• 1
  • 2
2021-03-05, 13:28
Medlem
aquaman1s avatar
Under det gångna året sålde jag hemmagjorda grejer via internet, och kom upp i cirka 24 000:- kronor totalt. Jag frågade skatteverket om detta, och de sa att de räknas som hobbyverksamhet. All hobbyverksamhet som man tjänar 20 008:- eller mer på under ett år måste beskattas, och skatten ligger totalt på cirka 50% om jag förstått rätt.

Hade jag bara lagt ner och slutat sälja strax innan jag kommit upp i 20k så hade allt varit lugnt och jag hade inte behövt skatta. Men nu tjänade jag några tusenlappar mer så det blir väl att betala 12k eller något sådant i skatt.

Jag tjänar alltså mer på att tjäna mindre. Känns rätt dumt. Men planerna för i år blir nog att lägga ner innan jag kommer upp i 20k. Skulle jag sälja så att jag kommer upp i 40k måste jag ju ändå betala hälften i skatt och hamnar på 20k till slut i varje fall.

Låter dessutom väldigt krångligt med att man är "anteckningsskyldig" och måste spara transaktionsuppgifter på något vis i flera år framöver. Fett jobbigt, man uppmuntras inte direkt att tjäna pengar i detta land.

Är det någon här som fått skatta på hobbyverksamhet och vet mer om hur det går till?
Citera
2021-03-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
Under det gångna året sålde jag hemmagjorda grejer via internet, och kom upp i cirka 24 000:- kronor totalt. Jag frågade skatteverket om detta, och de sa att de räknas som hobbyverksamhet. All hobbyverksamhet som man tjänar 20 008:- eller mer på under ett år måste beskattas, och skatten ligger totalt på cirka 50% om jag förstått rätt.

Hade jag bara lagt ner och slutat sälja strax innan jag kommit upp i 20k så hade allt varit lugnt och jag hade inte behövt skatta. Men nu tjänade jag några tusenlappar mer så det blir väl att betala 12k eller något sådant i skatt.

Jag tjänar alltså mer på att tjäna mindre. Känns rätt dumt. Men planerna för i år blir nog att lägga ner innan jag kommer upp i 20k. Skulle jag sälja så att jag kommer upp i 40k måste jag ju ändå betala hälften i skatt och hamnar på 20k till slut i varje fall.

Låter dessutom väldigt krångligt med att man är "anteckningsskyldig" och måste spara transaktionsuppgifter på något vis i flera år framöver. Fett jobbigt, man uppmuntras inte direkt att tjäna pengar i detta land.

Är det någon här som fått skatta på hobbyverksamhet och vet mer om hur det går till?

Visst i främjandet av att öka googles inflytande så svarar jag på frågan även fast svaret finns på tusen andra ställen.

1.
"Grundregeln är att du ska deklarera när dina sammanräknade inkomster överstiger 20 008 kronor. Det innebär i praktiken att du oavsett om det är lön från arbete eller överskott i hobbyverksamhet så är överskottet skattepliktigt."

Alltså det handlar om 20k från alla dina slantar du har lyft under året, inte bara hobbyverksamheten.

2. Det räknas endast som hobbyverksamhet om du har ett jobb som genererar din huvudsakliga inkomst.

3. Jag är ganska säker på att skatten ligger på 30% såvida du inte är höginkomsttagare. Då kanske det blir 5X%. Skillnaden i skatt mellan hobby- och riktig verksamhet är att du slipper arbetsgivaravgift och moms.

Du kan läsa mer här: https://www.bjornlunden.se/skatt/ska...erksamhet__276

Men om du sålde saker via internet så behöver du väl en dator, en mus, ett tangentbord... Datorn drog väl för övrigt el när du använde den? Allt det här lägger du in och kvittar mot försäljningen.
Du kanske tog en bild någonstans? Behövde åka dit med kollektivtrafiken? Kvitta.
KVITTA ALLTING.

Och till sist. Risken att SKV bryr sig för allting under ett prisbasbelopp är extremt låg.
Citera
2021-03-05, 14:13
Medlem
Investera i nya prylar som du behöver till din hobbyverksamhet, använde du datorn genom det?
Men självklart behöver du en ny dator för 12k till det.
Citera
2021-03-05, 14:59
Medlem
Citat:

Summan 24000, är det omsättningen eller vinsten?
Citera
2021-03-05, 15:07
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
2. Det räknas endast som hobbyverksamhet om du har ett jobb som genererar din huvudsakliga inkomst.
Hmm, jag har haft ett extrajobb som jag tjänat 6000 på ungefär, och varit arbetslös större delen av årets första halva. Andra halvan har jag pluggat heltid och fått bidrag/lån via CSN.

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Investera i nya prylar som du behöver till din hobbyverksamhet, använde du datorn genom det?
Men självklart behöver du en ny dator för 12k till det.
Haha, ja. Även mobiltelefon för att filma då det är videos jag har sålt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Summan 24000, är det omsättningen eller vinsten?
Omsättningen.
Citera
2021-03-05, 15:08
Medlem
Citat:
Hmm, jag har haft ett extrajobb som jag tjänat 6000 på ungefär, och varit arbetslös större delen av årets första halva. Andra halvan har jag pluggat heltid och fått bidrag/lån via CSN.

Omsättningen.

Är begränsningen som du skriver kopplad till omsättningen eller vinsten? Skatt betalas aldrig på omsättningen.
Citera
2021-03-05, 15:17
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Är begränsningen som du skriver kopplad till omsättningen eller vinsten? Skatt betalas aldrig på omsättningen.
All info jag hittar använder bara ordet "inkomst" och säger ingenting om det gäller omsättning eller vinst.
Citera
2021-03-05, 15:18
Medlem
Citat:
All info jag hittar använder bara ordet "inkomst" och säger ingenting om det gäller omsättning eller vinst.

Ok, men "inkomst" är inte samma sak som omsättning direkt.
Citera
2021-03-05, 15:19
Medlem
Citat:
Ok, men "inkomst" är inte samma sak som omsättning direkt.

-
Citera
2021-03-05, 15:20
Medlem
Citat:

Har du gjort någon form av bokföring så lär du ju se vad som blivit kvar efter allehanda kostnader som någon annan i tråden skrev om.
Citera
2021-03-05, 17:16
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Under det gångna året sålde jag hemmagjorda grejer via internet,

Om du inte gjort dem ur tomma intet så måste du rimligen köpt någonting för att producera dessa grejer. Så du får räkna på vad du anskaffat råmaterial och annat för också, innan du räknar på vinsten.
Citera
2021-03-07, 20:00
Medlem
Citat:

Omsättningen.

Om du inte är ärlighetens kung så fucking let 'r' rip. Nolltaxera skiten.
Risken att SKV kommer efter dig är typ 0. Och om de gör det så är det 22% straffskatt utöver det du ska betala tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in