• 1
  • 2
2021-02-26, 10:17
Medlem
orvar2014s avatar
Kör valutahandel med en tradingrobot via en utländsk mäklare som inte lämnar några kontrolluppgifter till skatteverket (IC Markets), IG eller CMC hade varit smidigare, men kan dessvärre inte ha större häv än 1:30 där pga EU regler....

Har ca 20 affärer i veckan (och försöker utveckla en ny robot som kör 20ggr / dag), och inser snabbt att deklarationen kan bli intressant. K4 C har 7 rader... blir mycket papper. Kör MT4 och kan lätt få in det i excel för beräkningar, omräkning till SEK per trade m.m. Men excel till K4 C blir problem..

Hur har ni som kör liknande handel deklarerat? Läst lite olika lösningar, typ att summera valuta / aktier / index par på årsbasis och bara skriva den raden i K4C. Kan ju alltid skriva i övriga upplysningar vilken mäklare m.m, så borde risken för skattestrul vara eliminerad. Någon som gjort det och fått backning?

Ett alternativ är ju att hyra in en indier via freelancer eller liknande att hacka ihop ett script som tar från excel och skapar en K4 C, borde inte vara så dyrt. Borde den vägen kunna skapa en SRU fil iofs.

Finns det program (köpe helt ok) som kan skapa SRU filer från excel? har inte hittat något som har den importmöjligheten, ev visma skatt men har inte testat demo än. Aningen dyrt också.

Och för att undvika "fel fokus"
Nej, valutahandel via MT4 / automathandel funkar inte på ISK eller KF.
Nej, vill ta upp det i deklarationen.
Nej, CMC eller IG som iofs lämnar uppgifter funkar inte pga 1:30 regeln för hävstång, och med flera parallella algoritmer som är okorrelerade så kommer man snabbt upp i 1:30 även vid låg risk.
Citera
2021-02-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Kör valutahandel med en tradingrobot via en utländsk mäklare som inte lämnar några kontrolluppgifter till skatteverket (IC Markets), IG eller CMC hade varit smidigare, men kan dessvärre inte ha större häv än 1:30 där pga EU regler....

Har ca 20 affärer i veckan (och försöker utveckla en ny robot som kör 20ggr / dag), och inser snabbt att deklarationen kan bli intressant. K4 C har 7 rader... blir mycket papper. Kör MT4 och kan lätt få in det i excel för beräkningar, omräkning till SEK per trade m.m. Men excel till K4 C blir problem..

Hur har ni som kör liknande handel deklarerat? Läst lite olika lösningar, typ att summera valuta / aktier / index par på årsbasis och bara skriva den raden i K4C. Kan ju alltid skriva i övriga upplysningar vilken mäklare m.m, så borde risken för skattestrul vara eliminerad. Någon som gjort det och fått backning?

Ett alternativ är ju att hyra in en indier via freelancer eller liknande att hacka ihop ett script som tar från excel och skapar en K4 C, borde inte vara så dyrt. Borde den vägen kunna skapa en SRU fil iofs.

Finns det program (köpe helt ok) som kan skapa SRU filer från excel? har inte hittat något som har den importmöjligheten, ev visma skatt men har inte testat demo än. Aningen dyrt också.

Och för att undvika "fel fokus"
Nej, valutahandel via MT4 / automathandel funkar inte på ISK eller KF.
Nej, vill ta upp det i deklarationen.
Nej, CMC eller IG som iofs lämnar uppgifter funkar inte pga 1:30 regeln för hävstång, och med flera parallella algoritmer som är okorrelerade så kommer man snabbt upp i 1:30 även vid låg risk.
Jag råkade ut för detta 2005 när jag fått för mig att vara daytrejdare. Jag körde via Avanza och förlorade stort. Då var arkivet inte så bra heller. Jag satt med penna och papper och hade en jäkla massa K4. Tror jag inte fick med allt heller, men skatteverket tyckte väl synd om mig när jag redovisade mina förluster så de struntade i att granska mig allt för hårt
Citera
2021-02-26, 14:11
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[...]
Hur har ni som kör liknande handel deklarerat?
[...]
Det här var länge sedan, i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet, så det kanske inte är så relevant idag:

Precis som du hade jag gjort så många affärer att det inte var vettigt att använda skatteverkets blankett. Istället printade jag ut innehållet från min egen logg och skickade in den tillsammans med deklarationen samt ett papper där jag förklarade hur det låg till. Givetvis var allt i en ödmjuk ton. Det var typ något såhär:

"Kära Skatteverk! Jag har gjort så många affärer att det blir ohanterligt för Er om jag använder Er blankett. Istället för K4 och K1 kommer här istället noggranna detaljer om varje enskild transaktion. Kolumnen längst till höger är vinst/förlust. Längst ner i samma kolumn är årets resultat. Hör av Er till mig på tel 08-XXXXXX om vill att jag kommer över till Er med en diskett med excelfilen, så Ni själva kan räkna, eller om Ni vill att jag ska förklara något."

