2021-04-11, 16:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Om Lamertz hade erkänt våldtäkt hade han legat illa till.

Nu har han ju varken erkänt våldtäkt wller tafsande utan "kladd", vilket han definierar som en hand på armen eller på axeln. Således inget som står utanför lagen.Därför är diskussionen om han hade erkänt våldtäkt eller tafsande lika intressant som om han hade erkänt mord.

Det var nog därför åtalet om våldtäkt lades ner. Kvar finns anklagelsen om falsk tillvitelse.
Under min generations sexuella uppväxt på sena åttiotalet så betydde "kladda på" i stort sett "petting". Beröring under kläderna. Det var killarna som "kladdade på" tjejerna. "Henne har ju jag kladdat på" kunde en kille utbrista. "Stefan kladdade på mig under hela filmen" säger Emelie lite lätt road efter en bio-dejt. Osv. Skillnaden är väl att tafsa, det är otäckt, obehagligt. Det gör en ful gubbe eller en äcklig kille som man är ointresserad av. Kladda/kladda på är något man gör med en person man är intresserad av på riktigt. Lite sexigt sådär. En känsla av mig vara åtrådd.

Så för mig är "kladda" mer sexuellt, och oftast med tyst medgivande. Medan "tafsa" är mer eller mindre sexuellt ofredande.
Citera
2021-04-11, 16:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
För att klargöra: vad menar du är "EA:s bisarra bakgrund"‽

Menar du att "borderlinehäxan" EA har satt I system att försöka få män som hon på förhand valt ut dömda för våldtäkt genom slug planering och att Lambertz är hennes senaste offer?
Ja.
Citera
2021-04-11, 16:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Sök på Hela Presskonferensen så har du att bita i. Kanske hittar du den ursprungliga bland dom censurerade. Tror tom, att någon klok medlem skrev av och postade den kompletta presskonferensen.
Sök på ordet VLC i tråden. Men om det var den kompletta presskonferensen vet jag inte.
Citera
2021-04-11, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sök på ordet VLC i tråden. Men om det var den kompletta presskonferensen vet jag inte.
Filen hittades genom att söka VLC i tråden. Det är den filen jag har.
Citera
2021-04-11, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Under min generations sexuella uppväxt på sena åttiotalet så betydde "kladda på" i stort sett "petting". Beröring under kläderna. Det var killarna som "kladdade på" tjejerna. "Henne har ju jag kladdat på" kunde en kille utbrista. "Stefan kladdade på mig under hela filmen" säger Emelie lite lätt road efter en bio-dejt. Osv. Skillnaden är väl att tafsa, det är otäckt, obehagligt. Det gör en ful gubbe eller en äcklig kille som man är ointresserad av. Kladda/kladda på är något man gör med en person man är intresserad av på riktigt. Lite sexigt sådär. En känsla av mig vara åtrådd.

Så för mig är "kladda" mer sexuellt, och oftast med tyst medgivande. Medan "tafsa" är mer eller mindre sexuellt ofredande.
Det jag fetat:
Håller med.
Tafsanden kommer oftast från mer eller mindre främmande män.
GL är nog medveten om att det ligger en skillnad i valör i orden.

OffT: Vad är det som inspirerat till att på torsdag den 15e skall det minsann tafsas, filmas och spridas?
Har GL startat en trend eller är detta en fortsättning på händelserna i Kassel resp Kungsträdgården där unga män i grupp "roade sig" med att begå sexuella övergrepp?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/we2oxo/ny-utmaning--pojkar-uppmanas-tafsa-pa-flickor-och-filma
Citera
2021-04-11, 20:03
Bannlyst
Citat:

Menar du att "borderlinehäxan" EA har satt I system att försöka få män som hon på förhand valt ut dömda för våldtäkt genom slug planering och att Lambertz är hennes senaste offer?
Ja. Det står klart för alla som kan ta till sig fakta utan genus- eller annan bias.
Citera
2021-04-11, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Kan nog köpa den definitionen utifrån hur jag själv såg på det. Nu har ju dock Lambertz beskrivit tydligt sin egen bild av begreppet på sin blogg, varför vi inte behöver gissa vad han menar.
Citera
2021-04-11, 20:24
Medlem
Citat:

Okej. Kan du då klargöra vad du menar med "målsägandens modus operandi"‽

Menar du att målsägaren är en person som satt i system att genom slug planering få män som hon på förhand valt ut dömda för våldtäkt?

Kunde inte ha uttryckt det bättre själv!
Citera
2021-04-11, 21:23
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det jag fetat:
Håller med.
Tafsanden kommer oftast från mer eller mindre främmande män.
GL är nog medveten om att det ligger en skillnad i valör i orden.

