2021-02-26, 13:38
Medlem
Jag har precis hittat en sidosysselsättning där jag kan få in lite pengar. Lagligt, från min sida iaf.
Behöver öppna ett bankkonto dit eventuella pengar ska betalas in men vill inte att tex soc eller fk ska kunna se pengarna eller ens att jag har ett konto på en annan bank. Hade varit bra om man även kunde sätta in bitcoins.

För och nackdelar?
Kort?
Valutaväxling?
Citera
2021-02-26, 16:08
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pineapple-99
Jag har precis hittat en sidosysselsättning där jag kan få in lite pengar. Lagligt, från min sida iaf.
Behöver öppna ett bankkonto dit eventuella pengar ska betalas in men vill inte att tex soc eller fk ska kunna se pengarna eller ens att jag har ett konto på en annan bank. Hade varit bra om man även kunde sätta in bitcoins.

För och nackdelar?
Kort?
Valutaväxling?

Vilka summor rör det sig om? Kommer köparen betala kontant eller via bank?

Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
-

Det är inte RikaTillsammans, som du tänker på.
Citera
2021-02-26, 16:31
Medlem
Citat:

För och nackdelar?
Kort?
Valutaväxling?

Men för och svara på frågan, alla med svensk banklicens måste rapportera till SKV så väldigt svårt att dölja på bank när nästa deklaration kommer
Citera
2021-02-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Men för och svara på frågan, alla med svensk banklicens måste rapportera till SKV så väldigt svårt att dölja på bank när nästa deklaration kommer

Om det är ett nollräntekonto finns det ingen kapitalvinst att rapportera till SKV. Om nu TS bara vill ha någonstans att förvara pengarna.
Citera
2021-03-03, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vilka summor rör det sig om? Kommer köparen betala kontant eller via bank?

Det är inte RikaTillsammans, som du tänker på.

Summorna kommer troligtvis variera mellan 8-20 k / mån. Köparna kommer att betala via bank då jag inte kommer att träffa dem personligen. Annars hade kontant betalning varit det bästa såklart!
Citera
2021-03-03, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om det är ett nollräntekonto finns det ingen kapitalvinst att rapportera till SKV. Om nu TS bara vill ha någonstans att förvara pengarna.

Det är bara för förvaring och överflyttning av de pengarna. Kommer inte att använda kontot i annat syfte än det och därför är inte ett kort till kontot nödvändigt heller.

Vet Ni hur det är med Forex bank?
Citera
2021-03-03, 23:04
Medlem
Citat:
Det är bara för förvaring och överflyttning av de pengarna. Kommer inte att använda kontot i annat syfte än det och därför är inte ett kort till kontot nödvändigt heller.

Vet Ni hur det är med Forex bank?

Håller på att avveckla sin bankverksamhet så välj inte den.
Citera
2021-03-05, 15:17
Medlem
WindowsSetups avatar
Är en utländsk bank ett alternativ?

Med t.ex. crypto.com får du ett visa-kort, möjlighet för insättningar/uttag genom IBAN och kan förvara även kryptovaluta. Inte en "klassisk" bank, men det låter som om det skulle göra jobbet.

För och nackdelar?
Huvudvalutan är EUR, inte SEK.
Tror inte de har skyldighet att rapportera något till svenska skatteverket.
Stöd för många kryptovalutor.
Skall man göra en överföring från ett svenskt bankkonto måste avsändaren göra en utlandsbetalning.

Kort?
Du får ett kort utan kostnads och årsavgift, dessutom cash back på allt du handlar. Kortet är ett VISA debit.

Valutaväxling?
Kostnadsfritt utrymme varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in