2021-03-14, 15:06
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Trots ovanstående påstående att intellektuella inte tappar omdömet under berusning händer det.
Det är mycket osannolikt att GL blir frikänd.
Tydligen finns stark bevisning.

Ja risken att dömas är extremt hög i sådana här fall vilket talar för att en jurist som har bra koll på detta aldrig skulle göra det här.
Citera
2021-03-14, 15:08
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det har han givetvis och därför skulle han aldrig göra detta.

Du får väga in att Lambertz är ganska speciell, Pelle Svensson skrev ju ett mångsidigt brev till honom om Quick, att det begåtts fel i förundersökningen och sådant när Lambertz var JK, Lambertz bedömde då att det var för mycket jobb för honom att kolla förundersökningarna, så han valde i stället att granska domarna, som han fann vara utan anmärkningar.

I detta handlande så påminer han om mannen som letar efter sina nycklar under en gatlykta, fast han tappat dem i mörkret på ett helt annat ställe, men där var det inte ljust nog att kunna hitta dem.

Som civilingenjör har jag otroligt svårt att acceptera den typen av logik...

Lambertz är gravt felkopplad i huvudet sedan flera decennier, så principen att han kan inte vara dum nog att bryta mot lagen, kan beklagligtvis inte tillämpas...

Har återgivit mina minnesbilder av Quickfalket så reservation för detaljerna...

Misstänker att Lambertz är dum i huvudet men har bra minne, själv är jag tvärtom...
Senast redigerad av Enydrion 2021-03-14 kl. 15:11.
Citera
2021-03-14, 15:09
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Trots ovanstående påstående att intellektuella inte tappar omdömet under berusning händer det.
Det är mycket osannolikt att GL blir frikänd.
Tydligen finns stark bevisning.
Den som inte tror att intellektuella tappar omdömet på fyllan har aldrig varit på en institutionsfest
Citera
2021-03-14, 15:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Du får väga in att Lambertz är ganska speciell, Pelle Svensson skrev ju ett mångsidigt brev till honom om Quick, att det begåtts fel i förundersökningen och sådant när Lambertz var JK, Lambertz bedömde då att det var för mycket jobb för honom att kolla förundersökningarna, så han valde i stället att granska domarna, som han fann vara utan anmärkningar.

I detta handlande så påminer han om mannen som letar efter sina nycklar under en gatlykta, fast han tappat dem i mörkret på ett helt annat ställe, men där var det inte ljust nog att kunna hitta dem.

Som civilingenjör har jag otroligt svårt att acceptera den typen av logik...

Lambertz är gravt felkopplad i huvudet sedan flera decennier, så principen att han kan inte vara dum nog att bryta mot lagen, kan beklagligtvis inte tillämpas...

Har återgivit mina minnesbilder av Quickfalket så reservation för detaljerna...

Misstänker att Lambertz är dum i huvudet men har bra minne, själv är jag tvärtom...

Jag väger in detta men att han försvarade sina personliga vänner angående TQ och sedan gick all in på det in i absurdum räcker inte för att förklara detta.
Citera
2021-03-14, 15:22
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Gud vad GW gottade i sig detta. Skrattade när han börja skrocka.

Har de någon beef?

Har du missat Thomas Quick-fallet?

https://www.youtube.com/watch?v=_kkYjgV1vFY
Citera
2021-03-14, 15:25
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Klart jag fabulerar. Men vilken chock om det visar sig stämma. Brottet blir ett helt annat.

Dagens scenario skulle kallats fabulation, om nu någon fantiserat om det innan det hände. Är så bort väggen tokigt, saknar allt förnuft och rimlighet.
Man blir inte så full att man gör sånt m man är en omdömesgill person och man anmäler inte den som gjort ett sånt dumt försök, om man är en smart och sansad kvinna. Oberoende av hur upprörd man blir.
Nån konstigt är det.
Citat:
Det låter väldigt osannolikt, en intellektuell man tappar inte omdömet på det sättet under en berusning. Man vet vad som gäller och att det med all sannolikhet blir en anmälan.
Citat:
Ja risken att dömas är extremt hög i sådana här fall vilket talar för att en jurist som har bra koll på detta aldrig skulle göra det här.
Här kommer jag osökt in på Tage Danielssons berömda monolog om sannolikhet:

Citat:
Jag menar före Harrisburg så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Harrisburg skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt.

Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände i Harrisburg var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt.
http://www.svenskatal.se/19791017-tage-danielsson-om-sannolikhet/

För er som inte minns det inträffade det verkligen en härdsmälta i kärnkraftverket Three Mile Island, Harrisburg 1979. Innan olyckan bedömdes den som helt osannolik men likväl inträffade den.

Det kan vara precis samma sak med Lambertz. Även om det är osannolikt att en man med hans bakgrund gör sig skyldig till våldtäkt så kan det vara sant. Det osannolika händer bevisligen ibland.
Citera
2021-03-14, 15:26
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
Du går ut på krogen och super dig full och följer med en ful tjej hem. Du lägger dig i hennes säng och slumrar till. Plötsligt upptäcker du att hon har handen innanför kalsongerna och försöker kyssa dig. Du störtar förnedrad hem, skrubbar dig med svinto i duschen, lägger dig i sängen och gråter dig till sömns.

Dagen efter så berättar du för polarna om den äckliga tjejen och vad som hänt. Alla kompisar börjar gråta, gruppkramas och övertalar dig att ringa polisen. En är så kloka att han ber dig skicka ett sms till tjejen där du skriver ”hade du lika otrevligt som jag igår?” hon svarar ”” därmed har vi ett erkännande.

Efter utredning och dom kommit har kvinnan blivit dömt till en kostnad av 10-miljoner och alla i rättsstaten Sverige är nöjda och glada.

Nej, har inget allvarligt hänt så skiter man i det. Har hon däremot stoppat upp en dildo i röven på mig så anmäler jag henne. Vad tror du? Satt Lambertz och läste högt ur lagboken när hon vaknade upp eller låg han bredvid henne med handen på trosorna? Kanske ännu värre eftersom hon anmäler honom.
Citera
2021-03-14, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Att han är häktat betyder ingalunda att han är skyldig. Och vad har är det som säger att HON inte ljuger?
Nu är det ju inte HON som anmält utan en annan person .
Citera
2021-03-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ananias
Nu är det ju inte HON som anmält utan en annan person .

Och det skulle göra någon skillnad? Vilken?
Citera
2021-03-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Gud vad GW gottade i sig detta. Skrattade när han börja skrocka.

Har de någon beef?
Det är inte heller friskt att gotta sig i en tragik som våldtäkt.Något har uppenbarligen hänt oavsett vart det bär.
Citera
2021-03-14, 15:39
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

En mycket stor skillnad förstås. Hon har berättat för sin kompis och kan då lätt skarva lite för att hon inte vill medge att hon hade sex frivilligt, sedan anmälde kompisen och då blev det svårt att backa.
Citera
2021-03-14, 15:39
Medlem
Citat:

Hur vet du att det är någon annan som anmält?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in