2021-03-01, 23:03
Medlem
Thelonegunmans avatar
Hej.

Om man utökar sitt bolån och anger "renovering" som orsak, kollar då banken upp detta och vill ha kvitton på renoveringar? Jag skulle vilja åka till Thailand och kanske köpa en båt så jag avser inte att renovera huset alls så mycket som jag skulle vilja låna.
Frågar åt en kompis.
Citera
2021-03-01, 23:09
Medlem
SYSTEMexes avatar
Nej de kollar inte ifall du verkligen renoverar, iaf inte på SHB. Har aldrig hört att de gör så på någon annan bank heller.
Citera
2021-03-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Hej.

Om man utökar sitt bolån och anger "renovering" som orsak, kollar då banken upp detta och vill ha kvitton på renoveringar? Jag skulle vilja åka till Thailand och kanske köpa en båt så jag avser inte att renovera huset alls så mycket som jag skulle vilja låna.
Frågar åt en kompis.
Nej de kollar inte.

Deras affärsidé är ju att låna ut pengar, så det kommer de alltid gladeligen göra, så länge de har säkerhet för lånet. Det är inte värde efter eventuell renovering som är beräkningsgrund utan värde här och nu, samt din betalningsförmåga, alltså att du har fast inkomst.

Sedan är ju resor en dålig investering, det finns ju inget värde kvar efteråt. Båt något bättre men ändå riskabelt. Så du kommer bara stå kvar med skulden utan att ha ökat dina tillgångar.

Hälsa "din kompis"!
Senast redigerad av SirDuke 2021-03-01 kl. 23:35.
Citera
2021-03-01, 23:42
Medlem
Nä...Oerhört korkat dock. Men det är ju din ekonomi och framtid.
Citera
2021-03-02, 02:20
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej.

Frågar åt en kompis.

Nej varför skulle dom göra det? Har man inte råd att åka till Thailand utan att utöka sitt bolån så kanske man ska se över sin ekonomi.
Det dom kollar är värdet på huset så du inte belånar huset mer än vad det är värt.
Citera
2021-03-02, 09:44
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej.

Frågar åt en kompis.

Har du inte råd att åka till Thailand utan att utöka bolånet kanske du inte ska utöka bolånet..

Att uppge att du ska utöka bolånet för att köpa en båt borde väl inte utgöra några större problem, så det är väl tveksamt om det ens finns behov av att ljuga.
Citera
2021-03-02, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Har du inte råd att åka till Thailand utan att utöka bolånet kanske du inte ska utöka bolånet..

Att uppge att du ska utöka bolånet för att köpa en båt borde väl inte utgöra några större problem, så det är väl tveksamt om det ens finns behov av att ljuga.
Lycka till att utöka bolånet om du säger att du ska köpa båt. Det finns båtlån och det tjänar banken mer på
Citera
2021-03-02, 14:30
Medlem
Zebogevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Nej varför skulle dom göra det? Har man inte råd att åka till Thailand utan att utöka sitt bolån så kanske man ska se över sin ekonomi.
Det dom kollar är värdet på huset så du inte belånar huset mer än vad det är värt.

Jag känner någon som nyligen gjort samma sak och det blev en del frågor om syftet med lånet på telefon. Sen hade det varit intressant att höra vad dom sagt om man hade varit ärlig. Lånet fick vederbörande i alla fall utan problem.
Citera
2021-03-02, 16:08
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebogevo
Jag känner någon som nyligen gjort samma sak och det blev en del frågor om syftet med lånet på telefon. Sen hade det varit intressant att höra vad dom sagt om man hade varit ärlig. Lånet fick vederbörande i alla fall utan problem.

Vissa kanske är högt belånade på huset när dom vill utöka bolånet eller kanske inte var länge sedan dom utökade bolånet.
Därav att dom kanske ställer frågor.
Med tanke på hur vissa belånar sina hus så är det egentligen inte konstigt att banker frågar.
Själv har jag inga lån på huset men skulle aldrig utöka bolånet för en resa till Thailand eller köpa mig en båt. Har man inte råd med en resa till Thailand utan att utöka bolånet så kanske man ska stanna hemma?
Citera
2021-03-02, 17:18
Medlem
Nej, jag lånade nyss 250 tusen och sa att jag skulle renovera. De kommer inte kolla upp detta!
Citera
2021-03-02, 19:24
Medlem
Thelonegunmans avatar
Toppen.

Tack för alla svar. Det är nog som jag trodde. Jag söker via ett formulär där det inte fanns så många alternativ så ”renovering” blir det nog inga följdfrågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in