Jag använder alltid fast potatis och i detta fall ämnar jag icke göra potatismos, utan helt vanligt kokt potatis, eller senare stekt dito.
Jag väljer i stort sett alltid potatisar i lösvikt som väger cirka 100..150 gram stycket. Fina, utan för mycket skador. Om det behövs, skalar jag eller borstar dem med en nagelborste. Jag brukar gröpa ur eventuella ögon (groddar) med spetsen på potatisskalaren även om jag icke alltid skalar dem.
Nu packar jag dem i en lagom stor kastrull, så att de precis får plats och häller i vatten så att det knappt täcker dem.
Sedan lägger jag på locket, sätter kastrullen på plattan och vrider på max. i en erfarenhetsmässigt avmätt tid där det börjar koka, som brukar vara c:a 5..6 minuter på min spis.
Nu startar jag timern och låter dem koka i 19 minuter, häller av vattnet, ställer kastrullen på ett grytunderlägg i ytterligare 15.. 20 minuter med lock på.
Sedan provar jag med en sticka om de är mjuka, eller så får de vänta fem minuter till. Nu är potatisen helt perfekt kokt utan sönderkokning.
Stickan har jag tillverkat av en rostfri cykel-eker som jag kapat till, samt slipat änden helt plan och rundat av den ytterst litet, för att jag skall kunna känna det rätta motståndet när jag trycker in den i en färdig potatis. Nippeln fungerar som handtag även om den är liten 

Jag funderar på att montera ett litet trähandtag 
Det som eventuellt blir över, låter jag kallna och använder för stekt potatis nästa dag eller senare.