Citat:
Ursprungligen postat av Breakit
Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski är god för flera miljarder.
Men hans mål är att barnen själva ska få kämpa – inte leva på hans förmögenhet.
Men hans mål är att barnen själva ska få kämpa – inte leva på hans förmögenhet.
Citat:
Läs hela artikeln här.
Ursprungligen postat av Breakit
Klarna, företaget som Sebastian Siemiatkowski startade 2005, tippas nå en värdering på flera hundra miljarder kronor vid en framtida börsnotering.
Sebastian Siemiatkowski själv äger fortfarande strax under 8 procent av bolaget, vilket gör honom till miljardär flera gånger om.
Men han vill inte att barnen ska få ärva.
...
"Det här är en diskussion hemma just mellan mig och min kära fru. Men om jag skulle säga just nu så får man inte ärva någonting", säger Sebastian Siemiatkowski i programmet.
Han anser att det kan påverka barnen negativt om de börjar sitt vuxenliv och redan är ekonomiskt oberoende.
Sebastian Siemiatkowski själv äger fortfarande strax under 8 procent av bolaget, vilket gör honom till miljardär flera gånger om.
Men han vill inte att barnen ska få ärva.
...
"Det här är en diskussion hemma just mellan mig och min kära fru. Men om jag skulle säga just nu så får man inte ärva någonting", säger Sebastian Siemiatkowski i programmet.
Han anser att det kan påverka barnen negativt om de börjar sitt vuxenliv och redan är ekonomiskt oberoende.
Hans net worth är redan uppe i ca 4 mdkr, och när Klarna ska ha IPO, dvs. ska börsnoteras beräknas värdet uppgå till flera hundra miljarder kronor, och då blir han än mer förmögen då han äger avrundat uppåt åtta procent av företaget, så ca 8 mdkr, eller ca 40 mdkr om IPO landar på 500 mdkr osv.
I en artikel om en intervjun han gav i SVT:s talkshow Carina Bergfeldt, så sa han att i just detta nu så avser han inte att låta sina barn ärva några pengar alls eftersom dom ska jobba för sig själva och inte få allt på ett silverfat.
Vad hade ni tyckt om en av era förälder hade blivit miljardär, men inte tänker ge minsta lilla i arv, utan ni får slita för era egna pengar?
Själv kan jag hålla med honom i en del av det, men inte i allt. Jag anser iallafall att man kan ge kanske 10 mkr var, så dom inte behöver vara oroliga för sin framtid.
Startade själv mitt företag, förutom att jag tycker om jobbet i sig och att vara sin egna chef, för att kunna tjäna så pass bra att man kan hjälpa sin familj och även några få bästa vänner.
La denna tråd i Privatekonomi då ämnet avser hur du som individ med egen privatekonomi skulle tagit det, om en av era förälder var miljardär men inte givit.
Det kan också avse hur du som egenskap av förälder skulle ha tagit det om du, din partner eller ex-partner med barn skulle ha gjort om en av er blivit miljardär eller att ditt ex med barn blivit miljardär men som inte tänker dela med sig av era gemensamma barn.
Ha en trevlig helg allesammans! 😊
Shoot!
Länk till artikeln:
https://www.breakit.se/artikel/28081...rnen-inte-arva
Länk till talkshowen, intervjun startar på: 25:30;
https://www.svtplay.se/video/3030569...rna?start=auto