OffT: Vad är det som inspirerat till att på torsdag den 15e skall det minsann tafsas, filmas och spridas?
Har GL startat en trend eller är detta en fortsättning på händelserna i Kassel resp Kungsträdgården där unga män i grupp "roade sig" med att begå sexuella övergrepp?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/we2oxo/ny-utmaning--pojkar-uppmanas-tafsa-pa-flickor-och-filma
Carinah78, Lambertz är som alltid noggrann med vad han säger. "Tafsa" används av polisen som synonym med sexuellt ofredande, dvs det är ett brott:

Citat:
Polisen använder ordet "tafsa" i betydelsen sexuellt ofredande, dvs det är ett brott.
Har ni glömt kampanjen "Tafsa inte" som frontades av dåvarande rikspolischef Dan Eliasson?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-i-ny-kampanj-tafsa-inte

Så om Lambertz hade sagt att han tafsade hade han erkänt sexuellt ofredande, dvs en brottslig handling. Eftersom det inte handlade om något sexuellt ofredande blev det "kladd". Kladd kan enligt Lambertz också innehålla puss på halsen. Men eftersom gemene man inte förstår skillnaden mellan tafs och kladd och Lambertz inte förstår hur andra människor tänker och känner så trasslade han in sig ännu mer. Han borde helt ha skippat den delen.

"Kärvänligt" är ett bra ord. Jag tror också att det uttrycker vad han ville beskriva. Beröring mellan människor är ett minerat område.
Citera
2021-04-11, 21:58
Medlem
Citat:
[..] Lambertz är som alltid noggrann med vad han säger. "Tafsa" används av polisen som synonym med sexuellt ofredande, dvs det är ett brott:
Tack så hemskt mycket för att du informerar mig. Och tråden, den är säkert också väldigt tacksam för allt du gör för den.

Btw, jag har bestämt för mig att jag i mitt inlägg skrev bl a följande:

"GL är nog medveten om att det ligger en skillnad i valör i orden."

Att poliser använder ordet "tafsa" när de vill beskriva 'sexuellt ofredande' gör inte ordet liktydigt med ett brottsligt agerande. Inte mer än vad "kladda" rimligen borde göra.
Eller hur?

Eller försöker du göra antagligt att om en kvinna kommer in på en polisstation och vill anmäla att en för henne vilt främmande man kladdat på henne, polispersonen bakom disken skulle informera henne att om hon blivit tafsad på -ja, då hade det varit en helt annan sak, då hade det varit anmälningsbart, dvs brottsligt.
Är det kanske så du menar?
Citera
2021-04-11, 22:12
Medlem
Daikokus avatar
Citat:

Det är troligen så att vi alla har varierande bedömning om ordens innebörd. Både kladda och tafsa är för mig beröring som inte är önskvärd - där kladdet är den lägre nivån.
Sedan är det varje individ som avgör vad som är önskvärd - acceptabel - icke önskvärd, och det beror också på "avlämnaren".
Själv tycker jag att vänkretsens fruar/flickvänner är kladdiga eftersom de alltid (före corona) ville kramas som hälsning när vi träffades - krama, det gör jag med fru/barn och min mor, sedan får det vara bra. Men.... som du förstår har jag en ganska låg acceptans.
Översatt från Lambertz så skulle jag tippa att han "la armen om", lät "handen ligga på hennes arm", "snuddade vid höften" (citationstecknen är inte taget från något han sagt) och hade jag varit tjej så hade det inte varit ok.
Citera
2021-04-11, 23:00
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Tack så hemskt mycket för att du informerar mig. Och tråden, den är säkert också väldigt tacksam för allt du gör för den.

Att poliser använder ordet "tafsa" när de vill beskriva 'sexuellt ofredande' gör inte ordet liktydigt med ett brottsligt agerande. Inte mer än vad "kladda" rimligen borde göra.
Eller hur?

Eller försöker du göra antagligt att om en kvinna kommer in på en polisstation och vill anmäla att en för henne vilt främmande man kladdat på henne, polispersonen bakom disken skulle informera henne att om hon blivit tafsad på -ja, då hade det varit en helt annan sak, då hade det varit anmälningsbart, dvs brottsligt.
Är det kanske så du menar?
Föreslår att du tar ett djupt andetag och lugnar ned dig en smula. Om du läst hela mitt inlägg och läst artikeln jag länkade till och andra artiklar om sexuellt ofredande hade du sett att polisen och media konsekvent använder "tafsa" som synonym till sexuellt ofredande. För den som just blivit släppt ur häktet och anklagats för sexualbrott är det givet att vederbörande undviker ett uttryck som denne vet betecknar en brottslig handling i polisens språkbruk när han berättar om den aktuella kvällen.
Märkligt att det ska vara så svårt att förstå.

När man anmäler ett brott behöver man bara berätta vad som hänt och svara på frågor. Man behöver inte känna till brottsbalken eller ens om det man råkar ut för är brottsligt eller inte. Så du behöver inte oroa dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in