2021-06-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculker
Jag tror vi är långt ifrån slutet på denna följetong och min förhoppning är att Lambertz strävan efter sanning och rättvisa ska få fler män, offer för denna kvinnas bedrägerier, att träda fram och vittna. Enligt den f d maken har hon satt i system att lura män i fällor, som hon gjorde med Lamberts på julafton, för att sedan kunna pressa dem på pengar. Han om någon borde ju känna till vad hon är kapabel till. Det kan mycket väl finnas fler än de män vi känner till som drabbats och det skulle inte förvåna mig om mörkertalet är stort. Hur många män som betalat för att slippa bli anmälda för våldtäkt vore intressant att få veta. Förhoppningsvis kan Lambertz, vars kamp mot denna bedragerska faktiskt visat att enträgen vinner, förmå dem att träda fram ur skuggorna.

Ja när man läser att ca 10 000 våldätker anmäls i Sverige så finns det forskning på att upp till 9% vet man att är falska anmälningar.
Sen kan man ju undra hur stort mörkertalet är i de falska samt hur många män som blir hotade om att bli anmälda och betalar.
Två av mina kompisar fick med sig en dam hem från krogen för hennes önskan var två killar och det var rockn roll hela natten med damen ifråga.
Men på morgonen när hon kliver ur sängen talar hon om att hon skall anmäla dom för våldtäkt,gissa om dom var nervösa efter det hotet.
Lyckligtvis var det bara tomma hot.
Ser man vidare på hur många kvinnor som har psykiska sjukdomar och störningar så landar man nog uppemot 10 ja kanske 15% och den procent satsen på Sveriges kvinnor mellan 15-65 vilka är närmare 4 miljoner så då är det nog inte så knepigt om det kan bli falska anmälningar.
Citera
2021-06-16, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backflash06
Ja när man läser att ca 10 000 våldätker anmäls i Sverige så finns det forskning på att upp till 9% vet man att är falska anmälningar.
Sen kan man ju undra hur stort mörkertalet är i de falska samt hur många män som blir hotade om att bli anmälda och betalar.
Två av mina kompisar fick med sig en dam hem från krogen för hennes önskan var två killar och det var rockn roll hela natten med damen ifråga.
Men på morgonen när hon kliver ur sängen talar hon om att hon skall anmäla dom för våldtäkt,gissa om dom var nervösa efter det hotet.
Lyckligtvis var det bara tomma hot.
Ser man vidare på hur många kvinnor som har psykiska sjukdomar och störningar så landar man nog uppemot 10 ja kanske 15% och den procent satsen på Sveriges kvinnor mellan 15-65 vilka är närmare 4 miljoner så då är det nog inte så knepigt om det kan bli falska anmälningar.

Fast samtidigt lär det ju även finnas ett mörkertal kring faktiska våldtäkter som inte anmäls, så det kanske jämnar ut sig (eller mer än så).

Bra att du lyfter fram att så många som 9 % av faktiska anmälningar konstaterats vara falskanmälningar. Det gör att man helt enkelt måste säkerställa att det går att bevisa att en våldtäkt verkligen skett. Tyvärr leder det till att faktiska förövare går fria, men det är svårt att komma ifrån.

Sen tror jag de flesta övergrepp begås av män mot kvinnor, men även vice versa förekommer. Där är det säkert ett svårt läge för mannen som utsatts att bli trodd, och många kvinnliga förövare lär gå fria. Dessa män lär säkert få jobbiga frågor lika de som kvinnor får, typ "Och du uppmuntrade henne inte?", "Och du menar att du inte kunde göra tillräckligt motstånd för att avstyra det hela?" osv. Plus att mannen ifråga riskerar en motanmälan, vilket bokstavligen skulle kunna förstöra hans liv.

