Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
En smart iakttagelse. Har faktiskt inte själv tänkt i de banorna, men det stämmer ju. Ofta ser man långa replikskiften mellan användare som inte argumenterar utan mest kastar invektiv mot varandra. Då är det alltså två personer på samma nivå som funnit och som förstår varandra. Gulligt! Sådant brukar man ju hoppa över. "Ditt vänsterblivna arsle." "Dunning-Kruger-tönt." (Dunning-Kruger-effekten tycks också vara ett riktigt fynd för medelmåttiga debattörer, och det ska man hiva i ansiktet på den andre.)
Att vara otrevlig eller hamna i bråk rent generellt tror jag inte handlar om intelligens. Läste någon forskning basunerades ut som att folk som svär är intelligentare, men om man faktiskt läste rapporten så var det snarare ett brett spektrum av svärord pekade på intelligens, vilket ju är gäller alla ord, ett större ordförråd som du faktiskt klarar använda i praktiken är ett tecken på högre intelligens än någon med lågt ordförråd.
Så tror inte verbala bråk är någon synkning av intelligens, kanske mer en ratio-gräns (konstant eller temporär). som krävs för att bråket ska fortgå. Men visst är det bara okvädningsord helt utan argument så är det väl ett tecken på ett möte i intelligens.
Gällande tex "Dunner-Kruger" är det ett jävla bra tecken. Ord som blivit ny-populära på internet, som bara är att markera högerklicka och söka så vet du exakta betydelsen och kan känna dig smart. Det svingas hej vilt av en viss intelligensgrupp och är enormt avslöjande i hur specifikt det pinpointar intelligensen. En supermysig ironi i att dra upp just Dunner-Kruger är det tydligaste exemplet på dess effekt.
Den som flera andra smälter långsamt in i normala ord, och då blir det lite otydligare och man får väga in hur det används, men det kommer nya ord, och är de ny-poppiga så är de en effektiv kompass.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pingubengt
Analys är inte din starka sida. Behåll jobbet på KFs lager du.
Haha, jävlas bara. Naturligtvis menar jag inte bokstavligt alla blivit kallade det när jag skriver att alla blivit kallat det.