2021-02-27, 12:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Den tråden har 4000+ inlägg om ALLT man stör sig på i filmer. I den HÄR tråden ska du som har sakkunskap berätta om vad DU har sett om när DITT område av expertis har visats på ett felaktigt eller undermåligt sätt. Jag tvivlar på att du både är flygexpert och polis.
Tänker inte exakt berätta vad jag jobbar med, men du har skrivit tre inlägg utan att bidra alls.
Citera
2021-02-27, 13:04
Medlem
Jag som hojåkare stör mig rejält på att det verkar finnas otaliga växlar på filmhojarna samt att radfyror låter som twinhojar och vice versa..... Skitstörigt.
Citera
2021-02-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Militär:

Vi börjar med vapenhantering eldhandvapen

Skjuta automateld ifrån höften, men det ser man inte så ofta längre, filmproducenterna har listat vad de där grejerna som sitter ovanpå vapnet är till för.

Dock skjuts det fortfarande väldigt mycket automateld, och det gör man ytterst sällan. Man tömmer ett magasin väldigt fort, och träffar inte så mycket heller.
Det finns tillfällen när det finns ett syfte med automateld, tex rensa ett rum elle ett värn, där man inte vet exakt var fienden är.

Vapen som klickar upprepade ggr när ammunition är slut. Magasin innehåller också nånstans imellan 100-200 skott, och inte 30 som brukligt

Men det som stör mig allra mest är alla jävla ladd/mekanismljud. Ibland så gör skådespelaren även laddrörelsen, men man kan ju fundera på om de verklugen gick in i situationen med vapnet oladdat?

Men oftast räcker det att man viftar lite med vapnet så kommer det en myriad av mekaniska klick och liknande ljud, gärna upprepade ggr.

Bildörrar, bord, mm är också skottsäkra och utmärkta som värn att ta skydd bakom...

Pansarskott...

Det är inte helt sällsynt med vårt svenska pansarskott 86 i filmer, men hanteringen är bedrövlig. I tex Johnny Mnemonic skjuts det 3 skott med samma rör (det är ett engångsvapen), inga sikten, handtag mm är utfällda, och vapnet spänns heller inte upp. Minst ett av skotten så hålls vapnet bak o fram.

Att inte fälla ut handtagen osv är standard, utan man håller röret som om man var ett stuprör på axeln, och ut kommer en raket. Armeringsavstånd är inte heller något man känner till, eller riskområdet bakom...
Vad tycker du om att se hela patroner på brottsplatsen, som ska föreställa projektildelen.
Citera
2021-02-27, 13:12
Medlem
Är själv elektriker och tycker att man har rätt bra koll på vad övriga hantverkare sysslar med om dagarna! Stör mig på att hantverkare i filmer oftast är någon statist som fått en skruvdragare eller borrmaskin och står å låtsasjobbar med helt felaktiga prylar för vad dom ska låtsas utföra!
Var någon film när det borrades flitigt i en betongvägg och dom som borrade hade rena kläder med pressveck och det fanns inte en gnutta damm någonstans!
Citera
2021-02-27, 13:19
Medlem
Som före detta übertrucker (lastbilschaufför) så tycker jag att det är lite komiskt att lastbilar på film ofta kan köra hur fort som helst, trots att de är lastade. Typ biljakter, race och dylikt! I verkligheten är de allra flesta spärrade någonstans mellan 85 och 95 km/h, i Sverige dvs. Och är ett ekipage tungt lastat är det ju verkligen inget under i fart, det säger ju sig själv.
Citera
2021-02-27, 13:23
Medlem
Blå Rutas avatar
Att någon i gänget är diabetiker och förlorar medvetandet och resten av gruppen måste ta sig över en bergskedja eller nåt i jakt på insulin för att rädda livet på den.

