Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-02, 22:08
  #1
Medlem
Vilken är det riktiga?
Gör ni division innan multiplikation eller vice versa

()
°
÷
x
+
-
Eller
()
°
x
÷
+
-
Citera
2021-03-02, 23:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Vilken är det riktiga?
Gör ni division innan multiplikation eller vice versa

()
°
÷
x
+
-
Eller
()
°
x
÷
+
-
Den tycker jag är rätt skärpt. Video

Det finns fördelar med PEJMDAS rent typografiskt, t.ex. är 2/3x snyggare än 2/(3x), och det skall inte läsas som 2x/3.

Den räknare man har får bestämma vad som "är bäst", annars är man "ur fas" hela tiden.

Då jag mest använder Mathematica kan jag glömma PEJMDAS, 2/3x tolkas som 2x/3, och det är bara att finna sig i det.
Citera
2021-03-03, 01:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Den tycker jag är rätt skärpt. Video

Det finns fördelar med PEJMDAS rent typografiskt, t.ex. är 2/3x snyggare än 2/(3x), och det skall inte läsas som 2x/3.

Den räknare man har får bestämma vad som "är bäst", annars är man "ur fas" hela tiden.

Då jag mest använder Mathematica kan jag glömma PEJMDAS, 2/3x tolkas som 2x/3, och det är bara att finna sig i det.
Så ditt svar är......?
Citera
2021-03-03, 01:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Så ditt svar är......?
Att du måste acceptera det sätt din räknare tänker och notera därefter. Gillar du ej det, byt till en räknare som passar dig bättre.

De flesta grundläggande läroböcker undviker oklar notation som t.ex. \(1/3x\) och skriver \(\frac{1}{3x}\) eller \(\frac13x\) (eller \(\frac x3\)) beroende på vad man menar. Mera avancerade böcker kan ha en syntax som författaren anser vara 'den rätta', och den får man lära sig, bok för bok.
Citera
2021-03-03, 14:10
  #5
Medlem
Andra mattenördar. Hur gör ni?
Citera
2021-03-03, 14:33
  #6
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Andra mattenördar. Hur gör ni?

Jag är inte en mattenörd men jag är svårt allergisk mot "sätt", eller vad det nu än gäller, som inte är tydliga eller robusta så att missförstånd lätt kan uppträda.

Om det nu gäller att kommunicera något är det ju ganska korkat att välja sätt som enkelt kan missförstås.

Och i en stressituation kan man fucka upp för sig själv oxå...

Annars är det väl som Math-Nerd skriver att man får rätta sig efter den räknare/programvara man använder.

När jag pluggade, på den tiden allt var i svartvitt och människor gick ryckigt, var miniräknaranvändare uppdelade i två läger, ett för Texas Instruments med sina parentestangenter och inbyggda funktioner för prioriteringsregler och ett för HP:s räknare med RPN.

Jag föredrar än RPN alla dagar i veckan. Det tar en halv timme att lära sig och sedan har man i alla fall inte detta problem med matematisk notation mer i livet.
Citera
2021-03-03, 14:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Andra mattenördar. Hur gör ni?

Vet inte riktigt vad sammanhanget är? De programspråk/räknehälpmedel jag använder har samma prioritet för multiplikation och division, och räknar helt enkelt från vänster till höger i uttryck med dessa operatorer, så jag brukar utgå från denna konvention. På miniräknare föredrar jag förvisso RPN, så då bestämmer jag ju själv beräkningsordningen.

Min åsikt är dock att matematiska uttryck bör skrivas så att risken för missförstånd undviks.

Samma gäller ju även för plus och minus; samma prioritet, evaluering från vänster till höger.
Nu ser jag att du lagt + före - i din prioriteringslista, och i sådana fall skulle vi få helt olika resultat om vi exempelvis räknar ut 1+2-3+4.
__________________
Senast redigerad av mulpac 2021-03-03 kl. 15:03.
Citera
2021-03-03, 14:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Vet inte riktigt vad sammanhanget är? De programspråk/räknehälpmedel jag använder har samma prioritet för multiplikation och division, och räknar helt enkelt från vänster till höger i uttryck med dessa operatorer, så jag brukar utgå från denna konvention. Min åsikt är dock att matematiska uttryck bör skrivas så att risken för missförstånd undviks.
Menar främst om man inte har miniräknare och det är enkla uppgifter som man räknar på tex högskoleprovet
Citera
2021-03-03, 14:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Menar främst om man inte har miniräknare och det är enkla uppgifter som man räknar på tex högskoleprovet

Skriver de verkligen uppgifterna där på ett sådant sätt att tveksamheter kan uppstå?
Något exempel kanske?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback