2021-03-03, 18:08
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Inget faller, det tillåter inte etablissemanget. Minsta tendens till nedgång stoppas av att man trycker in mer statliga pengar i systemet. Hyperinflation alltså. Vinnare är de som sitter med stort ägande, dvs etablissemanget själva, förlorare är alla andra.

Yes korrekt. Etablissemanget belånar sig till max eller trycker pengar som framtida generationer kommer stå till skuld för. Men det förstår inte gemene svensk och därför är man nöjd i stugorna.
2021-03-03, 18:23
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Vi har ju världens högsta skuldsättning netto per capita i hela världen och klarna är en stor del utav detta genom sin affärsmodell lura arbetarklass och medelklass att smidigt köpa saker på faktura som sedan på ett smidigare sätt konverterar detta till ett 19.99% ränta per månad. När något kostar 20.000kr kan du betala direkt eller betala 900 spänn månaden slut priset blir när allt betalt 24.000 och de känns okej för många. Jag är själv skyldig i att ha skjutit på betalningar för att det gynnat mig för stunden men det är lite som ett spelberoende att enkelt skjuta på betalningar.

Regeringen borde reglera belåning och införskaffa någon sorts myndighet som kontrollerar att människor inte lånar till konsumtion, det är min tanke. För folk klarar inte av det.

Jag vet konfidentiell banksekretess pga mitt ex jobbade på bank att hon hade ett par som kunder som båda arbetade som ingenjörer... de köpte allting på kredit via el giganten och likande... med noll ränta men ändå... kylskåp, tv-apparater och allt möjligt skit även om de hade pengar till det om de bara väntade en månad eller två och båda tjänade väldigt mycket pengar men de rann iväg på onödig konsumtion.
De hade kontant insats och allting men fick inget lånelöfte pga sin slarviga historik. Det spelade ingen roll om de saknade betalningsanmärkningar. Den kan alla unga suga i sig när de blir planer om att köpa hus.

Det är inte Klarnas fel att du lånar pengar av dem för att köpa strunt på nätet.

Pinsam logik.
2021-03-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Pinsamt att de betalar deras systemutvecklare bara 30-45k i månaden....inga obligationer heller. Hade det varit i USA hade alla systemutvecklare fått en rejääääl bonus vid ett sånt här tillfälle. I Sverige får dem kanske saft och bullar som tack för hjälpen....

Det där tycker jag är intresserat. Ett bolag med den värderingen borde ju kunna flyga hit (eller anställa på annan ort) precis vem som helst.
2021-03-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Det är inte Klarnas fel att du lånar pengar av dem för att köpa strunt på nätet.

Pinsam logik.

Nej, det säger jag inte heller. Men kan man begränsa möjligheten för mänskliga tillkortakommanden tycker jag att man ska göra det. Samhället har klarnafierats. Många har mindre tröskel i sitt huvud än dig av genetisk börd och bonussystemet kickar igång enklare till att klicka på faktura snarare än och betala allt direkt.
2021-03-04, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Så är det. I amerikatt värderar man spetskompetens och ger dem miljonlöner men enligt sosseliten är det bättre att tjäna en tiondel och få "gratis" välfärd. För denna grupp är ju säkerligen storkonsumenter av samhällstjänster.

Ja du har helt rätt. Tyvärr.
2021-03-04, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Det där tycker jag är intresserat. Ett bolag med den värderingen borde ju kunna flyga hit (eller anställa på annan ort) precis vem som helst.

Jo precis men svenskarna undervärderar sig själv och arbetar för slavlöner.
2021-03-04, 00:53
Medlem
Klarna kommer att ta över totalt i framtiden. Hela systemet är uppbyggt över att skuldsätta befolkningen och Klarna gör det möjligt. Samt att företagen och bankerna tjänar pengar på detta.
2021-03-04, 07:09
Bannlyst
Tycker det är bra alternativ när man ska göra ett större köp, kan själv välja hur man ska dela upp betalningen

Man blir endast skuldsatt om man köper en vara man själv inte har råd med, ens eget ansvar eller hur?
2021-03-04, 08:08
Bannlyst
Kommer man kunna handla dessa på Avanza?
2021-03-04, 08:58
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Är det rimligt att Klarna värderas högre än SEB, SHB och Swedbank - tillsammans??.

Verkar övervärderat, vad har dom för inkomster? Likadant med spotify tjänar dom ens några pengar?

Du skämtar? Eller är du helt bränd?
Dom får en viss % av alla köp genom dom.

Dessutom fungerar dom som ett digitalt kreditkort.
2021-03-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Du skämtar? Eller är du helt bränd?
Dom får en viss % av alla köp genom dom.

Dessutom fungerar dom som ett digitalt kreditkort.

Visst men motsvarar det börsvärdet är ju frågan. Ofta värderas ju bolag upp på framtida intäkter och det är ju inte alltid det blir så.
2021-03-04, 09:27
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Visst men motsvarar det börsvärdet är ju frågan. Ofta värderas ju bolag upp på framtida intäkter och det är ju inte alltid det blir så.

Nja det återstår att se. Men tittar man på hur stort PayPal blev och hur uråldrigt det blivit har dom ju en enorm marknad framför sig i USA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in