03-09, 16:23
Bannlyst
funkar inte privazer ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem