Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-01-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Det fullkomligt exploderade i inkorgen igår. Verkar som att julledigheten är slut hos arbetsgivarna och de nu behöver ännu mera supporttekniker under 2023. Då är det redan i början av januari.

Någon som går utbildningen nu, såväl supporttekniker som .NET och som fått jobb?
Har gått några av utbildningarna för några år sedan. Jag håller med om att studentconsulting skulle prova på något annat. Jag har heller aldrig sett så inkompetenta studievägledare.
Se till att du har ett uppdaterat cv på linkedin. Här är efterfrågan stark just nu. Fick tre erbjudanden varje dag i förra veckan. Även om jag redan sitter på ett jobb.
Skulle du, mot förmodan, bli sittande någon månad utan jobb så skaffa dig ett premium konto på linkedin och kör några kurser. Dela dem sedan på linkedin och du skapar ännu mer intresse från arbetsgivare.
Citera
2023-06-20, 19:43
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag fick hem information idag om arbetsmarknadsutbildning till supporttekniker och .net programmerare. Det pappret åkte vidare till en kompis.

För mig underlättade det att ha gått den utbildningen till supporttekniker då jag har en praktik genom Arbetsförmedlingen sedan april i år. Kan tänka mig att det är samma för programmerare som har svårt att hitta rätt arbetsgivare.

Då kan ju en arbetsmarknadsutbildning ändå vara bättre än att behöva söka jobb under samma period. Dock så sökte jag själv jobb vid sidan om studierna.

Det finns många som upplevt samma ointresse från arbetsgivare. Inte minst när jag även har sökt tjänster som junior it-tekniker och first line support. https://www.tn.se/arbetsmarknad/15737/han-fick-nobben-pa-895-ansokningar/
Citera
2023-08-08, 17:43
Bannlyst
Citat:
Det fullkomligt exploderade i inkorgen igår. Verkar som att julledigheten är slut hos arbetsgivarna och de nu behöver ännu mera supporttekniker under 2023. Då är det redan i början av januari.
Hur ser det ut nu? Fick du jobb?
Citera
2023-08-09, 09:08
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Hur ser det ut nu? Fick du jobb?
Jag fick en praktik genom Arbetsförmedlingen eftersom dom blev tvungna att hjälpa mig. Dock så var det en bidragande faktor till att jag fick praktiken att jag hade gått utbildningen till supporttekniker på Lexicon.

Dock så får man vara beredd på att söka jobb parallellt med utbildningen till supporttekniker. Hur det är med den andra utbildningen programmerare .NET vet jag inte men där underlättar det säkert att vara ute med ansökningar.

Min bror gick också utbildningen till supporttekniker och han fick jobb tack vare att han gick utbildningen. Han sökte också jobb själv och har jobbat med support nu i 1 år.
Citera
2023-08-12, 15:27
Medlem
Citat:
Jag fick hem information idag om arbetsmarknadsutbildning till supporttekniker och .net programmerare. Det pappret åkte vidare till en kompis.

Supporttekniker och .net programmerare? Vad är det för märklig kombination?
Citera
2023-08-13, 08:39
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Supporttekniker och .net programmerare? Vad är det för märklig kombination?
Det är två olika utbildningar som erbjuds på Lexicon Yrkesutbildning

Supporttekniker
.NET programmerare
https://www.lexicon.se/Arbetsmarknad/IT-pabyggnad/produktblad/
https://www.lexicon.se/Arbetsmarknad/IT-pabyggnad/intresseanmalan/
Citera
2023-10-11, 09:50
Medlem
Mogaku-sans avatar
Någon som går IT påbyggnad på Lexicon nu under hösten?

Tips på hur man ska kunna vidareutveckla sig från Windows supporttekniker. Hade ju inte skadat att få in både Linux och MacOS på sitt cv.

Linux, MacOS, ChromeOS
IT- & supporttekniker
Citera
2023-10-20, 22:40
Medlem
Jag sökte och kom in på Lexicon men har även sökt en längre som AF har som jag försöker med i stället men man får bo på annat ställe ett tag, lite bökigt men funkar nog. FK betalar inackordering.

Hur har det gått för dig , du har inte fått jobb allså ? Det oroar mig lite då jag ju är 49 men jag kommer skita i den biten just nu och kör på stenhårt.

