2021-04-01, 21:44
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hade inte uppgifterna om EA blivit offentlig, via Flashback, så hade han varit häktad ännu.

Hade det varit en helt okänd gubbe så hade ingen hört talas om fallet & han antagligen dömts till ett långt straff & dött i fängelset.
Nej det stämmer inte. Det var Oskar Jönsson på Rapport som berättade om MÄ för Lambertz ombud och denne gick I sin tur ut offentligt med MÄ:s tveksamma historia. Flashback var sist på bollen.

Den springande punkten var enligt Lambertz att man hittade raderade sms i MÄ:s mobil. Tror att tom du förstår att om det var någon som såg till att mobilen undersöktes så var det Ola Salomonsson. Uppslaget till detta kom naturligtvis inte från Flashback utan från målet mot UD. Ola Salomonsson har gjort ett utmärkt jobb för sin klient.

Citat:
Men vad man till sist ändå gjorde, sedan jag hade suttit häktad en tid, det var att kolla meddelandena i Emmas telefon. Och då såg man det: Det viktigaste hade hon raderat, det som visade att hon minsann inte alls var särskilt medvetslös vid den kritiska tidpunkten, natten till juldagen 2020.
http://goranlambertz.se/manipulations-och-forsummelsebetraktelse/

Edit:
Citat:
Den jag däremot blir skum på är polisen som verkar ringa & varna EA, flera gånger, utan att ens göra en anteckning i dagboken.
Det borde ge automatiskt avsked.
Poliser blir inte avskedade på grund av trådsanningar på Flashback.
Citera
2021-04-01, 21:49
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Enrico Fermi var känd för att kunna ge en snabb uppskattning av nästan vad som helst, vilket skickliga fysiker ofta kan. ( han trodde tex inte att jorden skulle gå under av det första atombomstestet, och det hade han ju rätt i )
På någon societetsbjudning i New York blev han tillfrågad om han visste hur många pianostämmare det fanns i staden ( man hade telefonkatalogen som facit). Det kunde han och hade rätt +- 10% tror jag. Gissa hur han gjorde.
Sen då?
Citera
2021-04-01, 21:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Poliser blir inte avskedade på grund av trådsanningar på Flashback.
Det är ingen "trådsanning" det finns dokumenterat att anteckningar saknades. Är det detta du är orolig skall komma fram? Att det finns aktivister inom rättsväsendet är ingen direkt överraskning.
Citera
2021-04-01, 21:56
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Just så! Ingen skugga ska falla på varken Clea Sangborn eller Ola Salomonsson.

På vilket sätt har Flashback räddat Lambertz?

Personligen tycker jag inte att det finns någon anledning att hata Lambertz. Hat är ett väldigt starkt ord. Jag tror inte att Lambertz är ondskefull, elak eller liknande. Han är förmodligen övertygad om att han handlar rätt och riktigt, både nu och tidigare.

Jo, vi vet ju om din bild av Lambertz sen länge, så det är ingen nyhet.

Kan du svara sakligt angående EA nu. EA har klippt och klistrat ljudfiler och fabriksåterställt telefonen när polis ber om att få in den för att hitta original ljudfilen.

När det gäller DU fallet visade det sig att EA glömt att rensa molntjänsten, så filen hittades, den visade på ett helt annat händelseförlopp. DU blev släppt efter 9 månader i finkan.

GL-caset däremot visar att EA lämnat in sin telefon till en mobilbutik 1-2 dagar innan den ska in till polisen för sök. Denna gång hittas aldrig originalfilen då telefonen är totalt rensad.

Vad är din uppfattning om detta?

Min personliga uppfattning är att EA är mycket kalkylerande, iskall, och blir onekligen bättre och bättre rent taktiskt på att snärja sina offer.

Jag är även intresserad av din uppfattning om EA's vårdbehov, eller om du ö.h.t. anser att det föreligger något?

Personligen tror jag det är bäst för alla inblandade om hon får vård. Under lång tid. Kanske för alltid.

