Citat:
Ursprungligen postat av
TomP.
Du fattar fortfarande inte. Eftersom enda möjligheten att freda sig från rena lögner med ditt tänk är att du kan bevisa bortom rimligt tvivel är att det är lögn och detta oftast är omöjligt så är det lögnarnas paradis och de beljugnas rättslöshet du förespråkar.
Sin egen historia har var och en rätt till hur mycket som helst även när du skanar full koll på den eller fablar . Den kan du prata fritt om i allmänna ordalag. Det du inte får göra är att rikta anklagelser omöjliga att bevisa eller motbevisa mot identifierbara personer. Väldigt enkla självklarheter.
Sedan kan det vara förtal även när du upprepar sådant som bevisligen är sant också. Men det orkar jag inte förklara för dig just nu.
Nej, det kan inte vara förtal att tala sanning. Däremot påstår lagen tyvärr detta i Sverige, så på det sättet gäller det förstås. Jag känner mycket väl till detta, så du behöver inte förklara någonting. Poängen är att man inte har någon moralisk förpliktelse att lyda sådana lagar, och det är ett av skälen till att det är riktigt att motarbeta dem, t ex med en förtalskassa.
Om man inte kan berätta fullt ut om vad saken gäller eller berätta vilka personerna är har man inte rätt till sin egen historia. Du har t ex mobbat en i kille i högstadiet och han har full rätt att berätta om det och vem du är, då har han rätt att berätta om vem du är som gjorde detta mot honom. Det är ingen självklarhet alls att du då har rätt att utöva våld mot honom för att få honom att vara tyst om vad du gjort, tvärtom. Det är självklart att han har rätt att rikta dessa anklagelser mot dig, eftersom de är sanna eller hans upplevelser. Om du anser att han ljuger får du antingen hävda det genom din egen berättelse och så får alla avgöra själva vem av er som talar sanning. Eller också får du stämma honom för förtal, men då blir de en fråga om sanningshalten i hans påståenden och dina och utifrån det och lite andra faktorer avgörs om det är förtal eller inte.
Nej, det är givetvis inte lögnarnas paradis och de beljugnas rättslöshet jag förespråkar. Om anklagelserna är helt tagna ur luften kommer det fortfarande att finnas goda möjligheter att få honom dömd för förtal, men det är inte som idag att det är förövarnas och mobbarnas paradis där det inte går att få upprättelse genom att berätta om vad som hänt och vad någon utsatt dig för hur sant det än är.