Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-03-02, 22:05
Medlem
Hej.

Tänkte kolla om någon gått IT påbyggnad inrikting IT-support genom Lexicon?

Har nyligen blivit arbetslös pga covid-19. Har jobbat med en hel del men de senaste åren så har jag inte jobbat inom IT. Sist jag jobbade direkt i branschen var omkring 2010 och det har hänt en del sedan dess så jag tänkte att det kunde vara en bra start att fräscha upp kunskaperna.

Men jag var på ett informationsmöte genom Teams idag. Focus påWindows 10 och Office 365.

Fast relevant information fanns på aktuell PowerPoint sinom de visade så kom frågor upp som borde vara självklara. Halva tiden gick mest åt till aktivitetsrapporterna och ersättningar. Samt språkkrav känns rätt naturligt för mig att inom IT så är språket engelska och dyker det upp frågor om man behöver kunna engelska så börjar jag fundera.

Är det värt 80 dagar att gå en utbildning som de säger kommer ge arbete. När en del deltagande förmodligen inte kommerbegripa vad de läser oavsett språk och förmodligen kommer ta upp halva tiden med frågor.

En bekant går en vård utbildning och jag satt bredvid henne på en lektion. Mer än halva tiden gick åt till språkproblem. Så det känns så där.

För att ta död på självklara frågor för mig. Ja jag kan komma in på en hel del högskoleutbildningar. Nej jag kan inte få CSN bidrag. (Pga ålder)
Citera
2021-09-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
Hej.

Tänkte kolla om någon gått IT påbyggnad inrikting IT-support genom Lexicon?

Har nyligen blivit arbetslös pga covid-19. Har jobbat med en hel del men de senaste åren så har jag inte jobbat inom IT. Sist jag jobbade direkt i branschen var omkring 2010 och det har hänt en del sedan dess så jag tänkte att det kunde vara en bra start att fräscha upp kunskaperna.

Men jag var på ett informationsmöte genom Teams idag. Focus påWindows 10 och Office 365.

Fast relevant information fanns på aktuell PowerPoint sinom de visade så kom frågor upp som borde vara självklara. Halva tiden gick mest åt till aktivitetsrapporterna och ersättningar. Samt språkkrav känns rätt naturligt för mig att inom IT så är språket engelska och dyker det upp frågor om man behöver kunna engelska så börjar jag fundera.

Är det värt 80 dagar att gå en utbildning som de säger kommer ge arbete. När en del deltagande förmodligen inte kommerbegripa vad de läser oavsett språk och förmodligen kommer ta upp halva tiden med frågor.

En bekant går en vård utbildning och jag satt bredvid henne på en lektion. Mer än halva tiden gick åt till språkproblem. Så det känns så där.

För att ta död på självklara frågor för mig. Ja jag kan komma in på en hel del högskoleutbildningar. Nej jag kan inte få CSN bidrag. (Pga ålder)

Gav du den chans Lexicon utbildningen? Har sett att det finns liknande starter i höst.
Citera
2021-10-28, 15:05
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag gick på informationsmötet som var i september och även gjort testmodulen inför supporttekniker.

Blev utvald att gå utbildningen så väntar på att de ska få ihop tillräckligt många deltagare för att kunna starta.

IT-supporttekniker
Citera
2021-11-30, 16:05
Medlem
Mogaku-sans avatar
Börjar utbildningen till supporttekniker den 15 december.
Är sjukt taggad och ser fram emot att träffa likasinnade som brinner för IT. Läser på Lexicon i Göteborg.
Citera
2021-12-15, 16:44
Medlem
Mogaku-sans avatar
Idag var första dagen på utbildningen till supporttekniker. Tyckte upplägget verkar bra.
Ska läsa nu från den 15 december fram till våren 2022. Rekommenderar de som är intresserade av utbildningen att prata med arbetsförmedlingen.

Kommer fylla på mer i tråden när jag har gått några veckor på utbildningen.

Lexicon länkar
Intresseanmälan IT-påbyggnad
Mer information om utbildningarna
Citera
2022-04-08, 17:21
Medlem
Mogaku-sans avatar
Blev klar med utbildningen till supporttekniker idag. Måste säga att den var intensiv och mycket lärorik. Rekommenderar den som är arbetslös och intresserad av IT att söka utbildning genom Arbetsförmedlingen.

De utbildningar som gavs nu var dessa.

Supporttekniker
.NET
Citera
2022-05-16, 18:30
Medlem
[quote=Mogaku-san|79799621]Blev klar med utbildningen till supporttekniker idag. Måste säga att den var intensiv och mycket lärorik. Rekommenderar den som är arbetslös och intresserad av IT att söka utbildning genom Arbetsförmedlingen.

Supporttekniker
.NET[/QUOT

Hur lång är utbildningen? Kartläggning är 15 dgr. Börjar utbildningen direkt. Får du aktivitetsstöd.
Citera
2022-05-17, 14:49
Medlem
Mogaku-sans avatar
[quote=blackeyedgirl|80264972]
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Blev klar med utbildningen till supporttekniker idag. Måste säga att den var intensiv och mycket lärorik. Rekommenderar den som är arbetslös och intresserad av IT att söka utbildning genom Arbetsförmedlingen.

Supporttekniker
.NET[/QUOT

Hur lång är utbildningen? Kartläggning är 15 dgr. Börjar utbildningen direkt. Får du aktivitetsstöd.
Utbildningen är på 4 månader.
Utbildningen började rätt omgående efter jag gått kartläggningen.
Har socialbidrag så fick aktivitetsstöd under utbildningen.
Citera
2022-05-23, 14:27
Medlem
Blagueurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san

Supporttekniker
.NET
Så ledde den till något jobb?
Citera
2022-05-23, 16:19
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blagueur
Så ledde den till något jobb?
Den har hjälpt mig såpass att arbetsgivarna hör av sig. Sen har jag Studentconsulting som fortsätter att matcha praktikplatser. Varit på ett par intervjuer redan under slutet av utbildningen. Ska träffa handläggare på arbetsförmedlingen nästa vecka så kanske att hon hör av sig och frågar hur det går för dom.

Kurserna är certförberedande så man kan ta följande certifikat, AZ-900, MS-900 och MD-100. Så väntar på att ta AZ-900 certifikatet.
Citera
2022-08-23, 18:42
Medlem
Mogaku-sans avatar
Ska träffa arbetsförmedlingen nu nästa måndag. Så blir väl att de får försöka hjälpa mig för StudentConsulting ger jag inte mycket för. Verkar vara samma skit som Wise IT och Centric.

Hade som sagt högre förväntningar på StudentConsulting än på ovan nämnda bemanningsföretag.
Citera
2023-01-06, 06:24
Medlem
Mogaku-sans avatar
Det fullkomligt exploderade i inkorgen igår. Verkar som att julledigheten är slut hos arbetsgivarna och de nu behöver ännu mera supporttekniker under 2023. Då är det redan i början av januari.

Någon som går utbildningen nu, såväl supporttekniker som .NET och som fått jobb?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in