2021-03-14, 17:01
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Nu förstår jag er! Ni vill byta ord som betecknar brottet? För att ni inte kan förmå er till att begripa att begrepp fylls med ny mening och förändras med tiden. Det är där skon klämmer, ni är fast i er egen föreställning om ordet våldtäkt.
Det stämmer. Men jag tror att min definition delas av de flesta andra vanliga människor. Det nya våldtäktsbegreppet verkar konstruerat för att passa de nya feministiska strömningarna inom politiken, där allt fler partiledare och riksdagsmän utmålar sig som just "feminister".
Är det inte bättre att kalla en företeelse för dess rätta namn?
Citera
2021-03-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Nej, har inget allvarligt hänt så skiter man i det. Har hon däremot stoppat upp en dildo i röven på mig så anmäler jag henne. Vad tror du? Satt Lambertz och läste högt ur lagboken när hon vaknade upp eller låg han bredvid henne med handen på trosorna? Kanske ännu värre eftersom hon anmäler honom.

Naturligtvis skulle du anmäla det. Kan tänka mig att dina vänner inte skulle kunna hålla tårarna bort när du beskriver hur du får en dildo i röven vid rättegången. Förhoppningsvis får du ett stort skadestånd så du kan finansiera den livslång terapin.
Citera
2021-03-14, 17:04
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det stämmer. Men jag tror att min definition delas av de flesta andra vanliga människor. Det nya våldtäktsbegreppet verkar konstruerat för att passa de nya feministiska strömningarna inom politiken, där allt fler partiledare och riksdagsmän utmålar sig som just "feminister".
Är det inte bättre att kalla en företeelse för dess rätta namn?

Dess rätta namn...hm. Det finns nyanser i alla begrepp, vilket ord du än väljer så kommer det inte att passa perfekt på alla situationer.
Citera
2021-03-14, 17:05
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
"I själva verket räcker det med att han stoppat handen innanför trosorna på henne"
Kan du ge ett exempel på ett sådant våldtäktsfall?
Jag kan inte ge exempel på några våldtäktsfall alls, men min poäng är att begreppet våldtäkt är mycket brett och innefattar olika typer av övergrepp som inte behöver innebära ett regelrätt samlag.
Citera
2021-03-14, 17:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag förstår! Du har en föreställning om ordet våldtäkt som inte korrelerar med det juridiska språket. Ok, så är det inte en diskussion om juridik, om straff eller lagtext eller bevisvärdering eller domstolar. Utan en diskussion om din och andras flexibilitet, bildning och ordförståelse.
Att aktivister infiltrerat statsapparaten & de lagstiftande församlingarna betyder inte att folk i allmänhet har ändrat uppfattning om vad som är att betrakta som sunt förnuft.
Citera
2021-03-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag förklarade att det är en dålig plan om man vill få någon fälld för ett brott som man inte har begått.

Det framstod som att du ansåg motsatsen, har du inte missuppfattat lagstiftningen så förstår jag inte hur du kan komma till den slutsatsen.

Jag tror du förväxlar mitt inlägg med den personen jag svarade. Jag ifrågasatte "fiffigheten" med att låta en annan göra anmälan för att undgå brottslig handling . Förvisso kanske jag uttryckte mig på ett sådant sätt att det kunde ge intryck av att det bara var anmälaren som kunde begå den brottsliga handlingen, det var inte min mening.

Avseende kunskapen om lagrummet så kan jag medge att jag var tvungen att fräscha upp minnet om rekvisiten. Emellertid så läste jag lagkommentaren innan jag gjorde något inlägg överhuvudtaget så jag tror ändå jag har en rimligt bra uppfattning om det straffbart området
Citera
2021-03-14, 17:09
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att aktivister infiltrerat statsapparaten & de lagstiftande församlingarna betyder inte att folk i allmänhet har ändrat uppfattning om vad som är att betrakta som sunt förnuft.
Hahaha! Jamen tacka fan för att det är aktivister i statsapparaten. Till och med med politiska uppfattningar! Ve och fasa. Om du gör den distinktionen mellan ”folk i allmänhet” och ”aktivister” så har du onekligen gjort dig själv till ett offer.

Du tycker inte om den demokratiska ordningen? Bli aktivist då, lilleman!
Citera
2021-03-14, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Förlåt? Varför frågar du mig?

Tyckte jag läste att du skrev det men kan ha varit någon annan
Citera
2021-03-14, 17:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Jag tror du förväxlar mitt inlägg med den personen jag svarade. Jag ifrågasatte "fiffigheten" med att låta en annan göra anmälan för att undgå brottslig handling . Förvisso kanske jag uttryckte mig på ett sådant sätt att det kunde ge intryck av att det bara var anmälaren som kunde begå den brottsliga handlingen, det var inte min mening.

Avseende kunskapen om lagrummet så kan jag medge att jag var tvungen att fräscha upp minnet om rekvisiten. Emellertid så läste jag lagkommentaren innan jag gjorde något inlägg överhuvudtaget så jag tror ändå jag har en rimligt bra uppfattning om det straffbart området
Som andra varit inne på. Ifall du säger till mig att du blivit våldtagen & jag tror dig. Därefter ringer jag polisen & berättar din historia & frågar om detta är brottsligt. Då kommer polisen att påbörja en undersökning, då detta faller under allmänt åtal.

Du har inte anmält till polisen & kan således inte dömas för falsk anklagelse. Jag var övertygad om att du talade sanning & det var polisen själv som gjorde anmälan. Så att någon skulle kunna dömas för falsk anmälan känns små.

Förtal är något annat, men då krävs det mer än att bara ringa & snacka med polisen.
Citera
2021-03-14, 17:11
Medlem
Citat:
Jag förstår! Du har en föreställning om ordet våldtäkt som inte korrelerar med det juridiska språket. Ok, så är det inte en diskussion om juridik, om straff eller lagtext eller bevisvärdering eller domstolar. Utan en diskussion om din och andras flexibilitet, bildning och ordförståelse.

Även den senaste sexualbrottsutredningen hade liknande påpekande - att våldtäktsbegreppet blivit för brett och föreslog att det skulle ändras till sexuellt övergrepp med olika grader. Så blev det inte. Sannolikt för att man vill ha kvar det historiken och kraften i begreppet. Det är inte konstigt att de som inte följer utvecklingen på området inte känner igen sig.
Citera
2021-03-14, 17:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Hahaha! Jamen tacka fan för att det är aktivister i statsapparaten. Till och med med politiska uppfattningar! Ve och fasa. Om du gör den distinktionen mellan ”folk i allmänhet” och ”aktivister” så har du onekligen gjort dig själv till ett offer.

Du tycker inte om den demokratiska ordningen? Bli aktivist då, lilleman!
Om det står i ert manus att försöka reta upp meningsmotståndarna så har du härmed misslyckats.
Citera
2021-03-14, 17:14
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Även den senaste sexualbrottsutredningen hade liknande påpekande - att våldtäktsbegreppet blivit för brett och föreslog att det skulle ändras till sexuellt övergrepp med olika grader. Så blev det inte. Sannolikt för att man vill ha kvar det historiken och kraften i begreppet. Det är inte konstigt att de som inte följer utvecklingen på området inte känner igen sig.
Nej, jag kan hålla med om att man kan byta ord, men jag tycker inte att det har någon skillnad för den rättsliga prövningen egentligen. Eller för de frågor som verkar uppröra i det här forumet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in