2021-03-30, 08:52
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foradelloc
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att hålla två olika tankar i huvudet samtidigt.

Lambertz visar prov på dåligt omdöme, bristande moral och sunkigt beteende på ett sätt som är frapperande för en man som varit domare i HD och suttit som JK. Punkt.

Detta utesluter inte på något sätt att EA lider av en svår psykisk störning, har en historik av att manipulera bevis, frama personer män för våldtäkt, manipulera partners och sin omgivning etc.

Lambertz kan i den aktuella situationen ha betett sig sunkig och moraliskt tvivelaktig (obviously) men ändå vara totalt oskyldig till våldtäkt.

Att man försvarar Lambertz behöver inte betyda att man anser att han inte har betett sig moraliskt klanderfritt.

Vad nu ditt moralkissande har med saken att göra. Är han en våldtäktsman eller inte. Den frågan avgör allt.
Citera
2021-03-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, det stämmer inte. HR anser först och främst att hon klippt ljudfilen med flit, inte av en slump:

Det är enligt hovrätten tämligen osannolikt att klippet gjordes just där av en ren tillfällighet. Det ligger dock, i ljuset av vad som i övrigt kommit fram av filen, närmare till hands att anta A helt enkelt var mån om att ge polisen det material som hon ansåg vara relevant

Vidare har HR konstaterat på juristspråk att hon far med osanning om den första våldtäkten. De skriver:

”Av utredningen framgår, vilket parterna är överens om, att A, DU och AA
befann sig i en taxi vid Stureplan ca kl. 03:25 och att ljudinspelningen
i lägenheten startade kl. 03:46. Detta innebär att den åtalade gärningen ska ha ägt rum inom ett tidsspann på 21 minuter, vilket försvaret hävdat inte är praktiskt möjligt.
Det är enligt hovrättens mening tämligen osannolikt att de under denna begränsade tidsrymd ska ha hunnit med att åka taxi till A:s bostad, ta hissen upp till lägenheten och att A därefter ska ha somnat innan hon vaknade av att DU stoppat sina fingrar i hennes vagina. Det är dessutom så att det på ljudfilen, som enligt A startades strax efter denna händelse, inte sägs något som tyder på att det hänt något sådant vid det tillfället
.”

Det här ärendet har många mysterier. En av dem är varför du skriver 10 inlägg om dagen till försvar för en människa som EA och hävdar hon är trovärdig på något sätt. Det är däremot inte ett mysterium varför du inte kommer att svara på detta inlägg.

Nu visar du återigen att du är lågbegåvad. Jag har aldrig hävdat att EA är trovärdig. Däremot har både tingsrätt och hovrätt hävdat det.

Från domen i hovrätten:

"I den nyssnämnda bedömningen ligger också att hovrätten, i likhet med tingsrätten, anser att A är trovärdig"

(A = EA)
Citera
2021-03-30, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foradelloc
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att hålla två olika tankar i huvudet samtidigt.

Lambertz visar prov på dåligt omdöme, bristande moral och sunkigt beteende på ett sätt som är frapperande för en man som varit domare i HD och suttit som JK. Punkt.

Detta utesluter inte på något sätt att EA lider av en svår psykisk störning, har en historik av att manipulera bevis, frama personer män för våldtäkt, manipulera partners och sin omgivning etc.

Lambertz kan i den aktuella situationen ha betett sig sunkig och moraliskt tvivelaktig (obviously) men ändå vara totalt oskyldig till våldtäkt.

Att man försvarar Lambertz behöver inte betyda att man anser att han inte har betett sig moraliskt klanderfritt.
Precis. Det är skillnad på att vara "gubbslem" och våldtäktsman. Feministmaffian (de som fortfarande inte tror falska anklagelser existetar) försvårar för de som blir utsatta för riktiga våldtäkter genom att inte fördömma EA's beteende. Hjärndött.
Citera
2021-03-30, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Nu visar du återigen att du är lågbegåvad. Jag har aldrig hävdat att EA är trovärdig. Däremot har både tingsrätt och hovrätt hävdat det.

Från domen i hovrätten:

"I den nyssnämnda bedömningen ligger också att hovrätten, i likhet med tingsrätten, anser att A är trovärdig"

(A = EA)
Varför la de ner fallet tror du?
Citera
2021-03-30, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Du framför ju enbart fantasier/sånt som lämpar sig för linjen du bestämt dig för. Har inte ens fått ett svar på om du tror det skett en våldtäkt...

Vad av det jag har framfört är fantasier?

Jag har visst svarat dig.
Citera
2021-03-30, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vad nu ditt moralkissande har med saken att göra. Är han en våldtäktsman eller inte. Den frågan avgör allt.

Moralkissande. Jag vände mig snarare mot de som vill ”fälla” GL på basis av att han betett sig sunkigt och utifrån bristande moral. Jag har inte personligen uttalat mig om huruvida jag anser att LB handlat utifrån bristande moral, etik och omdöme men påpekat att de som anser det bör vara öppna för att han ändå kan vara oskyldig och ändå ha blivit framad av en vettlös person. Finns en del som pekar på att EA år just det.
Citera
2021-03-30, 08:59
Medlem
Citat:
Vad av det jag har framfört är fantasier?

