Citat:
Ursprungligen postat av
Tedrom
Detta resultat lär ändras igen när juryn sansat sig och tittat på bilderna en gång till.
Dröm på. Det här beslutet kommer stå fast.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bryling
De fick ju inte ens kontakt, enligt reprisbilderna. Kläbo håller sig så mycket på sin kant att han är på väg att köra ur. Utanför konerna.
Det man ser är att Bolshunovs stav hamnar, av eget görande, framför hans ben, och sedan bryts. Bryts av oavsikligt genom att knäckas av hans ben eller bara av att materialet lägger av, det visar inte bilderna.
Men Kläbo gör inget aktivt, enligt bilderna. Ej heller Bolshunov.
Enligt de bilder jag sett så är det inget fel som begåtts.
Bilderna visar ju solklart - som alla håller med om - att Kläbo stöter till armen eller staven på Bolshunov så att han sedan knäcker den. Kläbo knäckte Bs stav, inget snack om saken.
Citat:
Ursprungligen postat av
welcometoreality
Jag hoppas att Iversen är en riktig man och ger Guldet till Klaebo, Wassberg hade gjort så mot Mieto...
Till Bolshunov, antar jag att du menar.

Men det kommer han aldrig göra. Dels, som jag redan sagt, för att medaljen i sig inte betyder något, och guldet tillhör nu Iversen, vad han än gör. Dels också för att Kläbo aldrig skulle ta emot det: tror du han vill vinna ett lopp på att fuska?
Sen märker man också att Iversen redan börjar se guldet som just ett guld. Det gör han rätt i. Ibland dömer juryn på ett sätt, ibland på ett annat. Det är spelet. Sporten går ut på att köra 50km så snabbt som möjligt utan att bryta mot reglerna. Han var den som bäst gjorde det.
Citat:
Ursprungligen postat av
pronh
Trist avsluttning på en flott 5 mil,men grei oppløsning. Det måtte nesten bli disk på Klæbo, og det er sjelden han setter seg i slike situasjoner.
I følge regelverket er det klokkeklart at Klæbo er ansvarlig for at passering skjer uten uhell.
I den passeringsprosessen regnes Klæbo som «the overtaking skier» helt til bakenden av hans ski er foran Bolshunovs skitupp.
Man kan absolutt diskutere hvorvidt det var usportslig av Bolshunov eller at Klæbo ville vunnet en fair spurt uansett. Men regelverket er egentlig veldig klart. Når Klæbo kommer bakfra har han ikke lov til å gå så nærme Bolshunov at de kommer i kontakt og russeren knekker staven.
Bra inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frozzzt
Det finns ingen vinnare i denna situationen. Trist och synd avslut på ett fint lopp.
Bolsjunov blir fråntagen chansen ett guld han verkligen hade en chans på, likaså Klæbo. Tror faktiskt Bollen hade mer krut kvar för spurt efter en lättare runda på fräscha skidor. Dessutom med ett bättre utgångsläge än Klæbo.
Emil Iversen som jag gläds en medalj får se hela situationen skifta fokus på detta rabalder.
Att Kruger får en medalj vet han ju såklart själv är fel efter sin 4e plats.
Håller med, bra skrivet.