Här är ett gammalt debattinlägg från en i samband med metoo uthängd man.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/G1GKyq/hela-min-familj-har-gatt-sonder-av-ryktet

Bra att många här i tråden har koll på Lambertz-fallet och Lambertz-kvinnan.
Här är videolänken om en för tråden aktuell falskanmälande kvinna som används i utbildningssyfte.
https://www.youtube.com/watch?v=Fe7Gev0OCHA
Senast redigerad av beitos 2021-06-16 kl. 00:27.
Citera
2021-06-16, 01:26
Medlem
outoftheblues avatar
Har kan man läsa om ett fall av falsk tillvitelse av våldtäkt som gick ända upp till HD där GL satt med och dömde. Lite lustigt sammanträffande att den falskt tillvitande kvinnan råkar vara född samma år som EA (men har helt andra initialer, namnet skrivs inte ut, så det kan omöjligt vara hon). Psykiatriska diagnoser finns med i bilden.

https://lagen.nu/dom/nja/2015s1008

GL bör alltså vara ganska väl insatt i hur lagen tillämpas på falsk tillvitelse för våldtäkt. HD mildrade straffet för kvinnan (som tydligen hann göra sig skyldig till ännu fler fall av falsk tillvitelse innan fallet avgjordes i HD) och sänkte skadeståndet till den drabbade mannen.

Man kan undra om GL skärpt sin inställning till den här typen av brott sedan han nu själv drabbats.
Citera
2021-06-16, 09:08
Medlem
Regeringen presenterar i skrivande stund en åtgärdslista för att stoppa mäns våld mot kvinnor
och upprepar gång på gång hur viktigt det är att anmäla om man blir utsatt
det här fallet mfl visar att i dagsläget är det ingen idé att anmäla
hennes liv är förstört och gubbslemmet fortsätter som inget hänt
Citera
2021-06-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exprimis
Regeringen presenterar i skrivande stund en åtgärdslista för att stoppa mäns våld mot kvinnor

Jäkla trams ty i detta fall är det den falskanmälande kvinnan som är rovdjuret.

LAMBERTZ-KVINNAN KNIVBEVÄPNAD

Natten avlöpte i enlighet med de romantiska planer som paret hyst, de idkade älskog i sängen och somnade därefter tätt omslingrade.

När de vaknade kom det en obehaglig överraskning. Mycket obehaglig.

Plötsligt ser paret hur Lambertz-kvinnan kryper fram under sängen – med en stor kniv i handen. Förskräckta hör de kvinnan utbrista:
– Här ligger ni och myser, nu ska jag gå till köket och göra kaffe, sa Lambertz-kvinnan och gick ut i köket – fortfarande med kniven i handen
För ex-pojkvännen och hans nyfunna damsällskap har erfarenheten satt spår.
– Han fruktade för sitt liv, det var helt fruktansvärt för honom, berättar en vän till mannen

https://stoppapressarna.se/svenskt/lambertz-kvinnan-var-knivbevapnad-under-sexakten

EA ska inom lås och bom så medborgarna kan känna sig trygga. Huruvida hon är medveten om vad hon gör eller om det är ren och skär ondska står skrivet i stjärnorna. Undrar om hon juckade med och det gick för henne där under sängen. Vem var den stora kniven avsedd för. Creepy psykfall.
.
Senast redigerad av 90510 2021-06-16 kl. 10:22.
Citera
2021-06-16, 10:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Detta fall visar på att det ibland misslyckas när man falskanmäler någon för våldtäkt, ljuger & manipulerar & förfalskar bevis. Speciellt när man gjort exakt samma typ av falskanmälningar flera gånger tidigare.
Citera
2021-06-16, 13:17
Medlem
För kännedom: EA har överklagat domen. I den nya bevisningen åberopar hon Göran Lambertz rättsutlåtande.

Citat:
Ursprungligen postat av JKLambertz
Den här historien tar aldrig slut.

Igår överklagade EA domen där hon blev fälld för grovt förtal.

Hon åberopar i princip samma bevisning som i tingsrätten. Dock åberopas ny bevisning i form av:
1. Vittnesförhör med en av de andra målsägandena i den "8 timmar långa tortyrvåldtäkten". Hon skall höras om ett avsnitt ur sin dagbok. (Kan man förvänta sig att hon ev. kommer göra sig skyldig till mened?)