Jag har visst svarat dig.
Men du verkar inte inse att det rör sig om falska anklagelser. Jag har ännu inte förstått vad du har för agenda, kan du inte berätta om du tror en våldtäkt begåtts?
Citera
2021-03-30, 09:00
Medlem
Citat:

Från domen i hovrätten:

(A = EA)

Sluta nu. Det där handlar inte om trovärdigheten i sin helhet som tidigare har förklarats.
Citera
2021-03-30, 09:00
Medlem
Personer på BDP/bipolär spektra av diagnoser brukar ofta bara kunna behålla en enda vän, och den vännen har ofta samma mentala problem och beteende.
Jag gissar att EA och AA är såna, och att de i övrigt umgås med tillfälliga bekantskaper (män) och är ute på krogen och härjar.
Citera
2021-03-30, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du trollar eller saknar förmåga att läsa mer än en mening i taget. Om du uppgraderar till en större text-buffer så ser du vad det står innan. Eller har du lärt dig klipp-och-klistra av EA?

Tingsrätten har i sin dom prövat DUs påståenden om att den nyssnämnda ljudfilen skulle vara tekniskt manipulerad och att A skulle ha iscensatt det som hände i lägenheten och funnit att så inte är fallet. Hovrätten delar tingsrättens bedömning i dessa delar.

I den nyssnämnda bedömningen ligger också att hovrätten, i likhet med tingsrätten, anser att A är trovärdig. En delvis annan fråga, som hovrätten återkommer till, är om hennes uppgifter är tillförlitliga och kan ligga till grund för en fällande dom
.

Vad HR refererar till är alltså att EA är trovärdig vad avser att ljudfilen inte är tekniskt manipulerad (obs: den är fortfarande klippt). Som jag skrev i ett tidigare inlägg är hon inte bedömd som tillförlitlig vad gäller andra uppgifter, te.x. varför hon klippte filen och rörande den första våldtäkten. Det är detta som HR ”återkommer till”.

Att du ständigt plockar lösryckta ord och meningar från HR och advokat Massi är lika patetiskt som obegripligt. Hoppas du att ingen skall läsa på? Eller missar du att göra det själv?

Nej du feltolkar som vanligt, antingen medvetet eller för att du är lågbegåvad.
Du blandar ihop trovärdig med icke tillförlitliga uppgifter.
Citera
2021-03-30, 09:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Från domen i hovrätten:

(A = EA)
Mmm. Om en stund kanske du kan besvara det andra inlägget som visar att ditt citat är helt lösryckt ur sitt sammanhang och syftar på huruvida EA har manipulerat ljudfilen. I samma stycke skriver också HR att ”de får tillfälle att återkomma till hennes trovärdighet” i övrigt. En trovärdighet som som hon helt uppenbart inte har. Därav de citat jag gav dig från HRs dom.

Jag tror faktiskt inte du trollar. Du är för klumpig.
Citera
2021-03-30, 09:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nej du feltolkar som vanligt, antingen medvetet eller för att du är lågbegåvad.
Du blandar ihop trovärdig med icke tillförlitliga uppgifter.
Berätta gärna hur en ”trovärdig person” kommer med ”icke tillförlitliga uppgifter”. HR litade inte på EA. Jag gav dig två exempel med citat, och du svarade med trams.

Jag ändrar mig igen: du trollar. Men på ett tragikomiskt dåligt sätt.

Edit: om det skulle vara så att någon förutom amatrollet läser detta så kan jag förtydliga. När HR skriver:

”Det är enligt hovrätten tämligen osannolikt att...”

så betyder det på vanlig svenska att MÄ/vittnet/tilltalade minns fel eller helt enkelt ljuger. För amatoll betyder det såklart något helt annat.

Edit2:
Jag är varken jurist eller expert på straffrätt. Men jag kan läsa. Det synes klart att HRs bedömning skiljer sig från TR på minst tre punkter:

1. Man tror inte på EAs förklaring till varför hon klippt ljudfilen på just det stället. Detta har ingen direkt koppling till den bevisningen i sig (som HR accepterar), så anledningen att HR skriver så är rimligen att EAs agerande inte styrker hennes trovärdighet.
2. Man tror inte på EAs version om den första våldtäkten innan ljudinspelningen eftersom tiden m.m. inte stämmer. Återigen, EA är inte trovärdig.
3. Man gör en annan tolkning av ljuden under den påstådda våldtäkten nr. 2 och menar att DU faktiskt kan ha avbrutit när han förstod att EA inte ville. Här finns utrymme för att de tror på både EA och DU men att inget brott är begånget.

I övrigt ger HR väsentligt större utrymme åt den långa delen av inspelningen innan den påstådda våldtäkten nr. 2. Detta ger för läsaren ett klart intryck av att HR inte anser att situationen i EAs lgh på något sätt överensstämmer med två våldtäkter. Jag delar i så fall den bedömningen, men jag kan inte göra en juridisk tolkning av vad HR exakt vill säga med denna sammanställning.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-03-30 kl. 09:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in