Citat:
Ursprungligen postat av
Nix-registret
Jag lever bland svenskar och då är det naturligt att man har ett förhållande till svenska litteraturklassiker, vare sig man har läst dem eller inte. Detta bland mycket annat som finns där som självklara delar av det egna, för att alla släktingar också har en naturlig koppling till det.
Din svenska språkbehandling är definitivt mer amerikaniserad än genomsnittet. Om du har tänkt om kring amerikanska filmer är det en ny utveckling; i våra diskussioner har du bara försvarat dem.
Med det inte sagt att alienering och svengelska inte skulle vara problem bland helsvenskar. Dock inte lika grasserande som hos blandade, vilket var min poäng. Dubbelskapet medför ett extra lager av alienering. Man har två kulturer som man är alienerad från och saknar samma självklara identitet omkring sig i familjen.
Du har då läst vad jag skrivit som fan läser bibeln, för jag har alltid pekat mot amerikansk kultur som en slags rot till mycket elände även här i Sverige. Men lyssna på svensk popmusik så finner du en fullständig amerikanisering där, och då inspireras man av den yttligaste aspekten ur amerikansk kultur. Till och med folkdansgrupper som är populära utanför städerna är ju fruktansvärd amerikaniserade, och ser ofta löjliga ut med cowboyhatter, osv. Nya generationen svenskar lyssnar till och med på kriminella som sjunger rapmusik, och det är närmast en ny nivå av destruktiv amerikanisering som hänt otroligt snabbt.
Svengelska kanske jag ibland använder mig av för att jag jobbade i Kanada ett par år, vad vet jag? Ingen kan undgå någonslags inflyttande från engelskan då de flesta av oss talar engelska oftare än svenska stora delar av vårat liv, och många universitetskurser i Sverige använder sig enbart av engelsk litteratur.
Men det går ju å andra sidan inte att fly från amerikanisering då USA är vår enda kulturella supermakt, och så har de varit senaste 100 åren. Du tar exempelvis Kent som bra exempel på svensk populärmusik i en annan tråd, men vi alla vet att rock har sina rötter i USA.
Jag är själv intresserad av vad svenskar bingewatchar varje dag, vad de lyssnar på när de går ut på nattklubbar, vilka realityshows tjejer tittar på när de kommer hem från plugget, då jag tror att kultur har kraften att förändra människors uppfattning av verkligheten utan att de ens märker det. Jag lovar dig att det talas mer om sådant överallt bland helsvenskar så som halvsvenskar än vad det talas om Tegner eller Pär Lagerkvist eller Gunnar Ekelöf eller August Strindberg. Jag inkluderar då även de högutbildade.
Jag har själv inte kontakt med så många halvsvenskar för att se någon slags trend att de är mer eller mindre amerikaniserade än medelsvensken, men jag har svårt att köpa att det ens går att vara mer amerikaniserad än svenskar. Har man rest till andra länder i Europa så förstår man att Skandinavien spelar i en egen liga när vi talar om amerikanisering. Se på svensk populärmusik som nästan enbart sjungs på engelska, liknande trender har jag inte bevittnat i andra länder i Europa.