Citat:
Ursprungligen postat av
turebjoerkman
Men herregud, det är inte brottsligt att diskutera namngivna personer, det som är brottsligt är att sprida uppgifter för att utsätta personerna för andras missaktning. Sådant låter hederligt och normal folk bli och har så alltid gjort.
Hederligt folk har inte alls gjort det utan diskuterat missdådares gärningar i alla tider, med goda skäl och med all rätt. Det är en sen uppfinning och fullständig idioti att vi inte skulle diskutera att Knut slagit ihjäl sin fru Anna därför att det uttrycker "missaktning" mot honom.
Citat:
Jo det finns ett skäl till varför det finns ett brott som kallas förtal och det är bla att straff och påföljder för ordningens skulle är något som samhället och inte enskilda personer skall verkställa, och det ska ske efter bevisning och inte efter vad någon påstår sig blivit utsatt för ,eller tycker att man blivit utsatt för.
Att sprida informationen att Anna blivit ihjälslagen av Knut och diskutera detta är inget straff i någon form. Det är fullständigt struntprat och ondsint tycka-synd-om-den-stackars-brottslingendumheter av värsta märke att den naturliga konsekvensen av att du slår ihjäl din fru blir att folk ser annorlunda på dig och diskuterar detta skulle vara att straff. Det är inte synd om Knut; det är
Anna som är offret. Att det att avtjäna sitt rättmätiga straff för mordet skulle vara en intäkt för att sedan också slippa att det sedan är en del av dig att du är en dömd mördare i folks ögon är komplett vansinne och idén att staten och den dömde har rätten att med våld hindra folk att tycka, tänka och diskutera detta ärännu värre.
Citat:
Du missade också det faktum brottslingarnas paradis sannerligen är något som blir då man har rätten att säga vad som helst, om vem som helst, och hursomhelst. Det är ju just för att brottslingar inte skall kunna härja hursomhelst.
Nej, att kunna yttrycka sig fritt är yttrandefrihet och fullt gott och rimligt. Att sådana som du skall ha rätten att hindra folk att sprida sann information och sina åsikter för att du inte gillar vad som sägs och anser att det skall vara hemligt är däremot motbjudande och fel.
Jag förespråkar vidare inte att man skall kunna sprida lögner och osanningar om andra utan konsekvenser. Om du gör det är det förtal.
Citat:
Den ordning du förespråkar lämnar ju allt åt den enskildes tyckande, och ja det skulle säkert vara bra för mig om jag hade rätten att slå in skallen på någon som jag ansåg behandlat mig illa, men det skulle ju även vara ett guldläge för den som tycker illa om mig att göra samma sak. Med andra ord ren anarki.
Att slå in skallen på andra är ingen rättighet och alltså förbjudet. Att man skall använda ord och åsikter är däremot raka motsatsen till våld och det är så gott som alltid fel att använda våld mot någon som använder ord. Att jag skulle förespråka anarki är rena dumheterna. Det är tvärtom.