Citat:
Ursprungligen postat av
bedlund
Hade en skuld på 60 000kr till Kronofogden. De begärde utmätning på lönen och jag lät det ske så jag blev av med skulden. Döm om min förvåning ty efter några månader gick de in och drog 60 000 kr från mitt konto i Swedbank. Trodde inte detta var lagligt i ett demokratiskt land. Tydligen är det det. Ngt att tänka på för er som har fogden efter er ochkanske behöver era pengar. Ta ut dem och stoppa dem i ett bankfack.
En annan fråga är vilken roll Swedbank har i detta. Kan de låta olika myndigheter gå in och plocka pengar på mitt konto? Om jag t ex har en skatteskuld på 50.000kr, kommer då Swedbank att låta Skatteverket plocka de pengarna från mitt konto? Obehagligt.
Man skulle ju önska att det fanns en bank som inte låter olika fordringsägare gå in och hämta vad de vill på en bankkonton.
Tänkt scenario: ett företag skickar mig en räkning för en (felaktigt) påstådd skuld på 50.000kr som jag inte betalar. Företaget anlitar Kronofogden som plockar ut pengarna från mitt konto och ger till företaget. Jag har blivit 50.000kr fattigare.