2021-03-04, 23:52
Medlem
Babushka420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Som flera har påpekat och som du också verkar inse, du kommer inte att beviljas skuldsanering.

Det fetmarkerade ovan - har du inte kontrollerat uppgifterna, alltså hur mycket bostaden såldes för?
Köptes för 1,2 och såldes för 800tk, när jag var bortrest pga sjukdom i familjen men jag hade gjort slut med henne och vi hade bestämt oss att sälja lägenheten när jag kommer hem igen.
Hon tillsammans med sin farsa blåste mig, 800tk var banköverföring och resten cash och en bil fick jag reda på.
Den såldes för 1,3.
Citera
2021-03-05, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babushka420
Jag har en dilemma här

Idag har jag skuld hos KFM på 200k och privat lån på 130k som också ligger hos KFM som jag gav delgivning på fyllan, måste bara säga att jag är ingen alkis.
En jävla delgivningsman kom för 2 år (en fredagskväll) och knackade på med en lapp i handen som jag skrev under, lånet är från mitt ex som vi hade köpt bostad och gjorde slut, bostaden såldes med förlust...enligt hennes pappa iallfall...

Jag jobbar heltid och har en lön på 20-22 i handen varje månad. Hyr en lgh i andrahand på 5000kr och mina totala avgifter är på 10000kr.

Är det värd att ansöka om skuldsanering? Jag kommer säkerligen att flytta till USA inom 1-2 till min nya tjej och vi ska gifta oss.

Jag vill bli skuldfri så KFM inte jagar mig i USA, jag vill börja om på nytt då jag kan få jobb där och bostad behöver jag inte tänka på heller.
För att man ska vara aktuell för skuldsanering krävs att skulderna växer lavinartat och det inte finns någon chans för personen att återbetala.

Du har skulder på 330 000. Med den lönen som du beskriver så har du 10 000-12 000 kr över som du kan betala till långivarna.
Du kan vara skuldfri inom 3 år så du sitter inte i en omöjligt situation. Ju förr du börjar med att betala stenhårt ju snabbare kommer du att bli skuldfri och framförallt ju mindre onödiga räntor behöver du betala.

Du har två val antingen så tar du tag i det nu och är skuldfri på 2,5 år annars så kommer du att ha dålig ekonomi resten av ditt liv. 30 månader med kass ekonomi mot 50 år... valet är ditt.

Ju längre tid som du förnekar detta och ju längre tid som du förhalar det ju dyrare blir det för dig i slutändan.
Senast redigerad av Mynicname 2021-03-05 kl. 00:02.
Citera
2021-03-05, 00:00
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Känner flera stycken som har miljonskulder och flyttat utomlands. Ingen som utmäter deras lön.

Citat:
Tror jag inte, då jag känner flera stycken som inte haft några utmätningar eller indrivning på sig i andra länder. Du kommer undan väldigt lätt.

Jobbade med detta för ett par år sedan, fått in pengar från hela världen. Vill man slippa betala ska man sticka tills Afrika ellerMellanöstern. USA är inga problem.
Citera
2021-03-05, 00:03
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Jobbade med detta för ett par år sedan, fått in pengar från hela världen. Vill man slippa betala ska man sticka tills Afrika ellerMellanöstern. USA är inga problem.

Hur går de till isf?
Hade en kompis som bara flyttade till Norge med skulder på runt 300000. Äger hus och fin bil där. Inte betalat in en endaste krona till Sverige.
Senast redigerad av RedRight 2021-03-05 kl. 00:07.
Citera
2021-03-05, 02:49
Medlem
Citat:
Hur går de till isf?
Hade en kompis som bara flyttade till Norge med skulder på runt 300000. Äger hus och fin bil där. Inte betalat in en endaste krona till Sverige.

Din vän ljuger 100%. Den vännen har nog gjort upp en betalplan med KFM och säger till sina vänner att han kom undan dem bara. Och i Norge kan du absolut inte ducka undan KFM, Sverige och Norges myndigheter har alldeles för bra kontakt. När det är gränsland, där många gränspendlar inom jobb.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-03-05 kl. 02:54.
Citera
2021-03-05, 06:16
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Hur går de till isf?

Norge? Där finns tom ett samarbete mellan KFM och de norska inkassobolagen. Det är det enklaste landet.

