Citat:
Ursprungligen postat av
CFFV
Jag tror du förväxlar mitt inlägg med den personen jag svarade. Jag ifrågasatte "fiffigheten" med att låta en annan göra anmälan för att undgå brottslig handling . Förvisso kanske jag uttryckte mig på ett sådant sätt att det kunde ge intryck av att det bara var anmälaren som kunde begå den brottsliga handlingen, det var inte min mening.
Avseende kunskapen om lagrummet så kan jag medge att jag var tvungen att fräscha upp minnet om rekvisiten. Emellertid så läste jag lagkommentaren innan jag gjorde något inlägg överhuvudtaget så jag tror ändå jag har en rimligt bra uppfattning om det straffbart området
Som andra varit inne på. Ifall du säger till mig att du blivit våldtagen & jag tror dig. Därefter ringer jag polisen & berättar din historia & frågar om detta är brottsligt. Då kommer polisen att påbörja en undersökning, då detta faller under allmänt åtal.
Du har inte anmält till polisen & kan således inte dömas för falsk anklagelse. Jag var övertygad om att du talade sanning & det var polisen själv som gjorde anmälan. Så att någon skulle kunna dömas för falsk anmälan känns små.
Förtal är något annat, men då krävs det mer än att bara ringa & snacka med polisen.