2006-05-23, 19:43
Medlem
Hur tar man bort nikotinet från tobaken?
Citera
2006-05-23, 20:10
Medlem
Naturvetarens avatar
Nikotinet är en alkaloid och reagerar därför i SURA miljöer där det övergår till sin saltform. Från början är det lösligt i opolära lösningsmedel. Det är bara lösa snuset/tobaken i aceton, låta det stå, filtrera och några steg till. Samma som extrahering av capasicin. Kolla mitt inlägg här, samma princip.

http://www.flashback.org/showpost.p...&postcount=174
Citera
2006-05-23, 21:05
Medlem
Jomazis avatar
Är det inte tvärtom, att alkaloider bildar salter i sura miljör pga att de är organiska baser?
Citera
2006-05-23, 21:46
Medlem
Naturvetarens avatar
Hahaha, givetvis, ett slarvfel Jag tänkte så mycket på att de var basiska så att jag skrev basiska miljöer istället för sura.
Det ska naturligtvis vara tvärtom. Tack Jomazi.
Citera
2006-05-24, 03:05
Medlem
paskharens avatar
Aceton och filtrering Nikotin är vattenlösligt, blöt ned tobaken med vatten och låt det antingen självtorka eller kör det en snabb vända i micron så är det mesta av nikotinet borta ur tobaken.
Citera
2006-05-24, 03:37
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Aceton och filtrering Nikotin är vattenlösligt, blöt ned tobaken med vatten och låt det antingen självtorka eller kör det en snabb vända i micron så är det mesta av nikotinet borta ur tobaken.
Har gjort detta med en hel påse löstobak. Lät det ligga i en petflaska fylld med vatten i något dygn och lufttorkade det sedan, jämförde med en obehandlad tobak (samma sort, köpte 2 påsar). Markant skillnad, den behandlade tobaken var mycket mycket lenare på alla sätt och vis, som natt och dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in