Citat:
Ursprungligen postat av
Gridiot
Tjenixen flashback!
Planerar att hyra ut min hyresrätt i andra hand med anledning av att jag och min partner ska flytta ihop. Hade först tänkt att bara säga upp min nuvarande hyresrätt men så visade det sig att en min partners kollega hamnat i trångmål och blivit utan bostad i en separation. Så jag tänkte hyra ut min hyresrätt till denne. Jag gör detta vitt och har inget intresse av att tjäna pengar påt, men vill inte heller gå back.
Tänkte något i stil med att den tilltänkt gästen betalar hyresavgiften samt kostnad för vatten till mig. Detta eftersom dessa två kostnader kommer på samma avi.
Resterande avgifter som elhandelsavtal och elnätsavtal borde jag kunna uppsäga och låta gästen teckna egna? Det samma med bredband?
Mer hypotetiskt kan gästen betala hyran och vatten direkt till min hyresvärd?
Vill bara göra det så enkelt som möjligt för alla inblandade och jag litar på den tilltänkta gästen. Uthyrningen rör sig om max ett år då gästen kommer att leta efter nytt boende under tiden.
Gla fredag på er!
snacka med dit bostadsbolag/hyresvärd, de brukar ha mallar för andrahandsuthyrning , inga konstigheter då du ska "provbo med sambo".
tänk på att DU blir hyresvärd för andrahandsuthyraren, inte fastighetsbolaget som DU är hyregäst för, så det är ditt avtal med ditt fastighetsbolag gäller, även om det "bor nån annan tjomme i din lägenhet". Det är mao "du som är sen med hyran" om tjommen glömmer eller fumlar med en "hypotetisk" hyresbetalning till din Hyresvärd.
jag rekomenderar (ditt avtal/erbjudande som uthyrare)
-2månaders deposition (dessa pengar rör du inte, de återbetals i samband med "utflyttning" så länge det inte finns skador eller liknande som han orsakat och som du är ansvarig att pröjsa din hyresvärd)
-samma uppsägningstid som du har gentemot ditt fastighetsbolag (brukar vara 1-3 kalender månader, kolla ditt eget hyresavtal)
-ett automatiskt sissta uppsägningsdatum (1-3 kalender månader innan 1 år har gått)
-det ska framgå vilka kostnader du "har" i "hyran som du tar ut av din hyresgäst", dvs vatten och hyra, om han "lånar ditt bredband och elavtal," samma där.
-se till så att det finns en tecknad och betald hemförsäkring på den nya hyresgästen.
Ta bilder på allt av väsentlighet i samband med att "tjommen" flyttar in och sen ut.
börjar han med heroin så kommer den halvtimmen du lägger på ovan vara värt varenda minut.