• 2
  • 3
2021-03-02, 21:44
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Köp saltgurka hel,helst sådan med pepparot,dillfrö i.
Skiva upp och pickla 1-2 3 lag med lite rödlök och vitlök i.
Blir kanoners.Låt pickla en vecka eller mer.
Okej, du är kanske något på spåren. Du menar då vanlig 1-2-3 lag med socker, ättika och vatten?
Citera
2021-04-17, 07:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kaliumsorbat är ett konserveringsämne, inte något för att få en viss konsistens.

Fast jag skev ju Kalciumklorid så varför påpekade du inte det istället?
Citera
2021-04-17, 08:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litet-Lejon
Fast jag skev ju Kalciumklorid så varför påpekade du inte det istället?
Miss av mig. Sorry.

Edit: Livsmedelsverken var lite kul oprecisa gällande hur mycket man får använda av ämnet:
Citat:
Får användas utan mängdbegränsning till de flesta livsmedel, dock inte mer än vad som behövs.
https://www.livsmedelsverket.se/livs...-kalciumklorid
Senast redigerad av constant 2021-04-17 kl. 08:26.
Citera
2021-04-17, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Miss av mig. Sorry.

Edit: Livsmedelsverken var lite kul oprecisa gällande hur mycket man får använda av ämnet: https://www.livsmedelsverket.se/livs...-kalciumklorid

Ursäkta att jag svarade efter så lång tid men jag trodde att jag skulle fått någon notis vid citering men så var inte fallet tydligen.

Ja jag håller med om att det var märkligt, men jag antar att det är lite som när det kommer till ättika då det står samma sak där.
Har man gjort ett-två-tre-lag med för mycket ättika så är det ju stickande och irriterande lukt och smak(förmodligen lite dåligt för hälsan).
Men det är möjligt att man kan tillsätta något som neutraliserar det hela och så sätt inte kan sätta en mängdbegränsning men ändå kräva restriktioner.
Citera
2021-05-12, 01:27
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Hur är den längdskivade hamburgergurkan från Felix samt samma produkt från Garant (ny) i smaken? Är den lika söt som smörgåsgurka?
Citera
2021-05-12, 21:51
Medlem
McDonalds gurka drar åt saltgurkehållet mer än söt svensk ätticksgurka enligt mig..Kanske för att den är fermenterad och inte har kryddningen (senpasfrön etc) som svensk ätticksgurka har.

Som jag ser är de vanligaste sorterna inlagd gurka:

* Svensk. ättickssöt. Bör ha senapsfrön i sig. Tänk Felix på burk. Ett måste på leverpastejsmackan.
* Centraileuropeisk stil: Dill-fokuserad. Poppis i Polen och Balkan. Ganska söt men inte lika tydlig ättickssmak. Som svensk älskar man dill men det för tankarna till sill och enligt mig passar det inte på gurka och verkligen inte till hamburgare.
* Mellanöstern stil. Chili och vitlök. På ICA hittar denna i burkar med minigurkor och morotsskivor men i "turkbutiker" hittar du gurkor i saltgurkeformat i såna här inläggningar. Rätt najs. Samma effekt som saltgurka fast starkt ist för salt.
* Saltgurka

Finns även andra kryddningar givetvis men dessa är vanligast i min värld

Tyvärr har vissa svenskar yrat till det och kallar saltgurka för inlagd gurka..
På engelska må allt kallas pickles. Men på svenska är inlagd gurka synonmt med söt ätticksgurka medan saltgurka är en separat sak (även om det tekniskt sett också är en inläggning)
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-05-12 kl. 22:25.
Citera
2021-05-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hur är den längdskivade hamburgergurkan från Felix samt samma produkt från Garant (ny) i smaken? Är den lika söt som smörgåsgurka?
Felix är ätticks-söt. Tyvärr. Inte riktigt lika söt som svensk smörgåsgurka men mer söt än salt.

