2021-03-05, 13:25
Medlem
Det är ju vanligt att flera sökande får samma erbjudande som man ska tacka ja eller nej till efter visning och sedan väljs en ut av de som tackat ja antingen slumpmässigt eller utifrån ködagar. Så jag är nyfiken på hur vanligt det är att folk tackar ja till ett lägenhetserbjudande men sedan ångrar sig innan kontraktsskrivning?

Statistiskt sett så har kontraktskrivning skett inom mindre än 24 timmar från att lägenheten blev reserverad, med något undantag kring julledigheten.

Jag frågar för att jag blev erbjuden en lägenhet och i slutändan stod det mellan mig och en annan sökande och jag fick tyvärr inte lägenheten. Men jag kan se att personen som fick den ännu inte har skrivit på kontraktet, så jag är såklart nyfiken kring varför och om denne kanske kommer dra sig ur eller att någon kriterie inte uppfylls eller så. Hoppet är ju det sista som lämnar en!
Citera
2021-03-05, 13:32
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Visst kan allt hända, men jag tror inte att det är speciellt vanligt faktiskt. Sorry.
Citera
2021-03-05, 13:45
Medlem
Etta.Places avatar
Det är nog inte vanligt, tackar man ja så raderas väl ens poäng ur systemet. Kan dock bero på vilken sorts kö men om ni är flera som tävlar och verkligen vill så förmodar jag att det är någonstans där köpoäng har ett värde.

Det som kan ha hänt däremot är ju att personen inte höll ekonomiskt vid granskning. Ingen fast anställning, skulder eller nått sånt.
Citera
2021-03-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Det är nog inte vanligt, tackar man ja så raderas väl ens poäng ur systemet. Kan dock bero på vilken sorts kö men om ni är flera som tävlar och verkligen vill så förmodar jag att det är någonstans där köpoäng har ett värde.

Det som kan ha hänt däremot är ju att personen inte höll ekonomiskt vid granskning. Ingen fast anställning, skulder eller nått sånt.

Nej här försvinner bara köpoängen när man faktiskt skriver på kontraktet. Och det är inte heller bundet till kötid, utan hyresvärden väljer/slumpar både vilka som får erbjudande om visning och vem som får den av de som tackat ja efter visning.

Någonstans hoppas jag ju på att det är det ekonomiska som i detta fall inte håller hela vägen. Vill inte avslöja för mycket, men jag vet att värden i detta fall gett erbjudanden till sökande som inte platsar in i den typiska fast anställning med 3 ggr årshyra modellen, som exempelvis studenter. Så det kan ju vara så att det handlar om betalningsanmärkningar som visat sig eller att den sökande kanske själv känner att hyran blir för mycket? En student som bara får studiemedel hade haft svårt att gå runt med den här hyran.

Allt detta är ju såklart spekulation. Jag vill verkligen ha lägenheten men har heller inte bråttom så det är absolut ingen katastrof om jag inte får den. Men kan liksom inte släppa det förrän jag ser att den är helt borta från marknaden.
Citera
2021-03-05, 14:08
Medlem
det händer nog i den kommunala bostadsbolaget där jag bor, ska man först söka lägenheten sen får de 10 första i kön titta på den efter det ska man tacka ja eller nej har hänt att jag varit på 7:de plats men inte velat ha den ock tänker det är ingen risk jag får den lika förbannat står man plötsligt på 1:a plats i kön en del blir heller inte godkända

allmännyttan där jag bor/söker kvart kan man tacka nej 2 ggr 3 :dje lägenheten måste man ta som man blir erbjuden annars åker man ur kön
Senast redigerad av diseledvin 2021-03-05 kl. 14:20.
Citera
2021-03-05, 14:10
Medlem
Ja om. Personen vunnit på lotto och är miljonär nu.
Man går inte från att söka till hyresrätt till att tacka nej. Om man inte blir rik över en natt
Citera
2021-03-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Ja om. Personen vunnit på lotto och är miljonär nu.
Man går inte från att söka till hyresrätt till att tacka nej. Om man inte blir rik över en natt

Fast det kan ju lika gärna vara tvärtom, att personen egentligen inte har råd?

Och varför skriver man då inte på kontraktet?
Citera
2021-03-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
det händer nog i den kommunala bostadsbolaget där jag bor, ska man först söka lägenheten sen får de 10 första i kön titta på den efter det ska man tacka ja eller nej har hänt att jag varit på 7:de plats men inte velat ha den ock tänker det är ingen risk jag får den lika förbannat står man plötsligt på 1:a plats i kön en del blir heller inte godkända

allmännyttan där jag bor/söker kvart kan man tacka nej 2 ggr 3 :dje lägenheten måste man ta som man blir erbjuden annars åker man ur kön

Har du varit 7:e även efter visning då menar du?
Citera
2021-03-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloDarling
Har du varit 7:e även efter visning då menar du?

nja blev erbjuden den ock hamnade på 7:de plats man får titta på den sen har man en vecka på sig att tacka ja eller nej ock tackar man varken ja eller nej räknas det som ett nej alla 6 före mig tackade nej eller blev ej godkända så jag avancerade till 1:a plats , blev lite paff när jag fick erbjudande om kvarten ,ringde ock tackade nej i efterhand
Citera
2021-03-05, 15:04
Medlem
jag har tackat nej till lägenhet som jag stått på 3-4 plats 5-6 ggr ock fått stå kvar i kön av nån anledning

där jag bor kan man söka upp till 3 lägenheter samtidigt men man kan bara bli erbjuden 1 kvart
vet ej om det funkar likadant där du bor
Senast redigerad av diseledvin 2021-03-05 kl. 15:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in