Det var alltid rejäla vinster och gott om kosing som åkte in i statens kista. Det var aldrig någon från skatteverket som hörde av sig. De accepterade alltid allt utan ett ljud.

De papper som de fick var min logg. Varje rad var en avslutad affär.
Kolumnerna var, om jag minns rätt:
• Namn på värdepappret
• Antal köpta enheter
• Köptidpunkt
• Serienummer på köpnotan
• Köppris
• Säljtidpunkt
• Serienummer på säljnotan
• Säljpris
• Resultat
Citera
2021-02-26, 17:41
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Det här var länge sedan, i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet, så det kanske inte är så relevant idag:

Precis som du hade jag gjort så många affärer att det inte var vettigt att använda skatteverkets blankett. Istället printade jag ut innehållet från min egen logg och skickade in den tillsammans med deklarationen samt ett papper där jag förklarade hur det låg till. Givetvis var allt i en ödmjuk ton. Det var typ något såhär:

"Kära Skatteverk! Jag har gjort så många affärer att det blir ohanterligt för Er om jag använder Er blankett. Istället för K4 och K1 kommer här istället noggranna detaljer om varje enskild transaktion. Kolumnen längst till höger är vinst/förlust. Längst ner i samma kolumn är årets resultat. Hör av Er till mig på tel 08-XXXXXX om vill att jag kommer över till Er med en diskett med excelfilen, så Ni själva kan räkna, eller om Ni vill att jag ska förklara något."

Det var alltid rejäla vinster och gott om kosing som åkte in i statens kista. Det var aldrig någon från skatteverket som hörde av sig. De accepterade alltid allt utan ett ljud.

De papper som de fick var min logg. Varje rad var en avslutad affär.
Kolumnerna var, om jag minns rätt:
• Namn på värdepappret
• Antal köpta enheter
• Köptidpunkt
• Serienummer på köpnotan
• Köppris
• Säljtidpunkt
• Serienummer på säljnotan
• Säljpris
• Resultat

Ja precis förr när jag var skattepliktig i Sverige och man hade vanlig depå så fick jag häfta lista med affärer som bilaga till blanketten och bara redovisa slutsumman på deklarationen.
Citera
2021-02-27, 12:14
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Ja precis förr när jag var skattepliktig i Sverige och man hade vanlig depå så fick jag häfta lista med affärer som bilaga till blanketten och bara redovisa slutsumman på deklarationen.

Slutar nog med det alternativet, iofs står det på skatteverket.se att kan ska använda genomsnittsmetoden om man köpt flera av samma typ, misstänker att det har att göra om man skalar in (men då är ju frågan hur man ska göra om man skalar ut..). Men det borde ju faktiskt innebära att summeringsmetoden inte är helt fel.

Så det blir nog en summering och skriva att dom kan få uträkningen som en bilaga om dom så vill. Skriver info om mäklare / konto nr också så kan det omöjligen bli tjafs.
Citera
2021-05-31, 00:37
Medlem
Citat:
Slutar nog med det alternativet, iofs står det på skatteverket.se att kan ska använda genomsnittsmetoden om man köpt flera av samma typ, misstänker att det har att göra om man skalar in (men då är ju frågan hur man ska göra om man skalar ut..). Men det borde ju faktiskt innebära att summeringsmetoden inte är helt fel.

Så det blir nog en summering och skriva att dom kan få uträkningen som en bilaga om dom så vill. Skriver info om mäklare / konto nr också så kan det omöjligen bli tjafs.

Hur har det gått med din deklaration? Sitter själv och funderar på att öppna ett IC Market konto och sen ev. skriva ett program som kan generera en K4 / SRU fil. Har också IG men insett deras begränsningar.
Citera
2021-06-01, 16:52
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St3fanius
Hur har det gått med din deklaration? Sitter själv och funderar på att öppna ett IC Market konto och sen ev. skriva ett program som kan generera en K4 / SRU fil. Har också IG men insett deras begränsningar.

Jag körde en klumpsumma och inte fått någon fråga om komplettering ännu. Skulle kännas betydligt bättre om jag som backup hade möjligheten att skapa SRU filer från MT4. Nu kan jag ingen programmering, men så svårt att skapa SRU från excel kan det ju knappast vara. Borde vara en affärside att slänga ihop en excel - SRU konverteringskript.. Jag hade med glädje betalat lite för det.
Citera
2021-08-17, 18:25
Medlem
Citat:
Jag körde en klumpsumma och inte fått någon fråga om komplettering ännu. Skulle kännas betydligt bättre om jag som backup hade möjligheten att skapa SRU filer från MT4. Nu kan jag ingen programmering, men så svårt att skapa SRU från excel kan det ju knappast vara. Borde vara en affärside att slänga ihop en excel - SRU konverteringskript.. Jag hade med glädje betalat lite för det.