Jo du kan kolla på det jag tipsat om i PM. Det finns massor kurser där ute på Youtube och du kan ju utgå från att söka exempel Comp tia Linux så finns det.
Arbetsgivare verkar vara totalt fixerade vid CCNA men vist är det så så kommer jag ta en sån senare tänker jag men jag vill ha en bred grund att stå på först och pluggar liten redan nu tänker jag.
Jag kommer ta Linux, och nätverk minst i alla fall tänker jag, utbildningen jag ska gå har med än så och man kan välja lite olika med tiden där. fasen ska man skita i dom här A+ och gå på nätverk, Linux först och sen CCNA kanske ? Jag menar det jag bör plugga på själv när jag ändå är arbetslös just nu.

jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska välja än, kommer välja det som arbetsgivare söker efter mest ställt mot det jag tycker verkar vara roligast sen kommer det ju det där med lön också men det får man nog skita i i början kanske. Det gäller att lyfte ett jobb först allt annat får komma senare.

Jag vet inte hur det ska gå men det är nog inte dumt att försöka.

MVH/
Senast redigerad av Brodrude 2023-10-20 kl. 22:58.
Citera
2023-10-23, 09:52
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag fick en arbetsträning genom Arbetsförmedlingen. Haft den sedan våren och nu kommit in lite mer i hur uppgifterna fungerar då det var lite ovant i början av arbetsträningen.

Även om det inte är ren it support så är det ändå tusen gånger bättre än att bara sitta framför datorn hemma och söka jobb.

Använder mer datorn som ett verktyg men det har också varit lite felsökning och installation av dator. Men det jag jobbar med är ändå intressant och lärorikt. Så det är kul att ändå ha något att göra på dagarna.

Kollar av arbetsmarknaden lite till och från för att ändå hålla mig uppdaterad om vilka jobb som ligger ute.

Det som jag tyckte var lite dåligt med Lexicon var att det borde redan ha varit fokus på att hitta praktikplatser redan i början av utbildningen.

Fick tex en praktikplats i Borås och då skulle jag ändå få ta mig till Göteborg och sedan en buss till Borås och sedan byte i Borås till lokalbuss.

Arbetsträningen är över förväntan och jag har fått möjlighet att ha något meningsfullt att syssla med på dagarna. Mår betydligt bättre av att få komma hemifrån ett par timmar och tanken är att utöka arbetstiden med lagom mellanrum så det blir bra för mig.

Som det är nu så är jag mer än nöjd över att arbetsförmedlingen kunden hjälpa mig med att få tag på en praktikplats. Kan lätt tänka mig att fortsätta att jobba med det jag gör på arbetsträningen ifall jag blir erbjuden anställning.
Citera
2025-12-16, 16:48
Medlem
Citat:
Jag fick en arbetsträning genom Arbetsförmedlingen. Haft den sedan våren och nu kommit in lite mer i hur uppgifterna fungerar då det var lite ovant i början av arbetsträningen.

Även om det inte är ren it support så är det ändå tusen gånger bättre än att bara sitta framför datorn hemma och söka jobb.

Använder mer datorn som ett verktyg men det har också varit lite felsökning och installation av dator. Men det jag jobbar med är ändå intressant och lärorikt. Så det är kul att ändå ha något att göra på dagarna.

Kollar av arbetsmarknaden lite till och från för att ändå hålla mig uppdaterad om vilka jobb som ligger ute.

Det som jag tyckte var lite dåligt med Lexicon var att det borde redan ha varit fokus på att hitta praktikplatser redan i början av utbildningen.

Fick tex en praktikplats i Borås och då skulle jag ändå få ta mig till Göteborg och sedan en buss till Borås och sedan byte i Borås till lokalbuss.

Arbetsträningen är över förväntan och jag har fått möjlighet att ha något meningsfullt att syssla med på dagarna. Mår betydligt bättre av att få komma hemifrån ett par timmar och tanken är att utöka arbetstiden med lagom mellanrum så det blir bra för mig.

Som det är nu så är jag mer än nöjd över att arbetsförmedlingen kunden hjälpa mig med att få tag på en praktikplats. Kan lätt tänka mig att fortsätta att jobba med det jag gör på arbetsträningen ifall jag blir erbjuden anställning.

Hur gick det för dig, nu två år efter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in