2021-03-06, 13:20
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Hade en skuld på 60 000kr till Kronofogden. De begärde utmätning på lönen och jag lät det ske så jag blev av med skulden. Döm om min förvåning ty efter några månader gick de in och drog 60 000 kr från mitt konto i Swedbank. Trodde inte detta var lagligt i ett demokratiskt land. Tydligen är det det. Ngt att tänka på för er som har fogden efter er ochkanske behöver era pengar. Ta ut dem och stoppa dem i ett bankfack.

Tycker det var grymt bra gjort av Fogden. Har man skulder så ska man betala. Du har pengar men vägrar betala och då får vi vara glada att systemet funkar.
Se till att inte dra på dig skulder framåt och låt det aldrig gå till kronofogden. Jag skulle aldrig utsätta mig att för det.
Citera
2021-03-06, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigFittgenstein
Man får inte skuldsanering på skulder uppkomna genom brott. Böter, skadestånd och sånt.

Jävla invandrare att vara kriminella va? Ut med dom! Men du får vara kriminell och försöka komma undan att betala, va? Jävla svensk att vara kriminell. Ut med dig.

Hur känns det att ha tvåsiffrig iq?

Stämmer ej de kan visst få skuldsanering,dock är det svårare men visst kan de få det precis som alla andra

https://www.svd.se/valdtaktsman-slip...ala-skadestand

Finns flera fall som inte får publicitet detta är bara en av de,detta är problemet med den svenska skuldsanerings lagen som den ser ut,för många pisseluffare som får sanering vilket leder till lägre betalningsmoral i samhället.
Citera
2021-03-06, 14:05
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Hade en skuld på 60 000kr till Kronofogden. De begärde utmätning på lönen och jag lät det ske så jag blev av med skulden. Döm om min förvåning ty efter några månader gick de in och drog 60 000 kr från mitt konto i Swedbank. Trodde inte detta var lagligt i ett demokratiskt land. Tydligen är det det. Ngt att tänka på för er som har fogden efter er ochkanske behöver era pengar. Ta ut dem och stoppa dem i ett bankfack.
En annan fråga är vilken roll Swedbank har i detta. Kan de låta olika myndigheter gå in och plocka pengar på mitt konto? Om jag t ex har en skatteskuld på 50.000kr, kommer då Swedbank att låta Skatteverket plocka de pengarna från mitt konto? Obehagligt.
Man skulle ju önska att det fanns en bank som inte låter olika fordringsägare gå in och hämta vad de vill på en bankkonton.

Tänkt scenario: ett företag skickar mig en räkning för en (felaktigt) påstådd skuld på 50.000kr som jag inte betalar. Företaget anlitar Kronofogden som plockar ut pengarna från mitt konto och ger till företaget. Jag har blivit 50.000kr fattigare.
Citera
2021-03-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Låter märkligt. Kronofogden kan inte bara gå in på bankkonton och plocka vad de vill. Det måste finnas något slags uppgörelse först, att du har gått med på att betala. Eller ett domstolsbeslut om du har accepterat betalningen från ditt konto, och som du har accepterat.
Av vad du skriver så låter det ju som att du varit med på detta: "De begärde utmätning på lönen och jag lät det ske." Du har alltså gett KFM tillåtelse till utbetalningen?

Det måste inte finnas en uppgörelse. Däremot beslut om utmätning. Bankerna är skyldiga att följa kronofogdens beslut.

Se här hur det fungerar.

https://kronofogden.se/Utmatning3.html
Citera
2021-03-06, 14:37
Medlem
Dummaste jag hört självklart kan kronofogden ta dina tillgångar när de utmäter skulder som du har. Skulder är ju något som du är skyldig någon annan tex staten eller annan fodringsägare.

