• 1
  • 2
2021-02-25, 19:39
Medlem
Som rubriken lyder. Finns nåt enkelt sätt att lösa detta?

Jag har precis avinstallerat ett datorspel där jag innan avinstallationen höll på och grejade lite och gjorde mig själv till administratör. Nu när jag försöker installera om det dyker det upp en röd varningsruta där det står att "administratören har blockerat dig från att köra denna app. Kontakta administratören..." osv. Kan inte göra nånting, fast det ju är jag som ÄR administratören Vet ej hur kringgå. Hjälp!
Citera
2021-02-25, 19:45
Medlem
Gosifs avatar
Jag håller med att det är för jävligt att det ofta kommer upp att du måste vara administratör, har du kollat youtube? Finns alltid lösningar där eller isf dellösningar
Citera
2021-02-25, 19:53
Moderator
Amirons avatar
Funkar det inte med att högerklicka på filen du vill installera och välja kör som administratör?
Citera
2021-02-25, 20:15
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerpiente
gjorde mig själv till administratör.

Prova att inaktivera UAC samt att i registret inaktivera "EnableLUA" med en nolla.

Om det trots det skiter sig, starta en admin-prompt (WIN-X) och kör följande kommandon:

Kod:
takeown /F "C:\ProgramData" /A /R /D Y
icacls "C:\Program Files" /grant users:F /C /T
icacls "C:\Program Files" /grant Användare:F /C /T
icacls "C:\Program Files (x86)" /grant users:F /C /T
icacls "C:\Program Files (x86)" /grant Användare:F /C /T

Att det är dubbla rader med ICACLS beror på att Microsoft har bestämt att kommandoradsparametrarna skall skilja mellan olika språk - så utbota dumt.

I korthet, det gör DIG till ägare av katalogerna och har alla rättigheter. Funkar det fortfarande inte, gör en repair-install.
Citera
2021-02-25, 21:34
Medlem
yz44s avatar
Testa att skapa en ny användare med fullständiga rättigheter.
Sedan loggar du in som den nya användaren och testar om det fungerar.
Citera
2021-02-25, 22:25
Medlem
Om jag inte har helt fel så är en användare med fulla rättigheter INTE samma sak som Administrator.
Speciellt inte med dåliga programvaror som kräver att just namnet Administrator är inloggad.
Citera
2021-02-26, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Testa att skapa en ny användare med fullständiga rättigheter.
Sedan loggar du in som den nya användaren och testar om det fungerar.

Tyvärr har jag testat detta redan - men utan framgång. Som någon skriver här är ny användare inte samma sak som administratör
Citera
2021-02-26, 13:56
Medlem
salxars avatar
Citat:
Tyvärr har jag testat detta redan - men utan framgång. Som någon skriver här är ny användare inte samma sak som administratör
Är det inbyggda kontot som heter "Administratör" som du sitter och fipplar med?
Citera
2021-02-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Prova att inaktivera UAC samt att i registret inaktivera "EnableLUA" med en nolla.

Om det trots det skiter sig, starta en admin-prompt (WIN-X) och kör följande kommandon:

Kod:
takeown /F "C:\ProgramData" /A /R /D Y
icacls "C:\Program Files" /grant users:F /C /T
icacls "C:\Program Files" /grant Användare:F /C /T
icacls "C:\Program Files (x86)" /grant users:F /C /T
icacls "C:\Program Files (x86)" /grant Användare:F /C /T

Att det är dubbla rader med ICACLS beror på att Microsoft har bestämt att kommandoradsparametrarna skall skilja mellan olika språk - så utbota dumt.

I korthet, det gör DIG till ägare av katalogerna och har alla rättigheter. Funkar det fortfarande inte, gör en repair-install.

Hur inaktiverar jag user account control? När jag klickar på den dyker det bara upp en ruta som frågar om jag vill göra ändringar på enheten med enda svarsalternativ "nej". "ja" finns alltså inte

Lutar nog mot en reinstallation om jag inte får bukt med det andra. Har inget särskilt jag behöver spara (datorn är bara en månad gammal), så då är det väl bara att köra på? inget man behöver tänka på då?
Citera
2021-02-26, 14:33
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Hur inaktiverar jag user account control? När jag klickar på den dyker det bara upp en ruta som frågar om jag vill göra ändringar på enheten med enda svarsalternativ "nej". "ja" finns alltså inte

Lutar nog mot en reinstallation om jag inte får bukt med det andra. Har inget särskilt jag behöver spara (datorn är bara en månad gammal), så då är det väl bara att köra på? inget man behöver tänka på då?

Installerar du "The Microsoft way" så blir du administratör...
Och JA! "The Microsoft way" är att du loggar in på ditt Microsoft-konto i slutet av setupen, då Windows ber dig göra det..
Där bör du istället skapa ett lokalt Administratörskonto (som du för enkelhetens skull bör kalla PCAdmin etc.) och sedan skapar du ett nytt vanligt användarkonto åt dig själv..

Gör du så, Fungerar UAC så som det är tänkt, du behöver då endast ange PCadmin-kontots lösenord i de UAC-promtar som du vill gå visare med... och blir då automatiskt Administratör utan att ens märka av det...
Citera
2021-02-26, 21:13
Medlem
salxars avatar
Citat:

Är du helt inkapabel till att googla alls? Det är bokstavligen bara googla "Disable UAC" så får du upp tiotalet guider på förstasidan.
Citera
2021-02-26, 23:55
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:

Eftersom du inte längre är administrator på din egen dator finns det nog bara en sak att göra, att göra en nyinstallation. Tricket med utilman.exe verkar nog vara överkurs för TS dvs köra kommandot: net localgroup administrators /add zerpiente
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in