2021-03-02, 23:36
Medlem
JymdKjams avatar
Snart dags för IPO på Nasdaq för Europas högst värderade onoterade startupbolag - Klarna! Med peers som går hett i USA som Affirm och Afterpay pga pandemishopping så har Klarnas värdering gått från ca 90 miljarder SEK hösten 2020 till hisnade 290 miljarder ett halvår senare.

https://www.breakit.se/artikel/28049/nya-uppgifter-klarna-kan-ta-in-1-miljard-dollar

Citat:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-23/klarna-said-to-raise-up-to-1-billion-at-31-billion-valuation

Citat:
Klarna Bank AB is raising funds valuing the Swedish fintech startup at around $31 billion, roughly tripling the company’s valuation after its most recent round in September.

https://www.nyemissioner.se/foretag/planerad-notering/klarna_holding_ab/1052

Citat:
Lista:Nasdaq
Status:Kommande
Tid: Inom 1-2 år, räknat från augusti 2020
Värdering: Uppdatering: 31 miljarder USD (262 Mdkr) post money efter en emission i februari 2021 där Klarna tog in 1 miljard USD.

QUOTE]Uppdatering: I slutet av februari 2021 pratar vd med Reuters och säger då att Klarna kan komma att börsnoteras under 2021 men mer troligt under 2022. Han säger också att företaget kan komma att göra en direktnotering, dvs en notering utan att samtidigt sälja aktier.
Uppdaterat: 2021-03-01.[/quote]

Är det rimligt att Klarna värderas högre än SEB, SHB och Swedbank - tillsammans??.
2021-03-02, 23:53
Medlem
Deckard-Cains avatar
Säger mer om SEB, SHB och Swedbank..
2021-03-02, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Snart dags för IPO på Nasdaq för Europas högst värderade onoterade startupbolag - Klarna! Med peers som går hett i USA som Affirm och Afterpay pga pandemishopping så har Klarnas värdering gått från ca 90 miljarder SEK hösten 2020 till hisnade 290 miljarder ett halvår senare.

https://www.breakit.se/artikel/28049/nya-uppgifter-klarna-kan-ta-in-1-miljard-dollar

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-23/klarna-said-to-raise-up-to-1-billion-at-31-billion-valuation

https://www.nyemissioner.se/foretag/planerad-notering/klarna_holding_ab/1052

QUOTE]Uppdatering: I slutet av februari 2021 pratar vd med Reuters och säger då att Klarna kan komma att börsnoteras under 2021 men mer troligt under 2022. Han säger också att företaget kan komma att göra en direktnotering, dvs en notering utan att samtidigt sälja aktier.
Uppdaterat: 2021-03-01.

Är det rimligt att Klarna värderas högre än SEB, SHB och Swedbank - tillsammans??.[/quote]

Verkar övervärderat, vad har dom för inkomster? Likadant med spotify tjänar dom ens några pengar?
2021-03-02, 23:59
Medlem
Gissar att det är mindre rimlig värdering men beror på intjäning och tillväxt naturligtvis.

Direktnotering däremot fan vad coolt, vad finns det för bolag som gjort det?
2021-03-03, 00:21
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Och om vi beräknar på att grundaren, Sebastian Siemiatkowski, då äger 8 % av företaget och vi då beräknar att IPO verkligen blir 290 mdkr så kommer hans net worth vara ca 21 mdkr, inte illa alls. Roligt för hans del! 😁

Alltid kul att läsa när det går bra för svenska startups dà jag själv har en startup.

(FB) Sebastian Siemiatkowski: Om jag får bestämma får barnen inte ärva.

Citat:
Han säger också att företaget kan komma att göra en direktnotering, dvs en notering utan att samtidigt sälja aktier.
Nice! Ska bli spännande att följa detta.

Citat:
Är det rimligt att Klarna värderas högre än SEB, SHB och Swedbank - tillsammans??.
Ja, det tycker jag, då det visar att SEB, SHB och Swedbank någonstans självklart gör något fel. Hade varit mer förvånad om någon av dom tre skulle haft liknande värdering.
2021-03-03, 00:24
Medlem
bajssprutans avatar
Den viktigaste frågan som TS glömde är såklart: Hur bär vi oss åt för att göra maximal profit på det här?
2021-03-03, 00:41
Bannlyst
För dom som inte vet vad direktnotering (DPO?) innebär? Och skillnaden mellan IPO?