Såg ditt svar nu, och tänkte svara i ett privat pm till dig ... Men kunde inte då jag inte har behörighet än.

Var i kontakt med SKV idag för att få lite mer info, men fick inga vettiga svar från dom.
Hon jag pratade med bad mig maila in mina frågor, och det gjorde jag.

Jag tradar lite på IG med MT4, och har precis öppnat ett konto på IC Markets.
Men kommer inte använda det förrän jag fått i ording på ett system så jag enkelt kan deklarera mina trades.

Jag kan få ut en .csv fil från MT4 trading historiken, så den kan man sen läsa ju in och bearbeta.

Sen tänkte jag skriva ett prg som kan läsa in CSV filen och sen generera ut en K4 eller bättre SRU filer ...
Har inte kollat nåt speciellt hur dessa ska se ut än, men det kan man nog lösa senare.

Om du har lust så kan vi bolla lite ideer hur detta skulle kunna förverkligas ...
Kan ju vara värt ett försök i alla fall ...
Kanske du kan skicka mig ett privat pm i så fall?
Citera
2021-08-25, 13:27
Medlem
orvar2014s avatar
Försökte skicka PM, men verkar inte gå att skicka till nya konton och under 50 inlägg... Men skriv på så att du kommer över 50 meddelanden så kan vi absolut titta på hur man kan få ihop ett system för SRU generering.

En intressant reflektion jag insåg för några dagar sedan är att IG verkar prestera betydligt sämre än IC, körde exakt samma setup (4st EA), men olika leverage. IG har under 6 månader presterat ca 40 pip, mot ca 550 på IC. Nu har ju IC kommission och IG "bara" spread, men summan på sista raden tycks skilja markant. Har nu satt igång ett litet experiment med 4 olika mäklare och exakt samma setup får vi se om någon månad hur det går. Insåg också att ICs kommission på 3.5USD äter upp nästan hela vinsten, så har öppnat konto på Tickmill & FxView för utvärdering. Tror att det är omöjligt att veta på förhand vilka kostnader som faktiskt är förknippade med EA handel utan att testa och jämföra med riktiga pengar. Så nu har exat samma system börjat rulla på 4 olika mäklare för utvärdering. IG har redan efter 1 dag visat sig sämst...
Citera
2021-09-23, 02:01
Medlem
Citat:
Försökte skicka PM, men verkar inte gå att skicka till nya konton och under 50 inlägg... Men skriv på så att du kommer över 50 meddelanden så kan vi absolut titta på hur man kan få ihop ett system för SRU generering. ...

Provade det, men posta visst lite för mycker lite för fort ... fick en varning
Är in IG spread lite dyrare än IC commission? Det hade jag för mig i alla fall.

Har varit en aning upptagen senaste tiden. Men har haft tid att koda en app som läser in MT4 historik och genererar SRU filer (testad mot SKV och fick ok på filerna . Appen laddar även ner kurser i minut eller dagsupplösning, så att alla belopp kan omräknas till SEK. Har några fler funtioner att lägga till plus göra interfacet lite snyggare. Hör av mig igen om ett tag när jag har fått allt på plats
Citera
2021-09-25, 09:19
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St3fanius
Provade det, men posta visst lite för mycker lite för fort ... fick en varning
Är in IG spread lite dyrare än IC commission? Det hade jag för mig i alla fall.

Har varit en aning upptagen senaste tiden. Men har haft tid att koda en app som läser in MT4 historik och genererar SRU filer (testad mot SKV och fick ok på filerna . Appen laddar även ner kurser i minut eller dagsupplösning, så att alla belopp kan omräknas till SEK. Har några fler funtioner att lägga till plus göra interfacet lite snyggare. Hör av mig igen om ett tag när jag har fått allt på plats

Ja, 7USD / roundturn motsvarar 0,00 00 7 (dvs 0.7 pip) i spread. Nu får man lägga till IC spread, men den ligger i snitt på 0 - 0.2 för ECN, så säg 0.9pip. IG ligger som lägst på 0.9, men ofta upp mot 1.5. Men lönar sig att kolla igenom flera mäklare. Men som jag läste i en annan tråda, alla historik är på Bid, och blir det för stor spread så kan det bli fel med indikatorer m.m.

Skulle vara kul att se när det börjar bli mera klart. Jag kan bjuda på en hyffsat avancerad excelmodell för utvärdering / analys av MT4 historik som gör att det är enklare att analysera sina EA
Citera
2021-09-25, 12:09
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Ett alternativ är väl att strunta i att deklarera?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in