2021-03-07, 17:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jo, jag trodde att de hade passerat markeringarna för när upploppet och spåren börjar, men situationen skedde tydligen några decimeter innan dess. Då är det väl mer en tolkningsfråga om "naturlig linje" hit och dit, men då de nästan är jämsides innan upploppet börjar ser jag inte var Kläbo ska ta vägen.

En typisk "race incident" som jag ser det.

Du är ute och cyklar. Diskningen är helt korrekt.
Citera
2021-03-07, 17:09
Medlem
Stefan4s avatar
Det måste vara lite blandade känslor för Björn Sandström, som nu slutar topp-30 tack vare Kläbos diskning. Han kände sig nog mer som 31:a idag.
Citera
2021-03-07, 17:10
Medlem
Ad-infinitums avatar
Ändra regeln att först in på upploppet får välja spår.
Låt det istället bli att först in får välja mellan spår 1-2.
Då vet tvåan att om att spår tre alltid kommer vara fritt.
Då slipper man den här skiten.

Nu väljer dessutom ryssen att lägga sig UTANFÖR spår tre. Spår.3,5 ungefär.
Enda syftet är att stänga en åkare med högre fart in på upploppet.
Citera
2021-03-07, 17:10
Medlem
Att Iversen skrivs in som världsmästare i historieböckerna från detta lopp känns absurt

Trist avslut
Citera
2021-03-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum

Bra regel! Är det då "naturlig linje" som gäller för spår 3?

Han tänkte väl kanske att han gör som han vill i eget spår. Och därför "skatar" Kläbo. Nytt ord här!
Senast redigerad av ccnut 2021-03-07 kl. 17:16.
Citera
2021-03-07, 17:15
Medlem
Det värsta var att kläbo gick fram till ryssen och retade han direkt efter målgång, kläbo borde få en lång avstängning.
Citera
2021-03-07, 17:16
Medlem
Solklart att han försökte stänga kläbo med mening, men eftersom juryn kom fram till att Mäki inte gjorde något fel så är de ju bara att utnyttja de till sin fördel mot en bättre spurtare. Synd bara att staven rök hade varit roligare om han fick guldet.
Citera
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum

Då vore det bättre att låta 1:an ta spår 3 (yttersta). Den vinnande linjen är att ta snävt i början av kurvan och sen glida ut.
Citera
Medlem
Vore en vettig regel att först in får välja vilket spår han vill, utom något av de två yttersta? Eller hade det fått andra knasiga konsekvenser? För mig är det uppenbart att Bollen lurar Kläbo...visar honom att han kan ta den långa yttern...sen stänger han...
Citera
2021-03-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Det värsta var att kläbo gick fram till ryssen och retade han direkt efter målgång, kläbo borde få en lång avstängning.

Ja, det klart han retades. Klart Kläbobeteende. Eller?
Citera
2021-03-07, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Hittade det 😂😂😂😂

https://www.youtube.com/watch?v=g2KMIZ6EgrQ

Det hör iofs inte hit men en dopningsnation inom skidvärlden (Finland) gör så en annan dopningsnation inom hela idrottsvärlden (Ryssland) vinner guld. Hoppas finnen fick riktigt bra betalt av ryssarna efter det där
Citera
2021-03-07, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Detta resultat lär ändras igen när juryn sansat sig och tittat på bilderna en gång till.

Dröm på. Det här beslutet kommer stå fast.

Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
De fick ju inte ens kontakt, enligt reprisbilderna. Kläbo håller sig så mycket på sin kant att han är på väg att köra ur. Utanför konerna.

Det man ser är att Bolshunovs stav hamnar, av eget görande, framför hans ben, och sedan bryts. Bryts av oavsikligt genom att knäckas av hans ben eller bara av att materialet lägger av, det visar inte bilderna.

Men Kläbo gör inget aktivt, enligt bilderna. Ej heller Bolshunov.

Enligt de bilder jag sett så är det inget fel som begåtts.

Bilderna visar ju solklart - som alla håller med om - att Kläbo stöter till armen eller staven på Bolshunov så att han sedan knäcker den. Kläbo knäckte Bs stav, inget snack om saken.

Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag hoppas att Iversen är en riktig man och ger Guldet till Klaebo, Wassberg hade gjort så mot Mieto...

Till Bolshunov, antar jag att du menar. Men det kommer han aldrig göra. Dels, som jag redan sagt, för att medaljen i sig inte betyder något, och guldet tillhör nu Iversen, vad han än gör. Dels också för att Kläbo aldrig skulle ta emot det: tror du han vill vinna ett lopp på att fuska?

Sen märker man också att Iversen redan börjar se guldet som just ett guld. Det gör han rätt i. Ibland dömer juryn på ett sätt, ibland på ett annat. Det är spelet. Sporten går ut på att köra 50km så snabbt som möjligt utan att bryta mot reglerna. Han var den som bäst gjorde det.

Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Trist avsluttning på en flott 5 mil,men grei oppløsning. Det måtte nesten bli disk på Klæbo, og det er sjelden han setter seg i slike situasjoner.

I følge regelverket er det klokkeklart at Klæbo er ansvarlig for at passering skjer uten uhell.
I den passeringsprosessen regnes Klæbo som «the overtaking skier» helt til bakenden av hans ski er foran Bolshunovs skitupp.

Man kan absolutt diskutere hvorvidt det var usportslig av Bolshunov eller at Klæbo ville vunnet en fair spurt uansett. Men regelverket er egentlig veldig klart. Når Klæbo kommer bakfra har han ikke lov til å gå så nærme Bolshunov at de kommer i kontakt og russeren knekker staven.

Bra inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Det finns ingen vinnare i denna situationen. Trist och synd avslut på ett fint lopp.

Bolsjunov blir fråntagen chansen ett guld han verkligen hade en chans på, likaså Klæbo. Tror faktiskt Bollen hade mer krut kvar för spurt efter en lättare runda på fräscha skidor. Dessutom med ett bättre utgångsläge än Klæbo.

Emil Iversen som jag gläds en medalj får se hela situationen skifta fokus på detta rabalder.

Att Kruger får en medalj vet han ju såklart själv är fel efter sin 4e plats.

Håller med, bra skrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in