2. Vittnesförhör med en av EAs psykologer.

3. Göran Lambertz rättsutlåtande - i de "rent juridiska delarna"

Ett rättsutlåtande från Göran Lambertz "reviderat i avsnitten 5, 6 och 7" från den 29 mars i år, bifogades. Alltså där Göran nu menar på att han inte längre kan anse sig tro på att EA talar sanning, eller att det i domstolen går att bevisa att så är fallet.
- Rättsutlåtandet faller därför, då sanningsenligheten är det avgörande.

Åberopas görs alltså ett rättsutlåtande från 29 mars, som är "reviderat i avsnitten 5, 6 och 7".

Har just nu inte tid att maska det nya rättsutlåtandet. Men här kan ni läsa det förra och anta vad Lambertz gjort för förändringar i nämnda avsnitt:

https://docdro.id/BuBVjsX/ Göran Lambertz rättsutlåtanden i målet
Citera
2021-06-16, 13:42
Medlem
Citat:

Hur många brott tror du hanteras önskvärt överhuvudtaget?
Att våldtäkter inte leder till åtal och dom är såklart fruktansvärt. Men svenska rättsstaten är överhuvudtaget rutten.
Alla som anmält vet att det är vilda västern. Bilstölder, misshandel, rån och upplopp passerar helt utan åtgärd.. Att våldtäkter är unika, är nåt som vissa fått för sig..

Fallet Lambertz ser såklart unket ut. Vem som helst kan se att det var en tvivelaktig situation. Detta innebär inte automatiskt våldtäkt.

Det finns inte ett fungerande vittne och ingen teknisk bevisning. Dessutom är båda parternas allmänna trovärdighet svag, milt uttryckt.

Det verkar som en kamp mellan två galna mytomaner, ärligt talat.

Helt rätt att lägga ner.
Citera
2021-06-16, 19:54
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Förundersökningar allmänt prövar inte om någon är oskyldig eller inte utan prövar om bevisningen håller för åtal eller inte.

Jovisst, men Göran var lite stött över att åklagaren inte sa att han var oskyldig.
Så nog kände jag mig helt rentvådd. Men åklagaren, Annika Bokefors, valde att säga att ”bevisen inte räckte för fällande dom” fast hon rimligen borde ha sagt att "det framkommit att det inte var fråga om någon våldtäkt" e.d. Det måste väl ha berott på prestige eller ovilja att erkänna egna fel. Att meddela att jag var oskyldig kändes väl inget vidare för åklagaren när jag hade varit inlåst i 15 dagar mest på grund av henne och EP.
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-304/

Citat:
Göran skriver:
Mitt eget fall är en mycket god illustration. Kvinnan som anklagade mig (”Emma” i min bok) hade sannolikt fått mig fälld om hon inte hade gjort ett antal misstag som visade att hon ljög (undanhöll ljudfiler, raderade inspelningar från sin mobiltelefon, raderade meddelanden, missade att få bort det allra viktigaste meddelandet, ändrade sin berättelse på avgörande punkter, påstod ett par orimligheter osv.). Hade hon bara nöjt sig med
1. sin berättelse om hur samlaget gick till och
2. kompisen Louise vittnesmål om att Emma var ”redlös” och ”slocknade” några minuter före samlaget,
då hade jag sannolikt blivit fälld. Trots att jag talade sanning och de båda kvinnorna blåljög.

[viktiga delen av hans text]
Jag har lärt mig nu efteråt av många advokater att det faktiskt fungerar så i en del sexualbrottmål. En målsägandeberättelse som ter sig trovärdig + antingen ett vittne som också ter sig trovärdigt eller dokumenterade skador = fällande dom. Därmed kan två personer komma överens om en lögnaktig berättelse för att på så sätt få någon fälld och fängslad i ett par år. Alternativt kan en anmälare som agerar på egen hand tillfoga sig passande skador
.
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-307/

En kan ju undra hur många fler idioter än Lambertz har fått sitta eller sitter i högsta domstolen och dömma/-er.

Göran fattar först nu att individer ljuger och konspirerar mot andra individer.

