2006-05-23, 17:18
Medlem
BoB_Burgares avatar
Hade en kille som föreläste på vår skola för någon vecka sen. Han påstod att i princip all mikroomat är dålig eftersom mikrovågorna förstörde något i maten och att maten tappade i princip all näring och bara tog upp plats i magen utan att egentligen ge något.

Sväljer absolut inte detta utan vidare, men hur sant är egentligen detta?
Gäller detta enbart för halvfabrikat?
Hur är det med rester? Kan man mikra utan att förstöra?
Citera
2006-05-23, 17:22
Medlem
Han hade fel när det gäller tillagningsmetoden, den förstör inte något mer än annat.
Citera
2006-05-23, 18:00
Medlem
BoB_Burgares avatar
Man kan alltså mikra rester och äta utan att känna sig förjävlig?
Citera
2006-05-23, 18:19
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoB_Burgare

Mja. Mirkovågorna värmer upp vattnet i första hand men även fettet. Att värma rester är således ofarligt. Även om jag vill minnas att näringsvärdet i "rester" minskar ju äldre de blir.

Micromat är i princip den sämsta maten du kan äta. Det kan väl inte vara någon nyhet?
Citera
2006-05-23, 18:53
Medlem
MastaH666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Mja. Mirkovågorna värmer upp vattnet i första hand men även fettet. Att värma rester är således ofarligt. Även om jag vill minnas att näringsvärdet i "rester" minskar ju äldre de blir.

Micromat är i princip den sämsta maten du kan äta Och den ENKLASTE Maten du kan äta... Det kan väl inte vara någon nyhet?

.
Citera
2006-05-23, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoB_Burgare

Ja. I vissa fall är det mer skonsamt eftersom det är lättare att bara få lagom varmt enligt mig. T.ex. grönsaker.

Micromat som findus etc är väl ofta inte bra mat, men det finns säkert undantag. Titta på förpackningen så står det vad det innehåller, finns stor variation nuförtiden.

[EDIT]
Eftersom jag inte är en bra källa så får de någon du kan lita på:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11464
Citera
2006-05-24, 09:52
Medlem
Mikrovågorna i sig kan ju inte "förstöra" nånting i maten, utan dom värmer ju bara vattnet, däremot så försvinner ett flertal vitaminer & folsyra under all form av upphettning, kanske var det han menade

& allt från Billy's Pizza till Findus snabbrätter är precis som alla andra halvfabrikat gjorda med en hel del dåliga ingredienser i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in