Handlar det om att vid en DPO så får alla börja köpa aktierna samtidigt?
2021-03-03, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Säger mer om SEB, SHB och Swedbank..
Exakt!!
2021-03-03, 04:19
Medlem
Vi har ju världens högsta skuldsättning netto per capita i hela världen och klarna är en stor del utav detta genom sin affärsmodell lura arbetarklass och medelklass att smidigt köpa saker på faktura som sedan på ett smidigare sätt konverterar detta till ett 19.99% ränta per månad. När något kostar 20.000kr kan du betala direkt eller betala 900 spänn månaden slut priset blir när allt betalt 24.000 och de känns okej för många. Jag är själv skyldig i att ha skjutit på betalningar för att det gynnat mig för stunden men det är lite som ett spelberoende att enkelt skjuta på betalningar.

Regeringen borde reglera belåning och införskaffa någon sorts myndighet som kontrollerar att människor inte lånar till konsumtion, det är min tanke. För folk klarar inte av det.

Jag vet konfidentiell banksekretess pga mitt ex jobbade på bank att hon hade ett par som kunder som båda arbetade som ingenjörer... de köpte allting på kredit via el giganten och likande... med noll ränta men ändå... kylskåp, tv-apparater och allt möjligt skit även om de hade pengar till det om de bara väntade en månad eller två och båda tjänade väldigt mycket pengar men de rann iväg på onödig konsumtion.
De hade kontant insats och allting men fick inget lånelöfte pga sin slarviga historik. Det spelade ingen roll om de saknade betalningsanmärkningar. Den kan alla unga suga i sig när de blir planer om att köpa hus.
2021-03-03, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Vi har ju världens högsta skuldsättning netto per capita i hela världen och klarna är en stor del utav detta genom sin affärsmodell lura arbetarklass och medelklass att smidigt köpa saker på faktura som sedan på ett smidigare sätt konverterar detta till ett 19.99% ränta per månad. När något kostar 20.000kr kan du betala direkt eller betala 900 spänn månaden slut priset blir när allt betalt 24.000 och de känns okej för många. Jag är själv skyldig i att ha skjutit på betalningar för att det gynnat mig för stunden men det är lite som ett spelberoende att enkelt skjuta på betalningar.

Regeringen borde reglera belåning och införskaffa någon sorts myndighet som kontrollerar att människor inte lånar till konsumtion, det är min tanke. För folk klarar inte av det.

Jag vet konfidentiell banksekretess pga mitt ex jobbade på bank att hon hade ett par som kunder som båda arbetade som ingenjörer... de köpte allting på kredit via el giganten och likande... med noll ränta men ändå... kylskåp, tv-apparater och allt möjligt skit även om de hade pengar till det om de bara väntade en månad eller två och båda tjänade väldigt mycket pengar men de rann iväg på onödig konsumtion.
De hade kontant insats och allting men fick inget lånelöfte pga sin slarviga historik. Det spelade ingen roll om de saknade betalningsanmärkningar. Den kan alla unga suga i sig när de blir planer om att köpa hus.
Dom fick dock lån hos konkurrenten, vilken kass bankman som förlorade den affären. Uselt jobbat.
2021-03-03, 08:11
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Tydligen riktigt svinig företagskultur hos Klarna, hoppas det går åt helvete för dom i slutändan när denna börsnotering är gjord.
2021-03-03, 08:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Direktnotering däremot fan vad coolt, vad finns det för bolag som gjort det?

Bland annat Spotify och Slack, för att nämna två väldigt kända bolag. Det är inte superovanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
För dom som inte vet vad direktnotering (DPO?) innebär? Och skillnaden mellan IPO?

Handlar det om att vid en DPO så får alla börja köpa aktierna samtidigt?

Vid en vanlig IPO åker bolaget och investmentbankirer runt till potentiella investerare och säljer in bolaget. Bolaget emitterar sedan nya aktier, som tecknas innan första handelsdagen.

I en direktnotering emitteras inga nya aktier, utan de gamla aktieägarna säljer helt enkelt sina aktier direkt i marknaden (d.v.s som det fungerar i alla redan noterade bolag). Säljare och köpare möts i orderboken över börsen, utan något större förarbete.

En IPO är betydligt dyrare, eftersom investmentbankerna mfl lägger ner betydligt mer tid. Nackdelen me en direktnotering är främst att du inte kan ta in något nytt kapital i och med noteringen eftersom du inte emitterar några nya aktier. Behöver du inget nytt kapital i samband med noteringen är det däremot ofta en bra och kostnadseffektiv lösning. För att direktnoteras gäller dock oftast att man är ett välkänt bolag som har förtroende på marknaden.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in