Uuuuhhhhh!
Göran är i sanning en gåtfull figur med flexibelt minne. Som nyblivet justitieråd tycker jag att han verkade ha förstått att individer ibland ljuger och drivs av dolda motiv med tanke på vad han skrev i den här domen angående bevisvärdering I just mål om sexualbrott:
Särskilt noggrant bör domstolen beakta sådana omständigheter som kan tala för att målsägandens uppgifter är mindre tillförlitliga, exempelvis att det finns personliga motsättningar mellan målsäganden och den tilltalade, att målsäganden har behov av en förklaring i förhållande till sin familj eller att målsäganden annars kan ha skäl att rikta sanningslösa beskyllningar mot den tilltalade. Också den frestelse som kan finnas för vissa målsägande att få skadestånd bör beaktas.
https://lagen.nu/dom/nja/2010s671
Senast redigerad av DoraF 2021-06-16 kl. 20:01.
Citera
2021-06-16, 19:58
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvarodalappar
Klockan 6 på morgonen en skiten Onsdag, Nej. Inte på rak arm.
Känn ingen press. Du kan posta exempel när det passar dig 🙂.
Citera
2021-06-17, 13:06
Medlem
Citat:

Detta fall visar inte att anmälningar är meningslösa. Nyligen blev en annan gubbsstrutt (Arnault) dömd för en 20 år gammal våldtäkt utan tillsymmelse till teknisk bevisning. Visst går det.

Vad detta fall däremot visar (liksom tusentals andra fall) är att våldtäkter som involverar två personer är svårutredda, liksom andra brott som kan beröra två personer (tex förtal olaga hot misshandel rån osv).

Nu verkar denna Emma dessutom ha spårat de luxe. Hon ska tydligen överklaga anmälan om förtal (rätta mig om jag har fel) och drar nu fram en dagbok + en psykolog. Detta har vi sett förut..

Jag befarar att Lambertz-Emma-såpan kommer att urarta och bli ren ciruks snart.
Citera
2021-06-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jovisst, men Göran var lite stött över att åklagaren inte sa att han var oskyldig.
Så nog kände jag mig helt rentvådd. Men åklagaren, Annika Bokefors, valde att säga att ”bevisen inte räckte för fällande dom” fast hon rimligen borde ha sagt att "det framkommit att det inte var fråga om någon våldtäkt" e.d. Det måste väl ha berott på prestige eller ovilja att erkänna egna fel. Att meddela att jag var oskyldig kändes väl inget vidare för åklagaren när jag hade varit inlåst i 15 dagar mest på grund av henne och EP.
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-304/

Göran är i sanning en gåtfull figur med flexibelt minne. Som nyblivet justitieråd tycker jag att han verkade ha förstått att individer ibland ljuger och drivs av dolda motiv med tanke på vad han skrev i den här domen angående bevisvärdering I just mål om sexualbrott:
Särskilt noggrant bör domstolen beakta sådana omständigheter som kan tala för att målsägandens uppgifter är mindre tillförlitliga, exempelvis att det finns personliga motsättningar mellan målsäganden och den tilltalade, att målsäganden har behov av en förklaring i förhållande till sin familj eller att målsäganden annars kan ha skäl att rikta sanningslösa beskyllningar mot den tilltalade. Också den frestelse som kan finnas för vissa målsägande att få skadestånd bör beaktas.
https://lagen.nu/dom/nja/2010s671
Det verkar det som någon annan gör grundarbetet än den som man tror. Lambertz kanske missade att läsa in och förstå textdelen/arbetet som han ansvarade för.

En beredningsjurist som arbetar på högsta domstolen skrev sannolikt den textdelen, tror jag.
[beredningsjurist arbete;] skriva förslag till domar och beslut, göra rättsutredningar och sitta med under förhandlingar och skriva protokoll
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/yrken-i-sveriges-domstolar/beredningsjurist/
Se även - https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/om-hogsta-domstolen/arbeta-pa-hogsta-domstolen/beredningsjurist/

Jag hittade nedan länkade skrift. Läsvärt i skriften är bl.a kapitlet "Vägen till ett prejudikat"
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/verksamhetsberattelser/hogsta-domstolens-verksamhetsberattelse-2018.pdf

För övrigt är jag inte kunnig inom ämnet.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-06-17 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in