• 1
  • 2
2021-02-27, 09:12
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breakit
Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski är god för flera miljarder.
Men hans mål är att barnen själva ska få kämpa – inte leva på hans förmögenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Breakit
Klarna, företaget som Sebastian Siemiatkowski startade 2005, tippas nå en värdering på flera hundra miljarder kronor vid en framtida börsnotering.

Sebastian Siemiatkowski själv äger fortfarande strax under 8 procent av bolaget, vilket gör honom till miljardär flera gånger om.

Men han vill inte att barnen ska få ärva.

...

"Det här är en diskussion hemma just mellan mig och min kära fru. Men om jag skulle säga just nu så får man inte ärva någonting", säger Sebastian Siemiatkowski i programmet.

Han anser att det kan påverka barnen negativt om de börjar sitt vuxenliv och redan är ekonomiskt oberoende.
Läs hela artikeln här.

Hans net worth är redan uppe i ca 4 mdkr, och när Klarna ska ha IPO, dvs. ska börsnoteras beräknas värdet uppgå till flera hundra miljarder kronor, och då blir han än mer förmögen då han äger avrundat uppåt åtta procent av företaget, så ca 8 mdkr, eller ca 40 mdkr om IPO landar på 500 mdkr osv.

I en artikel om en intervjun han gav i SVT:s talkshow Carina Bergfeldt, så sa han att i just detta nu så avser han inte att låta sina barn ärva några pengar alls eftersom dom ska jobba för sig själva och inte få allt på ett silverfat.

Vad hade ni tyckt om en av era förälder hade blivit miljardär, men inte tänker ge minsta lilla i arv, utan ni får slita för era egna pengar?

Själv kan jag hålla med honom i en del av det, men inte i allt. Jag anser iallafall att man kan ge kanske 10 mkr var, så dom inte behöver vara oroliga för sin framtid.
Startade själv mitt företag, förutom att jag tycker om jobbet i sig och att vara sin egna chef, för att kunna tjäna så pass bra att man kan hjälpa sin familj och även några få bästa vänner.

La denna tråd i Privatekonomi då ämnet avser hur du som individ med egen privatekonomi skulle tagit det, om en av era förälder var miljardär men inte givit.
Det kan också avse hur du som egenskap av förälder skulle ha tagit det om du, din partner eller ex-partner med barn skulle ha gjort om en av er blivit miljardär eller att ditt ex med barn blivit miljardär men som inte tänker dela med sig av era gemensamma barn.

Ha en trevlig helg allesammans! 😊

Shoot!

Länk till artikeln:
https://www.breakit.se/artikel/28081...rnen-inte-arva

Länk till talkshowen, intervjun startar på: 25:30;
https://www.svtplay.se/video/3030569...rna?start=auto
Citera
2021-02-27, 09:16
Medlem
ensampappas avatar
Han kan ju dock inte göra sina barn arvslösa rent juridiskt.
Citera
2021-02-27, 09:16
Medlem
yz44s avatar
Han gillar tydligen inte sina barn, hoppas att det är ömsesidigt så att han förlorar kontakten med dem.
Citera
2021-02-27, 09:24
Medlem
Riddarhusets avatar
Mina barn hade fått ärva en del.
Aktierna står väl på honom, men är det gemensam egendom med frun?
De kommer nog att få en bostadsrätt i innerstan när de flyttar ut.
Bästa utbildning.
Skitbra jobb med alla kontakter.
Å får de inget av pappan så kommer de att ärva morsan.
Det räcker gott och väl och blir säkert minst 15 mille var om man räknar väldigt lågt.
Jag tycker han skall skänka pengarna till staten.
Citera
2021-02-27, 09:27
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensampappa
Han kan ju dock inte göra sina barn arvslösa rent juridiskt.
Sant, men han kan ju skriva över 99% av sin förmögenhet till stiftelser etc och sen låta resterande 40 mkr gå i arvet, eller sälja allt förutom ett hus på 6 mkr, så får dom ärva 3 mkr var före avdragna skatter och fees m.m.

Den lagsatta arvslotten finns ju alltid, men man kan också under sitt liv ge bort allt till olika fonder och stiftelser, och därmed kan det finnas gånger man som barn inte får någoting alls.
Citera
2021-02-27, 09:31
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Han gillar tydligen inte sina barn, hoppas att det är ömsesidigt så att han förlorar kontakten med dem.
Eller så gör han så för att han verkligen älskar dom, och vill låta barnen växa upp till bra individer och därmed inte bli curlade brats.

