Citat:
Ursprungligen postat av 11204
För det första var det ingen tävling, eller hur? För en relativt ovan person skulle jag tro att det tar 6-8 timmar upp, särskilt dagen efter den första tvåmilavandringen i ens liv.
Dessutom är det klokt att ta en 10 min rast en gång i timmen, ta av sig kängor och sockor och lufta fötterna. Vilket alla som gått långt vet om.
Det är ungefär 15km upp om du tar västra leden (östra går snabbare men kräver lite mer som sagt) och med en stigning på ca 10% i snitt så skall du klara 3,75km/timmen genomsnittshastighet om du skall upp och ner på 8 timmar. Jag har varit upp ett tiotal gånger och betecknar mig som relativt fjällvan, och att rekommendera en nybörjare att gå upp och ned på 8 timmar ser jag inte som realistiskt.
Ursäkta att jag kanske framstod som dryg i min första post, det var inte min mening. Alla har vi olika förutsättningar och det är lätt att man stirrar sig blind på sina egna.
Nu då jag tänker efter så skulle jag nog också rekommendera att satsa på tvådagarsbestigningen, dels för att det blir lättare, men framförallt för att man får en så mycket häftigare upplevelse då man inte behöver stressa.
Dock så tycker jag själva bestigningen är hyfsat lätt, den jobbigaste biten är den från Nikka till Kebne. För mig iaf, så är det mycket jobbigare att gå en lång flack (relativt) sträcka än en toppbestigning, psykiskt sätt alltså. Första gången jag var upp var jag 10 år, det var visserligen en vinterbestigning men jag tycker ändå det är ganska talande för hur fysiskt jobbigt det är.
Fjällvana påverkar ju dock väldigt mycket av vad man uppfattar som jobbigt, har man väldigt lite fjällvana kan man kanske gå med någon av de guidade turerna, det gjorde jag för ett par år sedan (den enda sommarbestigningen jag gjort) och det var väldigt trevligt. Det kanske gick lite fort, man hann inte njuta lika mycket och några var tvungna att bryta, men å andra sidan tog det max 8 timmar också, det beror på vad man prioriterar.
Citat:
Stjärtlapp behövs heller inte, det är så brant ned i kitteldalen att det går utmärkt att åka på brallorna eller att sitta på fötterna.
Detta beror ju såklart vad man har för kläder på sig, men jag skulle aldrig vilja åka bara på byxorna (det blir blött och det går för långsamt) eller på fötterna (man har för dålig kontroll). (Märk väl att jag skrev plastpåse.)