• 1
  • 2
2021-03-08, 13:58
Medlem
Jag har precis börjat med att spela keyboard och jag undrar om det finns någon här som skulle kunna förklara hur man bör träna på att få in rätt teknik från början och hur man sedan utvecklar sin färdighet under tiden man lär sig spela bättre. Alltså hur man långsamt bygger upp utförandet så att man hela tiden progresserar.

Hur skiljer sig metoden också ifrån ett riktigt piano är något jag undrar då jag utgår ifrån information som practiceras på piano. Jag sitter just nu på golvet och spelar vilket kanske inte är optimalt men jag får uppfattningen att kroppen är i ganska bra position för att spela.

Man borde nog gå till någon kunnig pianist som kan hjälpa en i ett senare stadie att utvecklas som jag förstår?

Tack på förhand!
Citera
2021-03-08, 14:02
Medlem
MeinKampfs avatar
Det du söker heter fingersättning och vad som skiljer ett keyboard / midi klaviatur oavsett hammarteknik eller anslagskänsliga noder är fotpedalerna una corda, forte samt sostenuto.
Citera
2021-03-08, 14:06
Medlem
SolidSteels avatar
Gå och ta några lektioner nu så du får grunderna rätt från början, sen kan du spela själv ett tag och ta vidare lektioner när du fått lite häng på det.
Citera
2021-03-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Det du söker heter fingersättning och vad som skiljer ett keyboard / midi klaviatur oavsett hammarteknik eller anslagskänsliga noder är fotpedalerna una corda, forte samt sostenuto.

Keyboardet är anslagskänsligt men är fingersättningen i princip likadan som ett vanligt piano eller finns det något man bör tänka på? Jag har läst lite om teknik och hur man ska använda gravitationen samt hela kroppen för att inte bara trycka med fingrarna men det tar tid för kroppen att vänja sig och slappna av mer?
Citera
2021-03-08, 14:23
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohi
Keyboardet är anslagskänsligt men är fingersättningen i princip likadan som ett vanligt piano eller finns det något man bör tänka på? Jag har läst lite om teknik och hur man ska använda gravitationen samt hela kroppen för att inte bara trycka med fingrarna men det tar tid för kroppen att vänja sig och slappna av mer?

Jag har spelat piano i över 30 år och även midiklaviatur / keyboard i ca 20 år. Principen är densamma och det blir bara krångligare om du lär dig fel från början. Sett så många som hoppat över att lära sig korrekt fingersättning och det är nästan omöjligt att lära om sig när det är försent. När det sitter i muskelminnet kommer du kunna spela betydligt bättre och friare än om du struntar i det elementära.
Citera
2021-03-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolidSteel
Gå och ta några lektioner nu så du får grunderna rätt från början, sen kan du spela själv ett tag och ta vidare lektioner när du fått lite häng på det.

Jag kommer nog inte ta lektioner på ett tag om jag inte känner att jag verkligen behöver det. Försöker att lära mig väldigt metodiskt och att spela med vad jag förstått det som rätt teknik. Fick minst 1 månad gratis flowkey som är en app för att lära sig och det går rättså fort då jag också har lite förståelse av musikteori och även mycket fingerfärdighet från mitt gitarrspelande.

Det går väl att lära sig spela utan att överbelasta eller skada sig själv om man verkligen beaktar detta? Har någon lärt sig spela helt själv? Har aldrig fått en gitarrlektion irl heller.
Citera
2021-03-08, 14:29
Medlem
Citat:
Jag har spelat piano i över 30 år och även midiklaviatur / keyboard i ca 20 år. Principen är densamma och det blir bara krångligare om du lär dig fel från början. Sett så många som hoppat över att lära sig korrekt fingersättning och det är nästan omöjligt att lära om sig när det är försent. När det sitter i muskelminnet kommer du kunna spela betydligt bättre och friare än om du struntar i det elementära.

Har du hört talas om flowkey? Den visar hur man placerar fingrarna och vilket finger som gör vad. Använder den just nu och den lär ut det grundläggande iallfall.