Också ett sätt att se det på!
Citera
2021-02-27, 09:41
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Mina barn hade fått ärva en del.
Du låter som en sjysst förälder. Klart att dom ska ha någonting. Måste ju som sagt inte vara monetära gåvor.

Citat:
Aktierna står väl på honom, men är det gemensam egendom med frun?
De kommer nog att få en bostadsrätt i innerstan när de flyttar ut.
Bästa utbildning.
Skitbra jobb med alla kontakter.
Å får de inget av pappan så kommer de att ärva morsan.
Det räcker gott och väl och blir säkert minst 15 mille var om man räknar väldigt lågt.
Instämmer med dig i allt detta. Och ja, tror också att aktierna nog står på honom, eller så kan det vara att mamman köpt på sig en del egna aktier i början.

Barnen lär ha tätt under sin uppväxt iallafall, och det är ju skönt att höra.

Citat:
Jag tycker han skall skänka pengarna till staten.
Nu hoppas jag verkligen att du skämtar, och inte var allvarlig? Eftersom han redan gör det, och att staten förvaltar dom helt fel. 😂
Citera
2021-02-27, 09:43
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Eller så gör han så för att han verkligen älskar dom, och vill låta barnen växa upp till bra individer och därmed inte bli curlade brats.

Jag avskyr verkligen söndercurlade personer och slutar aldrig förvånas över den mängd trådar som startas där unga män och kvinnor står helt tafatta inför helt normala, men intellektuellt eller kroppsligt eller psykiskt ansträngande och svåra beslut just för att de är söndercurlade.

Men, med detta sagt, Sebastian Siemiatkowski har fel.

Han ska uppfostra och lära sina barn det han kan om moral och etik och att arbeta hårt och ta svåra beslut och bli rekorderliga medborgare och människor.

Att liksom försöka lära dem något när de väl ska ärva gör dem ingen tjänst. Då är det sedan länge försent.
Citera
2021-02-27, 09:44
Medlem
Finans.killens avatar
Låter som en hemsk människa.

Halva vitsen med en förmögenhet är ju att pass it on. Vad är det annars som är så skoj?

Han personifierar det som är fel med hela västvärlden. Extrem kortsiktighet som inte ens sträcker sig till nästa generation i hemmet, än mindre till samhället i stort.

Att plantera en finansiell trädgård som blommar om 100 år är det mest lustfyllda man kan göra.
Senast redigerad av Finans.killen 2021-02-27 kl. 09:47.
Citera
2021-02-27, 09:48
Medlem
Jag tycker att han har en sund tanke. Tror att barn kan bli ganska körda i roten och ganska odrägliga om de inser att de får ett antal miljarder när farsan trillar av pinnen.
Tänk att ha barn som ringer och kollar om man lever när de egentligen vill höra att man är död.
Citera
2021-02-27, 09:50
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren

Fast arvet får dom väl först när han dör? Fram tills dess, eller åtminstone tills dom är myndiga är det hans ansvar att se till så dom inte blir curlade. Jag känner att arvet är irrelevant huruvida dom blir curlade eller inte.

Jag själv har växt upp i rikedom, inte i den grad klarnabarnen gör men ändock rikedom. Jag har varit tvungen att klara mig själv, bortsett från en massiv skatteskuld för 15 år sen, och vill påstå att jag är betydligt mer ekonomisk än mina vänner som inte har haft samma förutsättningar. Jag väntar ett större arv men försöker skapa min egen ekonomiska trygghet själv ändå. Växer man upp med pengar så lär man sig oftast respektera pengar, om föräldrarna ger dig rätt uppfostran.
Citera
2021-02-27, 09:50
Medlem
Suecotes avatar
Utan tvekan bra att barn lär sig försörja sig själva, men man måste väl ändå ifrågasätta om han älskar sina barn - och barnbarn - om han inte unnar dem ett arv. Han har trots allt satt dem till världen och någon form av moraliskt ansvar har man väl för resten av livet då.

Men att barn som fötts med silversked i munnen lär sig att kämpa för sitt eget levebröd ser jag inget fel i. Det är nog snarare nyttigt så att dessa trustfundkids inte blir som Paris Hilton. Sedan vet man ju inte om en så pass inflytelserik man har hjälpt sin avkomma in på fina utbildningar och lukrativa jobb med professionella nätverk som vi vanliga arbetarklasskids aldrig skulle ha chans på.

Nej att missunna sina barn ett arv när man går bort tyder på någon form av empatistörning. I så fall hoppas jag de dumpar pappa på demensboendet och skiter i att hälsa på gubben.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in