Citat:
Ursprungligen postat av
aquaman1
Under det gångna året sålde jag hemmagjorda grejer via internet, och kom upp i cirka 24 000:- kronor totalt. Jag frågade skatteverket om detta, och de sa att de räknas som hobbyverksamhet. All hobbyverksamhet som man tjänar 20 008:- eller mer på under ett år måste beskattas, och skatten ligger totalt på cirka 50% om jag förstått rätt.
Hade jag bara lagt ner och slutat sälja strax innan jag kommit upp i 20k så hade allt varit lugnt och jag hade inte behövt skatta. Men nu tjänade jag några tusenlappar mer så det blir väl att betala 12k eller något sådant i skatt.
Jag tjänar alltså mer på att tjäna mindre. Känns rätt dumt. Men planerna för i år blir nog att lägga ner innan jag kommer upp i 20k. Skulle jag sälja så att jag kommer upp i 40k måste jag ju ändå betala hälften i skatt och hamnar på 20k till slut i varje fall.
Låter dessutom väldigt krångligt med att man är "anteckningsskyldig" och måste spara transaktionsuppgifter på något vis i flera år framöver. Fett jobbigt, man uppmuntras inte direkt att tjäna pengar i detta land.
Är det någon här som fått skatta på hobbyverksamhet och vet mer om hur det går till?
Visst i främjandet av att öka googles inflytande så svarar jag på frågan även fast svaret finns på tusen andra ställen.
1.
"Grundregeln är att du ska deklarera när dina sammanräknade inkomster överstiger 20 008 kronor. Det innebär i praktiken att du oavsett om det är lön från arbete eller överskott i hobbyverksamhet så är överskottet skattepliktigt."
Alltså det handlar om 20k från alla dina slantar du har lyft under året, inte bara hobbyverksamheten.
2. Det räknas endast som hobbyverksamhet om du har ett jobb som genererar din huvudsakliga inkomst.
3. Jag är ganska säker på att skatten ligger på 30% såvida du inte är höginkomsttagare. Då kanske det blir 5X%. Skillnaden i skatt mellan hobby- och riktig verksamhet är att du slipper arbetsgivaravgift och moms.
Du kan läsa mer här:
https://www.bjornlunden.se/skatt/ska...erksamhet__276
Men om du sålde saker via internet så behöver du väl en dator, en mus, ett tangentbord... Datorn drog väl för övrigt el när du använde den? Allt det här lägger du in och kvittar mot försäljningen.
Du kanske tog en bild någonstans? Behövde åka dit med kollektivtrafiken? Kvitta.
KVITTA ALLTING.
Och till sist. Risken att SKV bryr sig för allting under ett prisbasbelopp är extremt låg.