Eller så kan de ge personen nåt att äta...
Citera
2021-02-27, 13:27
Medlem
DoktorNos avatar
Som helt vanlig bildåre med goda kunskaper om äldre bilar, utan att jobba med dem professionellt, stör jag mig på när man använder för nya bilar i filmer som ska utspela sig i en viss tidsepok.

T.ex att en bil från 1965 är med i en film som utspelar sig 1963 eller när produktionen bakom filmen inte har tillgång till tillräckligt många bilar för filmens tidsperiod utan låter samma bilar dyka upp överallt i tid och otid genom filmen.
Senast redigerad av DoktorNo 2021-02-27 kl. 13:32.
Citera
2021-02-27, 13:37
Medlem
Kurt Russel skulle landa ett plan en gång men horisontgyrot hade pajat. Han ersatte det med en whiskey-flaska och kollade om ytan var plan.

Citera
2021-02-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Som helt vanlig bildåre med goda kunskaper om äldre bilar, utan att jobba med dem professionellt, stör jag mig på när man använder för nya bilar i filmer som ska utspela sig i en viss tidsepok.

T.ex att en bil från 1965 är med i en film som utspelar sig 1963 eller när produktionen bakom filmen inte har tillgång till tillräckligt många bilar för filmens tidsperiod utan låter samma bilar dyka upp överallt i tid och otid genom filmen.

Bilarna är dessutom helt spegelblanka.
Svenska serien 'Vår tid är nu' hade fullt av spegelblanka gamla bilar på gatorna, direkt utlånade på nåder från samlarnas garage.
Citera
2021-02-27, 13:44
Medlem
Superlistigs avatar
Ljudliga explosioner i rymden.
Citera
2021-02-27, 13:46
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Men det som stör mig allra mest är alla jävla ladd/mekanismljud. Ibland så gör skådespelaren även laddrörelsen, men man kan ju fundera på om de verklugen gick in i situationen med vapnet oladdat?

Det här är även min favorit att hata. Oftast är det helt uppenbart att vapnet var oladdat fram till den dramatiska och högljudda laddningen, hade det redan varit laddat hade en patron lämnat vapnet i samband med mantelrörelsen.
Citera
2021-02-27, 13:47
Medlem
Citat:
Militär:

Vi börjar med vapenhantering eldhandvapen

Skjuta automateld ifrån höften, men det ser man inte så ofta längre, filmproducenterna har listat vad de där grejerna som sitter ovanpå vapnet är till för.

Dock skjuts det fortfarande väldigt mycket automateld, och det gör man ytterst sällan. Man tömmer ett magasin väldigt fort, och träffar inte så mycket heller.
Det finns tillfällen när det finns ett syfte med automateld, tex rensa ett rum elle ett värn, där man inte vet exakt var fienden är.

Vapen som klickar upprepade ggr när ammunition är slut. Magasin innehåller också nånstans imellan 100-200 skott, och inte 30 som brukligt

Men oftast räcker det att man viftar lite med vapnet så kommer det en myriad av mekaniska klick och liknande ljud, gärna upprepade ggr.

Bildörrar, bord, mm är också skottsäkra och utmärkta som värn att ta skydd bakom...

Pansarskott...

Det är inte helt sällsynt med vårt svenska pansarskott 86 i filmer, men hanteringen är bedrövlig. I tex Johnny Mnemonic skjuts det 3 skott med samma rör (det är ett engångsvapen), inga sikten, handtag mm är utfällda, och vapnet spänns heller inte upp. Minst ett av skotten så hålls vapnet bak o fram.

Att inte fälla ut handtagen osv är standard, utan man håller röret som om man var ett stuprör på axeln, och ut kommer en raket. Armeringsavstånd är inte heller något man känner till, eller riskområdet bakom...

Instämmer!

Tillägg:
Många action/krigsfilmer (allt med skjutvapen) där skådespelaren ska föreställa en individ som tex är militär eller dylikt och de konstant har fingret på avtryckaren (black hawk down räknas inte, haha).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in