Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-05, 23:58
  #1
Medlem
bunjackens avatar
Hej jag undrar vad som gäller om en förälder har två barn i tonåren och plötsligt avlider hur blir det med arvet om det ena barnet tidigare orsakat böter/skadestånd pga brott tex en kostnad på 10.000 kronor som inbetalas innan dödsfallet

När föräldern avlider finns 90.000 kronor inget testamente eller nåt som säger annat blir det då 45.000 kronor var eller får den som orsakat förälderns utbetalning 40.000 kronor och den andre som skött sig 50.000 kronor?
Citera
2021-03-06, 00:18
  #2
Medlem
Va?
Alltså under 18år, så betalar föräldrarna böterna
Det dras från dödsboende, sedan delas resterande 50/50%.
Citera
2021-03-06, 00:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej jag undrar vad som gäller om en förälder har två barn i tonåren och plötsligt avlider hur blir det med arvet om det ena barnet tidigare orsakat böter/skadestånd pga brott tex en kostnad på 10.000 kronor som inbetalas innan dödsfallet

När föräldern avlider finns 90.000 kronor inget testamente eller nåt som säger annat blir det då 45.000 kronor var eller får den som orsakat förälderns utbetalning 40.000 kronor och den andre som skött sig 50.000 kronor?
Om det påståendet inte stämmer så gör väl kronofogden där jag antar skulden nu ligger en utmätning och han anses ha råd att betala skulden så I vilket fall så borde böterna bli betalda?
Citera
2021-03-06, 00:25
  #4
Medlem
Kainotophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej jag undrar vad som gäller om en förälder har två barn i tonåren och plötsligt avlider hur blir det med arvet om det ena barnet tidigare orsakat böter/skadestånd pga brott tex en kostnad på 10.000 kronor som inbetalas innan dödsfallet

När föräldern avlider finns 90.000 kronor inget testamente eller nåt som säger annat blir det då 45.000 kronor var eller får den som orsakat förälderns utbetalning 40.000 kronor och den andre som skött sig 50.000 kronor?

Förstår frågan som att det rör sig om ifall de 10 000 kronorna i böter som betalats före dödsfallet ska betraktas som förskott på arv eller inte?
Citera
2021-03-06, 00:28
  #5
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Va?
Alltså under 18år, så betalar föräldrarna böterna
Det dras från dödsboende, sedan delas resterande 50/50%.

Ja jag vet föräldern betalar då denne har ansvar för vad dennes omyndiga barn gör

Men delas det verkligen lika sen det straffar ju det oskyldiga syskonet också då?
Citera
2021-03-06, 00:33
  #6
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kainotophobia
Förstår frågan som att det rör sig om ifall de 10 000 kronorna i böter som betalats före dödsfallet ska betraktas som förskott på arv eller inte?

Ja precis det är ju egentligen inget förskott på arv heller då de 10.000 kronorna inte når arvingen.

Förskott på arv är ju om du får en gåva eller lånar pengar av denne vilket ju sen räknas av.
Citera
2021-03-06, 00:44
  #7
Medlem
Kainotophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Ja precis det är ju egentligen inget förskott på arv heller då de 10.000 kronorna inte når arvingen.

Förskott på arv är ju om du får en gåva eller lånar pengar av denne vilket ju sen räknas av.

Ja, jag har svårt att se att om böterna har betalats inom ramen för en förälders principalansvar (dvs föräldern har haft skyldighet att betala), så kan det ju knappast ha den benifika karaktär som förutsätts för gåva. I.o.m det så kan det ju inte heller röra sig om förskott på arv.

Visst kan man tycka att det är orättvist mot det skötsamma barnet, men man kan ju också tänka att andra orättvisor förekommer mellan syskon. En behöver specialkost, mer sjukvård, glasögon, har en mer kostsam hobby... Normalt sett nagelfar man ju inte om alla barn har fått exakt lika understöd under hela sin barndom när en förälder går bort. Det krävs ju lite mer ”planering” s.a.s
Citera
2021-03-06, 01:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej jag undrar vad som gäller om en förälder har två barn i tonåren och plötsligt avlider hur blir det med arvet om det ena barnet tidigare orsakat böter/skadestånd pga brott tex en kostnad på 10.000 kronor som inbetalas innan dödsfallet

När föräldern avlider finns 90.000 kronor inget testamente eller nåt som säger annat blir det då 45.000 kronor var eller får den som orsakat förälderns utbetalning 40.000 kronor och den andre som skött sig 50.000 kronor?

Det påverkar inte arvet på något sätt.
Att föräldern har betalat böter åt ena barnet är inte förskott på arv, det ingår i "kostnaden" för barnet på samma sätt som mat, kläder, fritidsaktiviteter och så vidare.
Detta förutsätter så klart att föräldern hade underhållsskyldighet(Dvs att barnet var under 18år eller fortfarande gick i skola och var under 21år) när bötern betalades av föräldern.

Precis som Kainotophobia svarat innan mig så går man inte igenom vad olika barn kostat föräldrarna under uppväxten och anpassar arv efter detta.

För att det skall påverka arvet och anses som förskott på arv skall det för det första handla om en gåva(vilket inte är fallet här) och den skall dessutom vara av sådan storlek att det inte kan anses som en "vardagsgåva".
Citera
2021-03-06, 12:36
  #9
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kainotophobia
Förstår frågan som att det rör sig om ifall de 10 000 kronorna i böter som betalats före dödsfallet ska betraktas som förskott på arv eller inte?

Fast förskott på arv kan det väl inte bli tal om när det är föräldrarna som är skyldiga att betala? Det är ju en utgift/skuld typ.
Citera
2021-03-06, 12:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej jag undrar vad som gäller om en förälder har två barn i tonåren och plötsligt avlider hur blir det med arvet om det ena barnet tidigare orsakat böter/skadestånd pga brott tex en kostnad på 10.000 kronor som inbetalas innan dödsfallet

När föräldern avlider finns 90.000 kronor inget testamente eller nåt som säger annat blir det då 45.000 kronor var eller får den som orsakat förälderns utbetalning 40.000 kronor och den andre som skött sig 50.000 kronor?

Böterna är ju redan inbetalade innan dödsfallet och bouppteckningen. Bröstarvingarna får ju givetvis 50-50 om nu det inte finns en maka/make (dvs den andra föräldern), då går arvet till denne och sedan till bröstarvingarna. Om tonåringarna är under 16 år kommer dessutom överförmyndarnämnden att kopplas in och arvet kommer att sparras tills deras 18-års-dag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback