2021-03-06, 01:57
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Var nöjd att skulden är betald istället
Det bästa svaret, svårare än så behöver det inte vara. KF är jävla blodsugare, det lättaste sättet att bli av med dem och kunna återgå till ett normalt liv är att ge dem vad de vill ha.
Citera
2021-03-06, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Mtp. att TS hade löneutmätning känns det ändå konstigt väl? Såklart bra när folk som är skyldiga pengar betalar tillbaka det men går man med på löneutmätning har man ju ändå tagit ett visst ansvar för det? Låter konstigt då att de plötsligt tar pengarna istället?

Men antar att de kunde se att han visst hade pengar?

Var en person som var skyldig mig en stor summa förut, höll sig borta och ignorerade kronkalle totalt trots delgivning. Nåt år senare fick jag plötsligt pengar. Gissningsvis svartjobb innan. Så de har koll. Men det största problemet ligger ju i att få tag på dessa svartjobbare och som pröjsar kontant än en person som "gått med" på löneutmätning?

Men det känns som nåt fattas i historien för låter märkligt.

Ser inget konstigt i det förfarande som beskrivits i tråden. Att det pågår löneutmätning (är ju dessutom ingenting man "går med på", fogden avgör om det är lämpligt) är knappast något hinder att ta ett belopp som räcker till skulden från ett bankkonto.
Citera
2021-03-06, 06:50
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Mtp. att TS hade löneutmätning känns det ändå konstigt väl? Såklart bra när folk som är skyldiga pengar betalar tillbaka det men går man med på löneutmätning har man ju ändå tagit ett visst ansvar för det? Låter konstigt då att de plötsligt tar pengarna istället?

Det är säkert så att KFM gjort en tillgångskontroll och fått beskedet att det finns pengar på kontot och vips så utmäts överskottet.
Citera
2021-03-06, 07:01
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Jag kände inte till det. Trodde inte det var lagligt Då vet jag det till nästa gång. bankfack nästa!!
.

Är det inte bättre att hålla dig ifrån brottets bana och leva som en ärlig och laglydig människa. Då slipper du även att ha kronofogden efter dig och kan göra vad du vill med dina pengar.
Citera
2021-03-06, 08:01
Medlem
Citat:
Hade en skuld på 60 000kr till Kronofogden. De begärde utmätning på lönen och jag lät det ske så jag blev av med skulden. Döm om min förvåning ty efter några månader gick de in och drog 60 000 kr från mitt konto i Swedbank. Trodde inte detta var lagligt i ett demokratiskt land. Tydligen är det det. Ngt att tänka på för er som har fogden efter er ochkanske behöver era pengar. Ta ut dem och stoppa dem i ett bankfack.

Världen är inte helt galen trots allt. Tack för att du delade med dig!
Citera
2021-03-06, 09:17
Medlem
Bennermanns avatar
Vad bölar du över? Klart det måste fungera på det sättet. Om du har pengar och inte betalat måste man ju tvinga dig. Inte mer än rätt.

Du verkar ju inte lärt dig nånting av livet, så man får anta att du har större problem än Kronkalle.
Citera
2021-03-06, 09:20
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:
Nä, jag tyckte det var fel att jag dömdes till skadestånd bara för att jag slog en kriminell invandrare på käften. han fick vad han förtjänade.

Absolut noll (0) personer har blivit dömd att betala 60 000 för att slå nån på käften.
Kanske för styckmord.
Citera
2021-03-06, 09:28
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Det är säkert så att KFM gjort en tillgångskontroll och fått beskedet att det finns pengar på kontot och vips så utmäts överskottet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ser inget konstigt i det förfarande som beskrivits i tråden. Att det pågår löneutmätning (är ju dessutom ingenting man "går med på", fogden avgör om det är lämpligt) är knappast något hinder att ta ett belopp som räcker till skulden från ett bankkonto.

Nja, fogden försöker ju faktiskt göra så lite påverkan på ens liv som möjligt. Säg att du äger ett hus och får en skuld på 50k av nån anledning. Då skulle man ju så klart kunna gå in och utmäta huset, lösa skulden, ge dig mellanskillnaden och göra dig hemlös. Har du dock ett jobb så kommer du få löneutmätning i x antal månader i första hand. Detsamma gäller alla tillgångar som bil, bankkonto, aktier eller prylar.

Misstänker som sagt att TS ljuger eller inte samarbetat med fogden. Nu gråter jag ju knappast blod över att en kriminell smutsmänniska fått sitt konto utmätt men det kan va bra för andra att tänka på.
Senast redigerad av Aigis 2021-03-06 kl. 09:30.
Citera
2021-03-06, 09:47
Bannlyst
Grymt bra av kronofogden
Citera
2021-03-06, 09:49
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Hade en skuld på 60 000kr till Kronofogden. De begärde utmätning på lönen och jag lät det ske så jag blev av med skulden. Döm om min förvåning ty efter några månader gick de in och drog 60 000 kr från mitt konto i Swedbank. Trodde inte detta var lagligt i ett demokratiskt land. Tydligen är det det. Ngt att tänka på för er som har fogden efter er ochkanske behöver era pengar. Ta ut dem och stoppa dem i ett bankfack.

Det är väl inte "dina" pengar om Kronofogden dragit från ditt konto? Vad är felet?
Citera
2021-03-06, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Nja, fogden försöker ju faktiskt göra så lite påverkan på ens liv som möjligt. Säg att du äger ett hus och får en skuld på 50k av nån anledning. Då skulle man ju så klart kunna gå in och utmäta huset, lösa skulden, ge dig mellanskillnaden och göra dig hemlös. Har du dock ett jobb så kommer du få löneutmätning i x antal månader i första hand. Detsamma gäller alla tillgångar som bil, bankkonto, aktier eller prylar.

Misstänker som sagt att TS ljuger eller inte samarbetat med fogden. Nu gråter jag ju knappast blod över att en kriminell smutsmänniska fått sitt konto utmätt men det kan va bra för andra att tänka på.

Utmätning av fast egendom, alltså fastigheter i första hand, sker ju inte annat än om fordringsägaren begär det, så det är inte fogdens beslut att undvika detta, men i övrigt så vidgås det ni skriver om deras sätt att agera. Att man som i fallet utmäter medel från ett bankkonto är däremot något de gör regelbundet, häri ligger också intresset från fordringsägaren att så fort som möjligt få sin fordran reglerad.

Vet inte direkt vad som ni menar att ts ljuger om, för någon förvarning om utmätning sker ju inte, det vore som att ge en vink om att gl skall flytta sina tillgångar snarligen.
Citera
2021-03-06, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Absolut noll (0) personer har blivit dömd att betala 60 000 för att slå nån på käften.
Kanske för styckmord.
Lär vara summan av skadestånd, böter och kanske något ytterligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in