• 1
  • 2
2021-02-26, 00:49
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Saltgurka är för salt och amerikansk dill pickle är har för mycket anistoner i mitt tycke, således har jag kommit på att den enda inlagda gurka jag föredrar på hamburgare är den från McDonald's. Svensk smörgåsgurka är för söt, men jag har aldrig provat ättiksgurka. Är den lik i smak McDonald's gurka eller finns det någon annan inlagd gurka jag ska köpa?
Citera
2021-02-26, 00:58
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Saltgurka är för salt och amerikansk dill pickle är har för mycket anistoner i mitt tycke, således har jag kommit på att den enda inlagda gurka jag föredrar på hamburgare är den från McDonald's. Svensk smörgåsgurka är för söt, men jag har aldrig provat ättiksgurka. Är den lik i smak McDonald's gurka eller finns det någon annan inlagd gurka jag ska köpa?

Donkens gurka är fermenterad och har smak av kummin.
För övrigt är det just den där gurkan som gör burgaren god.

Ättiksgurka och smörgåsgurka är samma sak. Man brukar lägga in gurka i 1-2-3 lag.
Den är betydligt vassare och syrligare än smörgåsgurka från affären.
Citera
2021-02-26, 01:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Donkens gurka är fermenterad...
Är du verkligen säker på att den är det? Jag tror inte den är det. Vet du vem som tillverkar den?
Citera
2021-02-26, 01:06
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Donkens gurka är fermenterad och har smak av kummin.
För övrigt är det just den där gurkan som gör burgaren god.

Ättiksgurka och smörgåsgurka är samma sak. Man brukar lägga in gurka i 1-2-3 lag.
Den är betydligt vassare och syrligare än smörgåsgurka från affären.
Jag har inte smakat ättiksgurka själv, men nej det är inte samma sak. I smörgåsgurka är socker andra ingrediensen medan den i ättiksgurka är tredje ingrediensen (ättika är andra ingrediensen), vilket gör den mindre söt.
Citera
2021-02-26, 01:08
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är du verkligen säker på att den är det? Jag tror inte den är det. Vet du vem som tillverkar den?
Enligt McDonalds är den fermenterad + lite andra saker.

https://www.aktavara.org/upl/files/1...2012-07-18.pdf
Citera
2021-02-26, 01:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Enligt McDonalds är den fermenterad + lite andra saker.

https://www.aktavara.org/upl/files/1...2012-07-18.pdf
Där ser man. Tack.
Citera
2021-02-26, 01:14
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
H*n menade nog pastöreserad, förväxlas ofta för okunniga.
Edit: ahopp ... säger dem det så ... fast den blir ju syrad/fermenterad direkt den picklas.
Edit2: kan tänka mig att den är pastöreserad (konserverad ytterligare), vilket ger en enklare smak & textur. Viktigaste faktorn är dock vilken gurka som används...
Senast redigerad av GoUoD 2021-02-26 kl. 01:19.
Citera
2021-02-26, 01:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
H*n menade nog pastöreserad, förväxlas ofta för okunniga.
Edit: ahopp ... säger dem det så ... fast den blir ju syrad/fermenterad direkt den picklas.
Fermenterad innebär att gurkan är jäst.
Citat:
Att fermentera innebär att man låter råvaran jäsa i en kontrollerad process. Då vaknar hälsosamma bakterier till och börjar producera mjölksyra och kolsyra som gör maten riktigt hälsosam samtidigt som smaken blir en annan.
https://www.ica.se/buffe/artikel/ica...rmentera-mera/
Citera
2021-02-26, 02:54
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Viss språkförbistring existerar då amerikanerna oftast kallar mjölksyrade gurkor för pickles men i Sverige kallas ättiksinlagda grönsaksbitar inte sällan pickles.

Fermentera gurkan själv då vet du vad du får och kan ju enkelt testa dig fram.

Själv har jag rationaliserat bort gurkan som enskilt pålägg på burgaren, men gör en dressing som påminner om den McDonalds använder och där har jag syltat min egen gurka innan den vrids ned i majonnäs, ketchup och senapen.
Citera
2021-02-26, 03:02
Mitt råd är att lägga in själv. Gör en vanlig 1-2-3-lag och sedan kan du lägga till eller dra ifrån smaker bäst du vill. Prova dig fram till vad du tycker om.
Citera
2021-02-26, 03:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Fermentera gurkan själv då vet du vad du får och kan ju enkelt testa dig fram.
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Mitt råd är att lägga in själv. Gör en vanlig 1-2-3-lag och sedan kan du lägga till eller dra ifrån smaker bäst du vill. Prova dig fram till vad du tycker om.
Klart man kan experimentera hemmavid med olika gurkor, inläggningar och jäsningar (fermenterad gurka gör man inte i en handvändning), eller så frågar man helt enkelt på Flashback och hoppas någon vet vilken man ska köpa.
Citera
2021-02-26, 07:24
Bannlyst
Mcdonalds.

Den innehåller följande.

Fermenterad gurka
vatten
ättiksprit
salt
Medel för konsistensen :Kalciumklorid (E509)
"naturliga aromer"
för konservering : kaliumsorbat (E202)

Den är både fermenterad och inlagd sen är E-nummer för att få sin konsistens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in