2021-02-26, 01:34
Jag svalde alldeles nyss en rund brun diarréfärgad tablett. 25 mg Quetiapine.
Mot psykos står det på lappen. Vad är det för en skitläkare som skrivit så. När fan hade jag psykos...?

Hursomhelst, hur länge sover man på dom? Somnar man garanterat, ni som vet?
Har ej tolerans. Funkar dom att kombinera med Imovane?
Citera
2021-02-26, 07:11
Medlem
ThePassengerRs avatar
du blir säkert lite tröttare så här första gången. men det är lägsta dosen du får. Jag ligger på 300mg/kväll och har sovit 6 timmar i natt. det är väldigt individuellt.

Förstår inte varför du skulle vilja ta en imovane nu första gången? Men det är klart du kan.
Citera
2021-02-26, 08:52
Citat:
Ursprungligen postat av ThePassengerR
du blir säkert lite tröttare så här första gången. men det är lägsta dosen du får. Jag ligger på 300mg/kväll och har sovit 6 timmar i natt. det är väldigt individuellt.

Förstår inte varför du skulle vilja ta en imovane nu första gången? Men det är klart du kan.
Sov faktiskt inte bra. Bara några timmar, sen varnade jag och var seg i huvudet.

Jag tror att man bara ska använda seroquel max två nätter i veckan och då i microdosering,
eller bara vid tillfällen då man måste sova, ex. på flygresor om man får en hel rad med tre sittplatser så att man kan lägga sig. Då är dom guld värda.

Men att äta dom varje dag skänker i längden nog ingen bättre sömn.
När man vaknar upp från seroquel kan man med fördel ta två Imovane för att sova mer.
Citera
2021-02-26, 15:37
Medlem
25mg Seroquel (eller Quetiapine som det oftast kallas i Sverige) är en mycket liten dos även enbart mot sömnstörning men eftersom det är första gången du får det utskrivet kanske du får bra sömngivande effekt.

Uppemot 100-150mg är inte ovanligt mot enbart sömnbesvär.
Mot psykoser kan doser över 1000mg ges.....

Själv har jag grava sömnbesvär och tar 200mg Seroquel depot (långtidsverkande) plus 200mg "vanliga snabbverkande" Seroquel.
Tar det tillsammans med 15mg Zolpidem plus 30mg Mirtazapin.....
.....varje kväll....
....och det är ändå inte ovanligt att jag går sömnlös 1 eller t.o.m. 2 dygn.

Trött och slö plus långsam i skallen som fan dygnet runt blir jag av denna kombo men det är vad läkaren skrivit ut.
Citera
2021-02-26, 16:58
Citat:
Ursprungligen postat av Skandalpolisen
25mg Seroquel (eller Quetiapine som det oftast kallas i Sverige) är en mycket liten dos även enbart mot sömnstörning men eftersom det är första gången du får det utskrivet kanske du får bra sömngivande effekt.

Själv har jag grava sömnbesvär och tar 200mg Seroquel depot (långtidsverkande) plus 200mg "vanliga snabbverkande" Seroquel.
.....varje kväll....

Trött och slö plus långsam i skallen som fan dygnet runt blir jag av denna kombo men det är vad läkaren skrivit ut.
Okej men då har din medicinering spårat ut. Om man måste gå över 25 mg seroquel för att kunna sova då anser jag att det föreligger tolerans och missbruk.

Du bör trappa ner successivt över ett par månaders tid, avgiftas och komma i medicinsk balans. Lycka till!
Citera
2021-02-26, 17:19
Medlem
Citat:

.....varje kväll....

Och du bara tar vad läkaren skriver ut sådär rakt av. Klart som fan du mår skit med allt det där i kroppen. Zolpidem får man dessutom tolerans mot snabbt.
Det roliga är att du säkert hade klarat dig på 7,5 mg mirtazapin.
Citera
2021-03-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betakarloten
Okej men då har din medicinering spårat ut. Om man måste gå över 25 mg seroquel för att kunna sova då anser jag att det föreligger tolerans och missbruk.

Du bör trappa ner successivt över ett par månaders tid, avgiftas och komma i medicinsk balans. Lycka till!

Nja, quetiapin är i princip bara en sömntablett under 300mg. Den sederande effekten är inte linjär men allt upp till 200-250mg är vanligt förekommande vid sömnproblem. Klart man utvecklar en viss tolerans, som mot allt annat men quetiapin är ökänd för att ha kvarvarande sedering. Vilket som är synd eftersom det är en utmärkt medicin men den delvis unikt ej övergående sederingen försvårar behandling av dem tillstånd den är tilltänkt för. Vilket som gör den ypperlig för off-label sömnproblem.
Citera
2025-07-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betakarloten
Jag svalde alldeles nyss en rund brun diarréfärgad tablett. 25 mg Quetiapine.
Mot psykos står det på lappen. Vad är det för en skitläkare som skrivit så. När fan hade jag psykos...?

Hursomhelst, hur länge sover man på dom? Somnar man garanterat, ni som vet?
Har ej tolerans. Funkar dom att kombinera med Imovane?
Vill du skriva till mig privat har en fråga om Imovane? Snälla tack
Citera
2025-07-28, 20:03
Medlem
Citat:

.....varje kväll....

Får du fortfarande zolpidem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in