Likt manliga psykopater så ska faktiskt vissa människor aldrig släppas ut i frihet igen. De gör för stor skada på sin omgivning. Jag tror tyvärr EA kan vara en sån.
Senast redigerad av Vaxad 2021-04-01 kl. 22:07.
Citera
2021-04-01, 21:59
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Sen då?
Han funderade på hur många av dem han kände som hade piano, och hur ofta man stämmer dem ( kanske en gång vartannat år) och att det kanske tar två timmar. Sen visste han hur många invånare New York har ( det vet tom jag) och kunde räkna ut hur många heltidsjobband pianostämmare det behövde. Det visade sig stämma.
Men poängen är att han utgick från sig själv, och gjorde en självbedömning av hur "typisk" han var. Gör man många oberoende hyfsat bra och ärliga uppskattningar utan bias hamnar man ofta rätt.
Och det är ju detta som har bäring på att gå till sin egen erfarenhet först i bedömningen om EA:s historia med fabriksåterställningar är sannolik ( GL skulle hålla med mig )
Senast redigerad av fermion 2021-04-01 kl. 22:03.
Citera
2021-04-01, 22:05
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Den jag däremot blir skum på är polisen som verkar ringa & varna EA, flera gånger, utan att ens göra en anteckning i dagboken.
Det borde ge automatiskt avsked.

Det var ingen polis som ringde EA - det var en kvinnlig polis.
Citera
2021-04-01, 22:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det var ingen polis som ringde EA - det var en kvinnlig polis.
Jepp, en ganska halvkänd sådan, vars namn finns i tråden. Undrar hur mycket "luckor" det finns i hennes dokumentation?
Citera
2021-04-01, 22:09
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Jepp, en ganska halvkänd sådan, vars namn finns i tråden. Undrar hur mycket "luckor" det finns i hennes dokumentation?

Vet vi att det är IK? Eller är det en spekulation som blivit trådsanning?
Citera
2021-04-01, 22:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Vet vi att det är IK? Eller är det en spekulation som blivit trådsanning?
Nu skall jag inte svära på det. Men jag tror det omnämns i ett domstolsprotokoll.
Citera
2021-04-01, 22:22
Medlem
fermions avatar
Citat:
Nu skall jag inte svära på det. Men jag tror det omnämns i ett domstolsprotokoll.
Jag tror det kan vara en trådsanning - åtminstone att det är bevisat vara hon. Finns hon verkligen i Uppsala, jag menar utredningen sköttes ju från Uppsala. Blir gärna motbevisad
Senast redigerad av fermion 2021-04-01 kl. 22:25.
Citera
2021-04-01, 22:28
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Jo, vi vet ju om din bild av Lambertz sen länge, så det är ingen nyhet.

Kan du svara sakligt angående EA nu. EA har klippt och klistrat ljudfiler och fabriksåterställt telefonen när polis ber om att få in den för att hitta original ljudfilen.

När det gäller DU fallet visade det sig att EA glömt att rensa molntjänsten, så filen hittades, den visade på ett helt annat händelseförlopp. DU blev släppt efter 9 månader i finkan.

GL-caset däremot visar att EA lämnat in sin telefon till en mobilbutik 1-2 dagar innan den ska in till polisen för sök. Denna gång hittas aldrig originalfilen då telefonen är totalt rensad.

Vad är din uppfattning om detta?

Min personliga uppfattning är att EA är mycket kalkylerande, iskall, och blir onekligen bättre och bättre rent taktiskt på att snärja sina offer.

Jag är även intresserad av din uppfattning om EA's vårdbehov, eller om du ö.h.t. anser att det föreligger något?

Personligen tror jag det är bäst för alla inblandade om hon får vård. Under lång tid. Kanske för alltid.

Likt manliga psykopater så ska faktiskt vissa människor aldrig släppas ut i frihet igen. De gör för stor skada på sin omgivning. Jag tror tyvärr EA kan vara en sån.

Du återkommer ofta till att EA ska låsas in, tvångsmedicineras, för alltid. Till och med mördare blir frigivna till slut. Njuter du?
Citera
2021-04-01, 22:32
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Du återkommer ofta till att EA ska låsas in, tvångsmedicineras, för alltid. Till och med mördare blir frigivna till slut. Njuter du?

Han har sagt som det är hela tiden. Utifrån fakta. Varför börjar du prata om att njuta ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in