Varför skulle du få ha tillgångar på 60 000 om fu väljer att inte betala dina skulder.
Dummaste jag hört på länge.
Citera
2021-03-06, 14:48
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeuHaven
Dummaste jag hört självklart kan kronofogden ta dina tillgångar när de utmäter skulder som du har. Skulder är ju något som du är skyldig någon annan tex staten eller annan fodringsägare.

Varför skulle du få ha tillgångar på 60 000 om fu väljer att inte betala dina skulder.
Dummaste jag hört på länge.
Det är förstås helt i sin ordning att kronofogden kan utmäta skulder, problemet är bara att kronofogden inte gör någon bedömning av huruvida skulden verkligen finns eller ej. Någon kan skicka ett betalningsföreläggande till kronofogden för en påstådd skuld, och kronofogden driver in skulden utan att bry sig om ifall det finns någon skuld. Låt säga att man får en felaktig räkning, en bluffaktura, och man inte bestrider denna, då kommer alltså kronofogden ändå att driva in "skulden".
Citera
2021-03-06, 14:50
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivhoran
EDIT: Det jag tycker är sjukt med sverige jämfört med Norge (är norsk medborgare) är att du blir prickad 3år EFTER att skulden är betalad då man i Norge blir helt ren efter att skulden är betalad.
Lite offtopic ^^

Skönt att det inte är så då.

Citat:
det var så här att jag sköt mig själv i foten kanske. Ty jag kom in med intyg på en massa extrakostnader jag hade för att minimera min utmätning. När utmätningen sen minskade så kollade de nog mina bankkonton.

Kallas ofta att va dumsnål. Skönt ändå att allt löste sig till det bästa den här gången.
Senast redigerad av Aigis 2021-03-06 kl. 14:53.
Citera
2021-03-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
En annan fråga är vilken roll Swedbank har i detta. Kan de låta olika myndigheter gå in och plocka pengar på mitt konto? Om jag t ex har en skatteskuld på 50.000kr, kommer då Swedbank att låta Skatteverket plocka de pengarna från mitt konto? Obehagligt.
Man skulle ju önska att det fanns en bank som inte låter olika fordringsägare gå in och hämta vad de vill på en bankkonton.

Tänkt scenario: ett företag skickar mig en räkning för en (felaktigt) påstådd skuld på 50.000kr som jag inte betalar. Företaget anlitar Kronofogden som plockar ut pengarna från mitt konto och ger till företaget. Jag har blivit 50.000kr fattigare.

Du får alltid chansen att bestrida. Om du inte gör det eller skulden fastställs efter du har bestridit så kan kronofogden utmäta. Det gäller att vara aktiv när man bestrider. Spara kopior på att man har bestridit.

Ett av de bästa ställen att utmäta på är bankkonton. Bankfack är mindre bra, men är möjligt.
Citera
2021-03-06, 14:57
Medlem
Knivhorans avatar
[quote=Aigis|74941320]Skönt att det inte är så då.

Fast så är det ju? Har det ju bekräftat från myndigheten själv? Eller är det inte så då heller?
Citera
2021-03-06, 14:58
Medlem
Knivhorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Skönt att det inte är så då.

Kallas ofta att va dumsnål. Skönt ändå att allt löste sig till det bästa den här gången.
m
Citera
2021-03-06, 15:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du får alltid chansen att bestrida. Om du inte gör det eller skulden fastställs efter du har bestridit så kan kronofogden utmäta. Det gäller att vara aktiv när man bestrider. Spara kopior på att man har bestridit.
Hoppas man inte ligger på IVA med covid19 i två månader då. När man kommer hem har kronofogden sålt mitt hus på exekutiv auktion och gett pengarna till nån som skickat mig en bluffaktura.
Citera
2021-03-06, 15:53
Medlem
Hmm, kan din "förvåning" måhända bestå i att du har slängt breven från fogden där det stod vad som var på gång...
Troligtvis kan de frysa tillgångar på ditt kont i avvaktan på ett ev överklagande från dig o ärendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in