Inkassobolagen har avtal med lokala inkassobolag/advokatbyråer i respektive land där de kan landet lagar, sedan skriver de fordran som att man varit medborgare i det landet och haft en lokal skuld. Har KFM redan ett utslag är det en enkel match då det är hög tilltro till det svenska rättsväsendet.

Tror det var i ett spanskt ärende jag fick en fråga om att hyra en snubbe som gick efter den som hade skulden och han skulle då ropa ut att personen var skuldsatt. Den du!
Citera
2021-03-05, 10:10
Medlem
Citat:
Jag tänker att 330k är inte mycket pengar, ska ringa KFM imorgon och komma överens en summa jag ska betala av varje månad.
Jag googlade hela kvällen och som det ser ut jag kommer aldrig få skuldsanering och det lilla jag har läst så vill jag inte ha det heller för att sen leva på existensminimum.

Hoppas jag slipper betala mer än 4000-5000k per månad. Surt om dem tar halva min lön!

Om Kfm börjar med utmätning av din lön får du behålla något som kallas förbehållsbelopp. Här kan du läsa mer: https://kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html
Citera
2021-03-05, 11:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jag tänker att 330k är inte mycket pengar, ska ringa KFM imorgon och komma överens en summa jag ska betala av varje månad.
Jag googlade hela kvällen och som det ser ut jag kommer aldrig få skuldsanering och det lilla jag har läst så vill jag inte ha det heller för att sen leva på existensminimum.

Hoppas jag slipper betala mer än 4000-5000k per månad. Surt om dem tar halva min lön!

KFM kan inte bevilja eller förhandla avbetalningsplaner. Det får du göra med respektive borgenär.
Citera
2021-03-05, 12:07
Medlem
Citat:

Om du "bara" betalar 4000 kr per månad så kommer det att ta onödigt lång tid för dig att bli skuldfri. Detta leder till att du i slutändan kommer betala mycket i ränta. Om du istället betalar 6000 eller 8000 kommer du betydligt billigare undan och framförallt så kommer du kunna åka på semester med gott samvete. Skuldfri inom 3 år, känn på de orden istället för om 7 år...
Citera
2021-03-05, 12:38
Medlem
Citat:
Köptes för 1,2 och såldes för 800tk, när jag var bortrest pga sjukdom i familjen men jag hade gjort slut med henne och vi hade bestämt oss att sälja lägenheten när jag kommer hem igen.
Hon tillsammans med sin farsa blåste mig, 800tk var banköverföring och resten cash och en bil fick jag reda på.
Den såldes för 1,3.

Du har åkt på två blåsningar redan i lilla sverige. hur ska det gå för dig i usa, blir lite orolig.
Men du verkar inte mycket bättre själv som som försöker blåsa oss här i sverige på dina skulder.

Jag har en släkting i USA som myndigheterna jagar så det är inte så enkelt som många tror.
Citera
2021-03-05, 17:14
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Norge? Där finns tom ett samarbete mellan KFM och de norska inkassobolagen. Det är det enklaste landet.

Inkassobolagen har avtal med lokala inkassobolag/advokatbyråer i respektive land där de kan landet lagar, sedan skriver de fordran som att man varit medborgare i det landet och haft en lokal skuld. Har KFM redan ett utslag är det en enkel match då det är hög tilltro till det svenska rättsväsendet.

Tror det var i ett spanskt ärende jag fick en fråga om att hyra en snubbe som gick efter den som hade skulden och han skulle då ropa ut att personen var skuldsatt. Den du!

Haha den va snygg! Ropa att han va skuldsatt. 🤣 Jag misstror dig absolut inte, möjligt att polaren ljuger men ser ingen anledning till de då jag hjälpt han en hel del med insyn i vederbörandes ekonomi.
Citera
2021-03-06, 12:35
Medlem
Babushka420s avatar
Update:

Berättade om min situation för syrran som bor i staterna med sin familj och jag fick veta att pappa har lämnat 200 tusen dollar till mig i en bank som jag ska få när jag har fyllt 30
200 tusen dollar blir ca 1,7m i svenska kronor, sjukt!
Syrran kommer att betala av min skuld hos KFM nästa vecka och resterande pengarna kommer att ligga kvar på kontot tills jag flyttar dit alt hon frågade ifall överföra pengarna till mitt konto i Sverige som jag sa nej, hatar bankarna i Sverige.

Läxan jag lärde mig, köp bil hos bilhandlare även om det är några tusen dyrare och aldrig privat speciellt dyra bilar.
Och bli aldrig lånemedgivare till någon annan än för någon i familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in