• 1
  • 2
2021-03-04, 20:32
Medlem
Babushka420s avatar
Jag har en dilemma här

Idag har jag skuld hos KFM på 200k och privat lån på 130k som också ligger hos KFM som jag gav delgivning på fyllan, måste bara säga att jag är ingen alkis.
En jävla delgivningsman kom för 2 år (en fredagskväll) och knackade på med en lapp i handen som jag skrev under, lånet är från mitt ex som vi hade köpt bostad och gjorde slut, bostaden såldes med förlust...enligt hennes pappa iallfall...

Jag jobbar heltid och har en lön på 20-22 i handen varje månad. Hyr en lgh i andrahand på 5000kr och mina totala avgifter är på 10000kr.

Är det värd att ansöka om skuldsanering? Jag kommer säkerligen att flytta till USA inom 1-2 till min nya tjej och vi ska gifta oss.

Jag vill bli skuldfri så KFM inte jagar mig i USA, jag vill börja om på nytt då jag kan få jobb där och bostad behöver jag inte tänka på heller.
Senast redigerad av Babushka420 2021-03-04 kl. 20:39.
Citera
2021-03-04, 20:44
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babushka420
Jag har en dilemma här

Idag har jag skuld hos KFM på 200k och privat lån på 130k som också ligger hos KFM som jag gav delgivning på fyllan, måste bara säga att jag är ingen alkis.
En jävla delgivningsman kom för 2 år (en fredagskväll) och knackade på med en lapp i handen som jag skrev under, lånet är från mitt ex som vi hade köpt bostad och gjorde slut, bostaden såldes med förlust...enligt hennes pappa iallfall...

Jag jobbar heltid och har en lön på 20-22 i handen varje månad. Hyr en lgh i andrahand på 5000kr och mina totala avgifter är på 10000kr.

Är det värd att ansöka om skuldsanering? Jag kommer säkerligen att flytta till USA inom 1-2 till min nya tjej och vi ska gifta oss.

Jag vill bli skuldfri så KFM inte jagar mig i USA, jag vill börja om på nytt då jag kan få jobb där och bostad behöver jag inte tänka på heller.

Dem kommer inte jaga dig i USA.
Skulderna ligger kvar tills du flyttar hem igen, om du nu gör de.
Citera
2021-03-04, 20:53
Medlem
Babushka420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Med tanke på senaste händelserna, hur våra politiker och systemet funkar så har jag ingen lust att flytta hem igen.
Jag är dessutom halv amerikan och har många släktingar där som har lovat mig bostad och jobb men jobb kan jag själv fixa utan deras hjälp.
Skönt att man inte blir jagad där iallafall, det var det som skrämde mig mest.
Citera
2021-03-04, 20:54
Medlem
Är det inte existensminimum i 5 år för att få till en skuldsanering? Då går ju inte din plan ihop tidsmässigt.. på 36 månader har du ju betalat av skulden.
Citera
2021-03-04, 20:56
Medlem
Babushka420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Är det inte existensminimum i 5 år för att få till en skuldsanering? Då går ju inte din plan ihop tidsmässigt.. på 36 månader har du ju betalat av skulden.
Jag menade om jag skulle fortsätta betala från USA.
Men om KFM inte jagar i USA då ser jag ingen anledning att ansöka om skuldsanering.
Citera
Medlem
Med andra ord det finns inte en chans att du skulle vara berättigad skuldsanering.
Citera
Medlem
Babushka420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Med andra ord det finns inte en chans att du skulle vara berättigad skuldsanering.
Varför inte?
Citera
2021-03-04, 20:58
Medlem
För att du kan ju betala av skulden inom överskådlig framtid.
Skuldsanering är till för dom som verkligen behöver det.
Citera
2021-03-04, 20:59
Medlem
Du kommer aldrig att få en skuldsanering med så små skulder.

Det var för mej lite oklart hur det såg ut.

Vad du kan göra är att kontakta större kreditgivarna, få till ackord eller amorteringsplan på skulderna från dom; så dom drar tillbaka sina skulder från KFM.

Sen när det bara är små skulder kvar, pyntar du av dom till kfm.
Citera
2021-03-04, 21:34
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babushka420
Jag har en dilemma här

Du kan alltså betala av skulderna på ungefär två år. Det finns inte en chans att du beviljas skuldsanering med de förutsättningarna.

Ring borgenärer och se om du kan få till några uppgörelser, så går det ännu fortare.
Citera
2021-03-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight

Du blir jagad över hela världen. Det är inte särskilt svårt för KFM att gå till ett inkassobolag i det landet du bor i, så driver dom in skulden.
Citera
2021-03-04, 22:08
Medlem
smoerreboms avatar
TS kan glömma skuldsanering av de skäl som har anförts

Om TS ska utomlands längre än tio år är preskription kanske en väg ut om hen lyckas hålla adress hemlig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in