• 1
  • 2
2021-02-26, 00:49
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Saltgurka r fr salt och amerikansk dill pickle r har fr mycket anistoner i mitt tycke, sledes har jag kommit p att den enda inlagda gurka jag fredrar p hamburgare r den frn McDonald's. Svensk smrgsgurka r fr st, men jag har aldrig provat ttiksgurka. r den lik i smak McDonald's gurka eller finns det ngon annan inlagd gurka jag ska kpa?
Citera
2021-02-26, 00:58
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Saltgurka r fr salt och amerikansk dill pickle r har fr mycket anistoner i mitt tycke, sledes har jag kommit p att den enda inlagda gurka jag fredrar p hamburgare r den frn McDonald's. Svensk smrgsgurka r fr st, men jag har aldrig provat ttiksgurka. r den lik i smak McDonald's gurka eller finns det ngon annan inlagd gurka jag ska kpa?

Donkens gurka r fermenterad och har smak av kummin.
Fr vrigt r det just den dr gurkan som gr burgaren god.

ttiksgurka och smrgsgurka r samma sak. Man brukar lgga in gurka i 1-2-3 lag.
Den r betydligt vassare och syrligare n smrgsgurka frn affren.
Citera
2021-02-26, 01:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Donkens gurka r fermenterad...
r du verkligen sker p att den r det? Jag tror inte den r det. Vet du vem som tillverkar den?
Citera
2021-02-26, 01:06
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Donkens gurka r fermenterad och har smak av kummin.
Fr vrigt r det just den dr gurkan som gr burgaren god.

ttiksgurka och smrgsgurka r samma sak. Man brukar lgga in gurka i 1-2-3 lag.
Den r betydligt vassare och syrligare n smrgsgurka frn affren.
Jag har inte smakat ttiksgurka sjlv, men nej det r inte samma sak. I smrgsgurka r socker andra ingrediensen medan den i ttiksgurka r tredje ingrediensen (ttika r andra ingrediensen), vilket gr den mindre st.
Citera
2021-02-26, 01:08
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
r du verkligen sker p att den r det? Jag tror inte den r det. Vet du vem som tillverkar den?
Enligt McDonalds r den fermenterad + lite andra saker.

https://www.aktavara.org/upl/files/1...2012-07-18.pdf
Citera
2021-02-26, 01:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Enligt McDonalds r den fermenterad + lite andra saker.

https://www.aktavara.org/upl/files/1...2012-07-18.pdf
Dr ser man. Tack.
Citera
2021-02-26, 01:14
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
H*n menade nog pastreserad, frvxlas ofta fr okunniga.
Edit: ahopp ... sger dem det s ... fast den blir ju syrad/fermenterad direkt den picklas.
Edit2: kan tnka mig att den r pastreserad (konserverad ytterligare), vilket ger en enklare smak & textur. Viktigaste faktorn r dock vilken gurka som anvnds...
Senast redigerad av GoUoD 2021-02-26 kl. 01:19.
Citera
2021-02-26, 01:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
H*n menade nog pastreserad, frvxlas ofta fr okunniga.
Edit: ahopp ... sger dem det s ... fast den blir ju syrad/fermenterad direkt den picklas.
Fermenterad innebr att gurkan r jst.
Citat:
Att fermentera innebr att man lter rvaran jsa i en kontrollerad process. D vaknar hlsosamma bakterier till och brjar producera mjlksyra och kolsyra som gr maten riktigt hlsosam samtidigt som smaken blir en annan.
https://www.ica.se/buffe/artikel/ica...rmentera-mera/
Citera
2021-02-26, 02:54
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Viss sprkfrbistring existerar d amerikanerna oftast kallar mjlksyrade gurkor fr pickles men i Sverige kallas ttiksinlagda grnsaksbitar inte sllan pickles.

Fermentera gurkan sjlv d vet du vad du fr och kan ju enkelt testa dig fram.

Sjlv har jag rationaliserat bort gurkan som enskilt plgg p burgaren, men gr en dressing som pminner om den McDonalds anvnder och dr har jag syltat min egen gurka innan den vrids ned i majonns, ketchup och senapen.
Citera
2021-02-26, 03:02
Mitt rd r att lgga in sjlv. Gr en vanlig 1-2-3-lag och sedan kan du lgga till eller dra ifrn smaker bst du vill. Prova dig fram till vad du tycker om.
Citera
2021-02-26, 03:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Fermentera gurkan sjlv d vet du vad du fr och kan ju enkelt testa dig fram.
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Mitt rd r att lgga in sjlv. Gr en vanlig 1-2-3-lag och sedan kan du lgga till eller dra ifrn smaker bst du vill. Prova dig fram till vad du tycker om.
Klart man kan experimentera hemmavid med olika gurkor, inlggningar och jsningar (fermenterad gurka gr man inte i en handvndning), eller s frgar man helt enkelt p Flashback och hoppas ngon vet vilken man ska kpa.
Citera
2021-02-26, 07:24
Bannlyst
Mcdonalds.

Den innehller fljande.

Fermenterad gurka
vatten
ttiksprit
salt
Medel fr konsistensen :Kalciumklorid (E509)
"naturliga aromer"
fr konservering : kaliumsorbat (E202)

Den r bde fermenterad och inlagd sen r E-nummer fr att f sin konsistens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in