Citat:
Ursprungligen postat av
snyggastefittan
För att hon till slut bevisats vara en lögnernska och kaninkokerska. Glöm inte att hon fått åtminstone 3 män häktade. En man dömd i första instansen och oaktat förstört deras liv socialt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Missade du att hon fick mannen fälld i tingsrätten och det trots alla hennes försök att dölja hela ljudfilen. Det sprack visserligen i hovrätten men det var inget tydligt utslag och om hon hade lyckats radera originalfilen så hade hon säkert lyckats. Mannen fick också sitta häktad i 7 månader tror jag det var vilket förstås är helt extremt, detta är som ett fängelsestraff trots överväldigande bevisning att han var oskyldig.
Efter detta lärde Elvira sig hur man raderar en fil utan att polisen kan få fram originalet. Det handlar alltså enbart om hur skicklig kvinnan är, vet hon hur hon ska agera så åker även oskyldiga män in i fängelset några år. Är hon mindre kompetent kan de ha "turen" att bara bli inspärrad i 7 månader och få sin karriär och liv i övrigt förstörda samtidigt som kvinnan går fri utan konsekvenser.
Jag svarar er båda samtidigt.
Nej, jag har inte missat att mannen fälldes i tingsrätten och inte heller att han satt häktad i runt sju månader. Jag har läst både tingsrättens och hovrättens dom.
Om ni tror att våldtäktsbrottet särskiljer sig från andra brott vad gäller hur lösa boliner personer häktas på i Sverige har ni obehagliga upptäckter framför er. Det är många gånger bisarrt hur lite som krävs för häktning (och för att hålla en person häktad under mycket lång tid). Om åtalet läggs ner, eller om man senare frikänns, kompenseras man visserligen ekonomiskt för frihetsberövandet men någon lindring i paritet till upplevelsen är det rimligen inte tal om. Personligen tycker jag att detta är ett mycket stort problem, men det är så det förhåller sig nu och också hur det sett ut sedan länge. Det är ingenting som är unikt för våldtäktsbrottet och har inte heller något att göra med någon vilja att döma män.
Eventuella sociala konsekvenser är ingenting som rättsväsendet råder över.
Jag har som nämnt läst både tingsrättens och hovrättens dom. Utan att över huvud taget ta ställning i frågan om målsäganden "ljuger" eller inte tycker jag att tingsrättens dom är bedrövlig, vad gäller såväl slut som resonemang. Den är svepande, ologisk och inkonsekvent. Hovrättens dom tycker jag är välskriven, balanserad och rimlig, i princip i alla avseenden.
Att en tingsrätt lämnar ifrån sig en dålig fällande (eller frikännande) dom som hovrätten sedan ändrar till en frikännande (eller fällande) dom är dock inte heller det något unikt, varesig för detta fall eller för våldtäktsbrottet i stort. Det händer hela tiden och är i mångt och mycket också anledningen till ett flerinstanssystem. Knappast någon tröst för den tilltalade i det fallet som, utan att ta ställning till något slags "verklig" skuld, naturligtvis inte borde ha fällts i tingsrätten på den utredning som där presenterades - men det sticker inte ut i förhållande till hur vanligt det är oavsett brottstyp.
Och slutligen, även om man tänker sig att en person har ljugit om att ha blivit våldtagen tidigare utesluter inte det att man sedan faktiskt blir våldtagen. I detta fall vet inte jag vad som har skett men det gör inte ni heller.