Dessutom smaksatt med muskotblomma, dill och cayennepeppar.
Jag har fan svårt för söta dill inläggningar när det gäller gurka på burgare och liknande.

Köpte en på måfå i förhoppning att jag skulle kunna ha den till min Reuben-macka som en amerikansk saltgurka, men det gick inte.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-05-12 kl. 22:12.
Citera
2021-05-12, 22:07
Medlem
Kan för övrigt tipsa om att om man hittar goda inlagda grönsaker så kan man spara lagen efter man käkat upp dom. För nästa gång man köper mindre god inlagd gurka kan man ha i den i gamla lagen.

Det gjorde jag häromdagen.
Köpte smågurkor med perfekt krispighet men äcklig dill-lag.
Då hällde jag ut lagen och hällde istället på lagen från en mellanöstern-inlagd-grönsaks-burk plus lite gammal saltgurkelag.
Efter några dagar är gurkorna inte längre för söta utan har blivit lagom salta och starka.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-05-12 kl. 22:28.
Citera
2021-05-13, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
McDonalds gurka drar åt saltgurkehållet mer än söt svensk ätticksgurka enligt mig..Kanske för att den är fermenterad och inte har kryddningen (senpasfrön etc) som svensk ätticksgurka har.

Som jag ser är de vanligaste sorterna inlagd gurka:

* Svensk. ättickssöt. Bör ha senapsfrön i sig. Tänk Felix på burk. Ett måste på leverpastejsmackan.
* Centraileuropeisk stil: Dill-fokuserad. Poppis i Polen och Balkan. Ganska söt men inte lika tydlig ättickssmak. Som svensk älskar man dill men det för tankarna till sill och enligt mig passar det inte på gurka och verkligen inte till hamburgare.
* Mellanöstern stil. Chili och vitlök. På ICA hittar denna i burkar med minigurkor och morotsskivor men i "turkbutiker" hittar du gurkor i saltgurkeformat i såna här inläggningar. Rätt najs. Samma effekt som saltgurka fast starkt ist för salt.
* Saltgurka

Finns även andra kryddningar givetvis men dessa är vanligast i min värld

Tyvärr har vissa svenskar yrat till det och kallar saltgurka för inlagd gurka..
På engelska må allt kallas pickles. Men på svenska är inlagd gurka synonmt med söt ätticksgurka medan saltgurka är en separat sak (även om det tekniskt sett också är en inläggning)

Ändå är ”dillpickle” den absolut vanligast förekommande burgargurkan i USA och på moderna svenska burgarhak.
Citera
2021-05-13, 09:14
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag köper Felix längdskivade gurka till mina burgare.
Den går inte att använda som smörgåsgurka men till burgare fungerar den fint.
Garant har jag inte testat.
Citera
2021-05-13, 09:25
Avstängd
Det konstaterades ju mycket tidigt i denna tråd att lösningen för att få god gurka (och andra grönsaker) är att fermentera dem, då behöver man inte heller diskutera om lagen innehåller för mycket socker
Citera
2021-05-15, 16:35
Medlem
Sladdarens avatar
Onekligen smakar donkens gurka annorlunda (tillagning och lag) än de flesta ni gör själv och köper. Så har nån kommit fram till det "hemliga" receptet istället för att ni tror att det är samma lika som tex felix inlagda gurka för då stämmer inte era smaklökar
Citat:
Inlagda gurkor (allmänt kända som pickles ) är gurkor som har betats i saltlake, ättika eller någon annan lösning och lämnats att jäsa under en tidsperiod genom att antingen doppa gurkorna i en sur lösning eller genom surning med lakto- jäsning. De flesta McDonalds pickles är sura dill pickles skivade tunnare än normalt; detta ger den mest pickle smak till lägsta kostnad. Den Angus Tredje Pounders presenterade en tjock crinkle cut pickle.

fast food pickles

https://jenniferbanz.com/fast-food-pickles

https://steemit.com/food/@beggars/mc...copycat-recipe
Senast redigerad av Sladdaren 2021-05-15 kl. 16:40.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in