2021-03-09, 15:27
Medlem
Nej men det är så sorgligt. Tänk ändå att vara två vuxna som kommit överrens om detta gemensamt, att ingen av dom stoppade det hela?
Citera
2021-03-09, 15:34
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vore schysst om man kunde få ett provår. Tänk om ungjäveln är en idiot?
Exakt.
Citera
2021-03-09, 15:34
Medlem
Hamsterbolls avatar
Fruktansvärt. Men man undrar ju hur detta kunde gå igenom från början? En adoption kräver ju en himla massa utredningar och information och tester och inte minst pengar.

Kan adoptionen skett privat på något sätt? Går det? Att de kanske betalade någon fattig kvinna för att få hennes barn?

Att ta hand om ett adopterat barn är mycket mer krävande än att ta hand om ett eget barn. Och bara det är ju extremt krävande. Nu för tiden har dessutom de flesta adoptivbarn diagnoser och olika problem. Barn utan ”problem” adopteras sällan utomlands utan får istället bo kvar i hemlandet.

Men även om barnet inte kommer med en tydlig diagnos så måste man ju vara medveten om att barnets föräldrar troligen både knarkat och supit under graviditeten och att barnen kan ha varit med om trauman. Det är ju premissen när man adopterar.
Citera
2021-03-09, 15:42
Medlem
Öppet köp? Skämt åsido, riktigt sjukt. De ångrade sig inte under den långa processen? Att adoptera tar inte en dag.
Citera
2021-03-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Gud menade inte att dem ska vara föräldrar helt enkelt. Borde ha skaffat en hund istället.

Så du menar att gud har ett finger i spelet att dom lämnade tillbaka barnet ?????
Citera
2021-03-09, 15:45
Medlem
Förstår absolut att man lämnade tillbaka ungen. Jag skulle ALDRIG adoptera för jag är en "liten" människa och inte altruistisk ÖHT! Illa att dessa föräldrar mådde så dåligt och fattade så dåliga beslut och ett barn KANSKE blev lidande eller så fick ungen andra som kunde ta hand om det på ett bra sätt!?
Citera
2021-03-09, 15:50
Medlem
varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Här skulle man vilja ha mer detaljer. Hur gammalt var barnet? Om det var ett stort barn, som var i princip omöjligt att om-uppfostra, så kanske man inte ska döma adoptivföräldrarna..?

Jag känner själv ett par som adopterade ett par bröder från Bolivia (det här var länge sedan), pojkarna var 6 och 8 då om jag minns rätt. De var redan små macho-män, ville bonda med pappan men behandla mamman som något slags personal - beordra henne att hämta saker åt dem och sådant, och tala nedlåtande till och om henne. Och de visste dessutom för sin ålder alldeles för mycket om det sexuella, pratade öppet och grovt om detta överallt, och skämde ut familjen... Kanske hade de varit tvungna att sälja sex på gatan? Synd om pojkarna såklart, men även adoptivföräldrar är ju också människor, som måste få leva ett drägligt liv...

Även om man såklart måste tänka på sådana scenarior INNAN man fattar ett så stort beslut, som att adoptera ett barn. Och detta borde även ha tagits upp i den obligatoriska föräldrakursen, för folk som ansöker om medgivande till adoption från sina kommuner.
Hur ser deras (föräldrarna/barnen) relation ut idag?
Är barnen välartade som vuxna eller var deras väg utstakad från start så att säga?
Mycket jävulskap man ställer till med som barn läker tiden både mot vuxenvärlden & de i egen ålder.
Citera
2021-03-09, 15:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varfor
Hur ser deras (föräldrarna/barnen) relation ut idag?
Är barnen välartade som vuxna eller var deras väg utstakad från start så att säga?
Mycket jävulskap man ställer till med som barn läker tiden både mot vuxenvärlden & de i egen ålder.

Vet inte, jag har ingen kontakt med den familjen längre. Men så länge som jag följde dem, så blev det bara värre och värre. Pojkarna var liksom helt gränslösa. Följde inga normala regler alls. När de blev större var även lärarna i skolan rädda för dem, och sådana saker.

Detta är en stor risk när man adopterar barn, särskilt från utlandet. Jag känner även en familj som fick ett barn med grav FAS ifrån Ukraina... och det är inte heller sant, att kärlek och stabilitet läker allting, som i de där solskenshistorierna man får se i dokumentärer. Det kräver OERHÖRT mycket av de nya föräldrarna, i så fall.
Citera
2021-03-09, 16:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Förstår absolut att man lämnade tillbaka ungen. Jag skulle ALDRIG adoptera för jag är en "liten" människa och inte altruistisk ÖHT! Illa att dessa föräldrar mådde så dåligt och fattade så dåliga beslut och ett barn KANSKE blev lidande eller så fick ungen andra som kunde ta hand om det på ett bra sätt!?
Tror inte man adopterar pga altruistiska orsaker, de flesta gör det väl för att man inte kan få biologiska barn. Sedan tror jag generellt att det är svårare att bonda med ett adopterat barn eller tar iaf längre tid, blod är tjockare än vatten.
Citera
2021-03-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vet inte, jag har ingen kontakt med den familjen längre. Men så länge som jag följde dem, så blev det bara värre och värre. Pojkarna var liksom helt gränslösa. Följde inga normala regler alls. När de blev större var även lärarna i skolan rädda för dem, och sådana saker.

Detta är en stor risk när man adopterar barn, särskilt från utlandet. Jag känner även en familj som fick ett barn med grav FAS ifrån Ukraina... och det är inte heller sant, att kärlek och stabilitet läker allting, som i de där solskenshistorierna man får se i dokumentärer. Det kräver OERHÖRT mycket av de nya föräldrarna, i så fall.
är du helt tappad eller vad är grejen? Inte döma ett par som leker föräldrar i ett och ett halvt år med ett barn i förskoleålder? Otroligt lång och dyr process, snacka om att ha tid på sig. Att ni ens kan diskutera det här som om det vore en vara med öppet köp. Bästa delen av er låg väl kvar på madrassen.. fy fan.
Citera
2021-03-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Tror inte man adopterar pga altruistiska orsaker, de flesta gör det väl för att man inte kan få biologiska barn. Sedan tror jag generellt att det är svårare att bonda med ett adopterat barn eller tar iaf längre tid, blod är tjockare än vatten.
Jo så tror jag också. Jag är IMPONERAD av de som adopterar barn och gör dem till sina egna. Finns ju t om de som "älskar" sina bonusbarn! Finns folk till allt som man brukar säga! Inte jag. Jag älskar bara mina egna ungar FAST jag "tycker om" andras ungar! ALLA barn ska behandlas med omsorg.
Citera
2021-03-09, 16:29
Medlem
Årets föräldrar. Detta är ju av texten att döma ett litet barn men endå såppas stort att han vet vad som händer.

Och man får anta att barnet är svensk medborgare. Får hoppas det räknas som en brottslig handling.

Att dom ens kommer på tanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in