Jag förstår precis det du menar med att man kan lära sig fel från början men om man verkligen tänker på detta och söker efter information på internet kanske det går utan att någon hjälper en i verkligheten? Iallafall till en viss grad?
Citera
2021-03-08, 14:36
Medlem
Finns det inte 1000-tals YT-klipp?
Citera
2021-03-08, 14:38
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Har du hört talas om flowkey? Den visar hur man placerar fingrarna och vilket finger som gör vad. Använder den just nu och den lär ut det grundläggande iallfall.

Jag förstår precis det du menar med att man kan lära sig fel från början men om man verkligen tänker på detta och söker efter information på internet kanske det går utan att någon hjälper en i verkligheten? Iallafall till en viss grad?

Du behöver inte betala för flowkey, all information finns på nätet och videos på youtube. Jag har aldrig föreslagit att du ska gå till en lärare. Låt internet lära dig gratis. Jag gick hos lärare de första 10 åren, men det var en annan tid (90-talet).
Citera
2021-03-08, 14:55
Medlem
Citat:
Du behöver inte betala för flowkey, all information finns på nätet och videos på youtube. Jag har aldrig föreslagit att du ska gå till en lärare. Låt internet lära dig gratis. Jag gick hos lärare de första 10 åren, men det var en annan tid (90-talet).

Hur skulle du säga att inlärningsprocessen är för att lära sig spela med korrekt form för att trycka ner tangenterna? Är det så att det går ganska gradvis för att kroppen ska vänja sig och att man hela tiden förbättrar tekniken i samband med kroppen blir mer och mer van ? Det känns som att jag är på god väg nu så länge jag inte börjar försöka gå in på saker som är för komplicerade för mig.

Hur bör man så att säga använda feedbacken som armarna och händerna och kroppen ger för att förbättra ens teknik?

Tack för dina svar!
Citera
2021-03-08, 15:11
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Hur skulle du säga att inlärningsprocessen är för att lära sig spela med korrekt form för att trycka ner tangenterna? Är det så att det går ganska gradvis för att kroppen ska vänja sig och att man hela tiden förbättrar tekniken i samband med kroppen blir mer och mer van ? Det känns som att jag är på god väg nu så länge jag inte börjar försöka gå in på saker som är för komplicerade för mig.

Hur bör man så att säga använda feedbacken som armarna och händerna och kroppen ger för att förbättra ens teknik?

Tack för dina svar!

Jag tycker det är ett lite märkligt sätt som du beskrivit det på. Har du spelat gitarr? Innan man lärt sig fingersättningen så låter det ganska knpeigt och man trycker ner några strängar för hårt och andra för löst. Fokusera på fingersättningen så kommer resten per automatik senare. Eftersom du spelar på keyboard så har du ju väldigt lätta tangenter dessutom så inget att oroa sig över. Piano är ett stränginstrument och keyboard är anslagkänsligt och du kan många gånger ställa in hur anslagskänsligt du vill ha det. Kallas ofta för velocity.
Citera
2021-03-08, 15:37
Medlem
Citat:
Jag tycker det är ett lite märkligt sätt som du beskrivit det på. Har du spelat gitarr? Innan man lärt sig fingersättningen så låter det ganska knpeigt och man trycker ner några strängar för hårt och andra för löst. Fokusera på fingersättningen så kommer resten per automatik senare. Eftersom du spelar på keyboard så har du ju väldigt lätta tangenter dessutom så inget att oroa sig över. Piano är ett stränginstrument och keyboard är anslagkänsligt och du kan många gånger ställa in hur anslagskänsligt du vill ha det. Kallas ofta för velocity.

Jag är inte den bästa på att förklara. Såg en video om "key attack" teknik och det gav en bra bild av hur man ska trycka på tangenterna men det såg även ut att ta långt tid att bemästra. Det är väl ganska uppenbart att man hela tiden utvecklar sin teknik att slå på tangenterna för att göra det så enkelt som möjligt och för att få ljudet man önskar. Som att man med gitarr fortfarande utvecklar fingersättningen man använder för vanliga ackord trots att man spelat flera år.

Mitt keyboard är på den känsligaste inställningen just nu men vissa fingrar har lite svårt att hänga med. Speciellt då jag har lite naglar på högerhanden för klassisk gitarr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in