Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
Är det säkert att det var bevisen "enkelt kunde plockas fram"‽
Det finns så många frågetecken i den här förundersökningen att det vore bra om den blev ordentligt och oberoende genomlyst. Ingen utomstående kan ju i dagsläget veta vad som är sant av det som framkommit offentligt.
Som jag förstått det försöker Lambertz åstadkomma en oberoende granskning.
Ordet "säkert" kan säkert relativiseras av den som vill. GLs advokat uttryckte tidigt att det inte kunde bli fråga om åtal. Det kan kanske tyckas vara hans jobb att säga? GL har berättat ganska öppet om vad som hänt, ut hans perspektiv. EAs advokat har i stort sätt bara sagt att EA mår dåligt. EA själv har inte sagt något. Det som GL sagt och som kan verifieras eller dementeras av åklagare, förundersökare, advokater eller någon annan tror jag på. GL vet att han skulle "förintas" av media och opinion om han avslöjas med att ljuga och den risken tar han inte.
Sammantaget, baserat på ovanstående och på en bedömning av GL som person, så uppfattar jag honom som trovärdig.
Lägg gärna till att GL har varit öppen. Han har släppt in media i sin trädgård. Han har, till synes spontant, berättat om vad som hänt. Han har svarat på frågor från journalister/media.
GL har skrivit detta. Läs allt, men notera speciellt det rödmarkerade.
«6. EP spelade in stora delar av hennes och min samvaro på julafton och juldagen i sin telefon. Det gjorde hon utan att berätta det för mig. På samma sätt gjorde hon i ett mål där dom meddelades år 2018. Varför talar man inte om för de personer man umgås med att man spelar in samtalen på sin telefon?
7. Efter att ha gjort inspelningarna, och efter anmälan mot mig för våldtäkt, kom EP plötsligt på inför det tredje av fyra polisförhör att hon ju hade ljudfiler i telefonen. Så sa hon. Men hon gjorde likadant 2018. Och i båda fallen skickade hon in utvalda delar av ljudfilerna till Polisen. På frågan om det fanns fler ljudfiler svarade hon att hon inte visste.
8. Dagen efter att hon hade skickat ljudfilerna till Polisen lät hon fabriksåterställa mobilen ”på grund av mjukvarufel” så att alla eventuella ljudfiler försvann, och därtill i stort sett allt annat material än textmeddelanden. En sådan fabriksåterställning ”på grund av mjukvarufel” gjorde hon också, vid en passande tidpunkt, i 2018 års mål.
9. Efter fabriksåterställningen fanns det bl.a. meddelanden kvar i telefonen. När Polisen samlade in dessa och lät skriva ut dem visade det sig att det saknades vissa viktiga meddelanden.
10. Saknades gjorde bl.a. ett meddelande som visade att EP inte alls var redlöst berusad vid tidpunkten för ”våldtäkten”. Det hade hon annars själv hävdat. Och hon hade åberopat vittnesmål av en kamrat, LV, som sagt att EP vid ett videosamtal någon halvtimme tidigare var redlös och slocknade. Men nu visade det raderade meddelandet att hon talade med kamraten i telefon en halvtimme ungefär efter den påstådda redlösheten, och även skickade meddelanden till sin f.d. sambo (de raderade meddelandena hittades i hans telefon). I ett av meddelandena stod det "Göran är aspackad".
11. I telefonen saknades även meddelanden från den 26 och 27 december. I varje fall den 27 messade hon med både den f.d. sambon och kamraten LV. Så där måste meddelanden ha raderats, okänt för mig varför.»
http://goranlambertz.se/fredagsbetraktelse/
Jag tolkar ovanstående som att det var lätt att plocka fram dom bevis som visade att EA inte alls var "däckad" (läs
"i hjälplöst tillstånd") när hon påstod att hon var det. En normalbegåvad polis eller utredare borde IMO ha kunnat plocka fram det innan GL häktades.
Att plocka fram sådant bör väl beskrivas som "normalt polisarbete"?
I någon mån kan utredarnas långsamma hantering ursäktas av att det tog tid innan EA gav nödvändiga bevis och utrustning till förundersökare.
Om det är så måste man ställa frågan. Om det tar lång tid för målsägande att plocka fram bevisunderlag som kommer att fria eller fälla, är det rimligt att man då häktar den misstänkte i avvaktan på dessa underlag?
–