2021-03-03, 00:49
Medlem
BAB7s avatar
Alla nuvarande och kommande elbilsmodeller från volvo kommer endast att levereras med året-runt-däck eller allvädersdäck, som de också kallas.

Volvo kommer alltså inte att leverera elbilar med sommardäck eller dubbade/odubbade vinterdäck.

länk:https://carup.se/volvo-avskaffar-vin...-betyda-doden/

länk:https://teknikensvarld.se/nyheter/bi...t-livsfarligt/

Volvo vill på detta viset göra bilägandet enklare.
Enligt volvochefen är allvädersdäck/året runt däck idag både säkra och bra däck:
""man kan använda det däcket året runt utan att behöva byta till sommar- och vinterdäck som jag tror är ytterligare en funktion som gör bilägandet enklare.""

""Det handlar inte om att ha däck som är absolut bäst när det är 20 grader kallt och isbana, då tror jag att man ska ha ett vinterdäck om man kör i norra Sverige. Men kör man i Stockholm och Göteborg där det regnar och är nollgradigt så är det ganska långa bromssträckor på konventionella vinterhjul. Om man tittar på den statistiska väderfördelningen så gäller det att ha ett däck som har bästa säkerhet med de väderleksförhållanden som finns.""
säger Volvos vd Håkan Samuelsson

Diskutera.
Bra eller dåligt att volvo går över till allvädersdäck och slopar sommar/vinterdäck?

Bra för bilägaren som slipper köra och skifta till vinter/sommardäck två gånger om året.

Bra Volvo!
Jag kommer följa deras exempel och köpa allvädersdäck när mina däck är uppslitna, vi har ändå ingen vinter här nere, så det passar mig perfekt.
Citera
2021-03-03, 00:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Det är perfekt för södra Europa. Här i Sverige, nej, galenskap.
Citera
2021-03-03, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är perfekt för södra Europa. Här i Sverige, nej, galenskap.

Exakt, stor skillnad på allround och vinterdäck.. kommer bli kaos här i norden.
Citera
2021-03-03, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Alla nuvarande och kommande elbilsmodeller från volvo kommer endast att levereras med året-runt-däck eller allvädersdäck, som de också kallas.

Volvo kommer alltså inte att leverera elbilar med sommardäck eller dubbade/odubbade vinterdäck.

länk:https://carup.se/volvo-avskaffar-vin...-betyda-doden/

länk:https://teknikensvarld.se/nyheter/bi...t-livsfarligt/

Volvo vill på detta viset göra bilägandet enklare.
Enligt volvochefen är allvädersdäck/året runt däck idag både säkra och bra däck:
""man kan använda det däcket året runt utan att behöva byta till sommar- och vinterdäck som jag tror är ytterligare en funktion som gör bilägandet enklare.""

""Det handlar inte om att ha däck som är absolut bäst när det är 20 grader kallt och isbana, då tror jag att man ska ha ett vinterdäck om man kör i norra Sverige. Men kör man i Stockholm och Göteborg där det regnar och är nollgradigt så är det ganska långa bromssträckor på konventionella vinterhjul. Om man tittar på den statistiska väderfördelningen så gäller det att ha ett däck som har bästa säkerhet med de väderleksförhållanden som finns.""

Diskutera.
Bra eller dåligt att volvo går över till allvädersdäck och slopar sommar/vinterdäck?

Bra för bilägaren som slipper köra och skifta till vinter/sommardäck två gånger om året.

Bra Volvo!
Jag kommer följa deras exempel och köpa allvädersdäck när mina däck är uppslitna, vi har ändå ingen vinter här nere, så det passar mig perfekt.
Säkert bra för 99% av Volvo ägarna.
Själv vill jag gärna ha kvar känslan att slänga på sommardäcken.
Citera
2021-03-03, 01:23
Medlem
Allvädersdäck är vanliga sommardäck. Dvs det är ett mönstrat däck. Åretruntdäck finns det inget som heter i verkligheten. Odubbade vinterdäck är ett vinterdäck. Kineserna är kanske inte så kunniga i det här med däck. Det är fö förbjudet att köra med fel typ av däck i Sverige under stora delar av året.
Citera
2021-03-03, 01:26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Allvädersdäck är vanliga sommardäck. Dvs det är ett mönstrat däck. Åretruntdäck finns det inget som heter i verkligheten. Odubbade vinterdäck är ett vinterdäck. Kineserna är kanske inte så kunniga i det här med däck.

Allvädersdäck är gjorda för att köra med i alla väder, året runt.
Läs vad volvo-chefen säger, istället för att gissa..

Citera
2021-03-03, 01:30
Medlem
Citat:
Allvädersdäck är vanliga sommardäck. Dvs det är ett mönstrat däck. Åretruntdäck finns det inget som heter i verkligheten. Odubbade vinterdäck är ett vinterdäck. Kineserna är kanske inte så kunniga i det här med däck. Det är fö förbjudet att köra med fel typ av däck i Sverige under stora delar av året.

Såvitt jag vet är det olika gummiblandning i sommardäck vs allvädersdäck pga temperatur dom ska användas i.
Citera
2021-03-03, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Allvädersdäck är gjorda för att köra med i alla väder, året runt.
Läs vad volvo-chefen säger, istället för att gissa..

Om han menar ett odubbat vinterdäck, friktionsdäck, så är det förbjudet att använda på sommaren. Man måste enligt svensk lag numera ha rätt typ av däck för årstiden man kör.

Tro kan ni göra i kyrkan!
Citera
2021-03-03, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Såvitt jag vet är det olika gummiblandning i sommardäck vs allvädersdäck pga temperatur dom ska användas i.
Allvädersdäck är ett vanligt mönstrat sommardäck. Dvs för både torrt och vått underlag.
Citera
2021-03-03, 01:35
Medlem
BIB3ls avatar
Vad hände med Volvo och deras säkerhetstänk? Hur ska ett allvädersdäck kunna säkerställa ett bra grepp såväl när det är varmt som kallt.
Senast redigerad av BIB3l 2021-03-03 kl. 01:38.
Citera
2021-03-03, 01:36
Medlem
Skulle föredra om folk använder vinterdäck. De ”allrounddäck” jag testat på vintern är fullständigt värdelösa. De funkar, till de inte funkar, tappar du det minsta grepp så får du inte tillbaka greppet och du ligger i diket. Har inte kraschat med dem, då jag tagit det extremt lugnt, men de borde inte vara lagliga på vinterväglag.

Litar inte alls på andra människor i trafiken, oavsett om de har sprillans ny Volvo.
Citera
2021-03-03, 01:39
Medlem
Citat:
Allvädersdäck är ett vanligt mönstrat sommardäck. Dvs för både torrt och vått underlag.

Nej, det är även för vinter och minusgrader så ett vanligt sommardäck har bättre egenskaper på sommaren.
Man kompromissar med sämre däck både sommar och vinter men man tjänar 2x30 minuter tid om året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in