• 1
  • 2
2021-03-05, 20:54
Vissa nationaliteter har en benämning på deras folk som fungerar som ett välkänt och lustfyllt slangord. Spanjorer kan, som ses i rubriken, kallas för spanjacker; fransmän kan kallas för fransoser; folk från USA kan kallas för jänkare; norrmän blir norrbaggar. Men sedan kommer jag inte på rak arm på något mer. Vad kallas till exempel italienare för? Nu menar jag väl vedertagna namn som inte fungerar som nidbilder. Kanske svenskar kallas för svennar?

Vilka fler länder finns det som har dessa typer av namn om sina invånare? Vad kallas detta uttryck för?

Edit: Mexikaner, mexare. Brasilianare, brassar.
Senast redigerad av D_V_S 2021-03-05 kl. 21:08.
Citera
2021-03-05, 20:59
Avstängd
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vissa nationaliteter har en benämning på deras folk som fungerar som ett välkänt och lustfyllt slangord. Spanjorer kan, som ses i rubriken, kallas för spanjacker; fransmän kan kallas för fransoser; folk från USA kan kallas för jänkare; norrmän blir norrbaggar. Men sedan kommer jag inte på rak arm på något mer. Vad kallas till exempel italienare för? Nu menar jag väl vedertagna namn som inte fungerar som nidbilder. Kanske svenskar kallas för svennar?

Vilka fler länder finns det som har dessa typer av namn om sina invånare? Vad kallas detta uttryck för?
Italienare=Woppers, Mexikaner=Wet backs, Samtliga folkslag från afrika=Niggers, Japaner=Gooks
Thailändare=Fuckmachines, Amerikanska urinvånare=Redskins, Judar i USA=Kikes...några som jag kom på så där spontant på mindre än 30 sekunder...fyll gärna på!
Citera
2021-03-05, 21:03
Glömde bort kanadicker för kanadensare.

Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Italienare=Woppers, Mexikaner=Wet backs, Samtliga folkslag från afrika=Niggers, Japaner=Gooks
Thailändare=Fuckmachines, Amerikanska urinvånare=Redskins, Judar i USA=Kikes...några som jag kom på så där spontant på mindre än 30 sekunder...fyll gärna på!

FEL!

Men tack för att du svarade.
Citera
2021-03-05, 21:09
Medlem
PeterNosters avatar
Italienare = gipskatter.
Citera
2021-03-05, 21:11
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Italienare = gipskatter.

Enligt wikipedia är gipskatter ett öknamn, alltså räknas det inte.
Citera
2021-03-05, 21:27
Medlem
bzsx0809s avatar
Flappar = Filippinare

Annars är väl gook amerikanskt slang för asiater överlag.
Citera
2021-03-05, 21:34
Medlem
Glorfindels avatar
Spanjucker har jag hört mer än spanjacker.
Kanadicker associerar jag till främst till hockey, men det är nog bara min referensram.

Kan man räkna in att man kallar alla från Finland för finnar, även om det rent tekniskt betyder något annat än finländare.

Jugoslavien finns ju inte, annars kallades de ju för juggar. Inom svensk fotboll existerade begreppet videojugge under 90-talet.
Citera
2021-03-05, 21:51
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Kan man räkna in att man kallar alla från Finland för finnar, även om det rent tekniskt betyder något annat än finländare.
Nej, det kan man inte. Jag är medveten om att många skämtsamt gör det, men det är ju så, precis som du skriver, att finnar betyder något annat än finländare.
  • Finne = etnisk finsk
  • Finländare = finsk medborgare, oavsett etnicitet, dvs finsk finne eller finlandssvensk
Citera
2021-03-05, 21:53
Medlem
Européer - kuffer (samma ord som kaffer)
Citera
2021-03-05, 21:57
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vad kallas till exempel italienare för?

Spagge/Spaggar.
Citera
2021-03-06, 01:33
Medlem
SpaghettiDego eller helt kort Spagge för Italianos