2021-02-25, 19:10
Medlem
Min flickvän fick imorse besked om att hennes mor just gått bort.
Hennes far gick bort för ca 3 år sedan och hon sj är bara 28, utan syskon och ensam kvar i familjen.
Hennes liv har sedan start kantats av motgångar mildt uttryckt och hennes historia som jag bara har börjat lära mig hade fått vem som helst mörkrädd.
Nu till sak...
Jag behöver hjälp med tips på stipendier, bidrag mm som går att söka nu och förgylla hennes tillvaro en smula eller bara underlätta på den ekonomiska biten.

Kvinna 28 år bosatt i västra götaland, skuldsatt sj och utan inkomst.
Problematiken här inkluderar allt från, övergrepp sedan barnsben, livslång psykisk ohälsa, felmedicineringar, dålig ekonomi, misshandel och minst en handfull till traumatiska hemskheter har hon i bagaget och har gjort henne till en otroligt fin människa ändå.
Men hon lider i det tysta och det går sådär just nu på den ekonomiska biten så vart kan lite räddning erbjudas och vad kan man söka hjälp nu?

Specifikt med den ekonomiska biten, hon får redan hjälp med annat.

Tack på förhand // DINGOSAN

Ps. Mår som ett vrak för min älsklings skull och har det normalt sett på det torra ekonomiskt men inte just nu och vi har träffats först för bara 6 månader sedan så jag känner mig lite käzz DS.
Citera
2021-02-25, 19:13
Medlem
jbswebecks avatar
Beklagar sorgen men hon jobbade väl innan? Har hon inte så att hon klarar sig så är det soc som gäller.
Senast redigerad av jbswebeck 2021-02-25 kl. 19:16.
Citera
2021-02-25, 19:13
Medlem
fanny hirsch fonden kan alla söka.
Citera
2021-02-25, 19:49
Medlem
Du låter som en riktig simp. Hon får väl skaffa ett jobb? Människor mår inte bättre av att bli bortklemade. Är hennes föräldrar nyligen bortgångna kanske det finns ett arv i form av hus eller kontanter?
Citera
2021-02-25, 20:36
Medlem
llanzs avatar
Bara att söka utbildning och jobb.

Gå på CSN bidrag medans man utbildar sig. Du kan inte direkt förväntar dig att man inte skall göra ett jack shit och få pengar för det. Jovisst soc men vem fan vill leva som en bidrag parasit resten av livet.
Citera
2021-02-25, 23:33
Medlem
SYSTEMexes avatar
Kontakta kommunens budget och skuldenhet, har hört bra om dem
Citera
2021-02-26, 04:24
Medlem
Om föräldrarna direkt eller indirekt utsatt henna för misshandel och övergrepp så borde det vara goda tider för henne, men ge henna halva din lön för att muntra upp henne lite extra! Stipendier brukar vara för personer med talang eller potential, så det är nog svårt här.
Citera
2021-02-26, 05:05
Medlem
Duerfs avatar
Det bästa, både ekonomiskt och för den psykiska hälsan, för en 28-åring är att försörja sig själv. Om hon inte har ett jobb redan, stöd henne i ansträngningar att skaffa ett jobb.
Citera
2021-02-26, 08:06
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DINGOSAN
Min flickvän fick imorse besked om att hennes mor just gått bort.
Hennes far gick bort för ca 3 år sedan och hon sj är bara 28, utan syskon och ensam kvar i familjen.
Hennes liv har sedan start kantats av motgångar mildt uttryckt och hennes historia som jag bara har börjat lära mig hade fått vem som helst mörkrädd.
Nu till sak...
Jag behöver hjälp med tips på stipendier, bidrag mm som går att söka nu och förgylla hennes tillvaro en smula eller bara underlätta på den ekonomiska biten.

Kvinna 28 år bosatt i västra götaland, skuldsatt sj och utan inkomst.
Problematiken här inkluderar allt från, övergrepp sedan barnsben, livslång psykisk ohälsa, felmedicineringar, dålig ekonomi, misshandel och minst en handfull till traumatiska hemskheter har hon i bagaget och har gjort henne till en otroligt fin människa ändå.
Men hon lider i det tysta och det går sådär just nu på den ekonomiska biten så vart kan lite räddning erbjudas och vad kan man söka hjälp nu?

Specifikt med den ekonomiska biten, hon får redan hjälp med annat.

Tack på förhand // DINGOSAN

Ps. Mår som ett vrak för min älsklings skull och har det normalt sett på det torra ekonomiskt men inte just nu och vi har träffats först för bara 6 månader sedan så jag känner mig lite käzz DS.

Gift dig och bilda familj med henne. Det är först när en kvinna får barn inom ett äktenskap hon blir hel och harmonisk. Det samma gäller förövrigt män.

Tvåsamhet är bra för både ekonomi och psyke.
Citera
2021-03-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Beklagar sorgen men hon jobbade väl innan? Har hon inte så att hon klarar sig så är det soc som gäller.

Hon har jobbat, men just nu är vare sig ett jobb eller ens fokus åt det hållet inte prioritering att ens tänka kring.
Vi kommer bägge jobba, men corona ställer till det....
Tänkte en snabb lösning för en mindre uppmuntran i den form bara finansiella åtgärder kan ge.
Tack för svar <3
Citera
2021-03-06, 21:31
Medlem
Eftersom hon saknar inkomst, så antar jag att hon inte får några som helst bidrag? Ingen form av sjukersättning, arbetslösersättning, bostadsbidrag, eller socialbidrag/försörjningsstöd? Med tanke på åldern, att hon mår psykiskt dåligt etc samtidigt som fokus inte är på jobb just nu, så kanske något i stil med aktivitetsersättning från Försäkringskassan kan vara något? Om hon inte kan jobba pga sjukdom eller funktionshinder under ett års tid. Annars kan man vara sjukskriven och gå på socialbidrag/försörjningsstöd. Bara att visa upp läkarintyg. Sedan borde det finnas någon form av rehabiliteringsplan, för att hon ska må bättre.

Jag förstår poängen med stipendier etc, men en annan lösning är ju om hon kan ordna så att hon får månatliga utbetalningar av någon slag. Försörjningsstöd, aktivitetsersättning eller liknande samt bostadsbidrag. Det kanske är det bästa för henne rent ekonomiskt, då stipendier brukar vara ett engångsbelopp. Samtidigt som bidrag kan betalas ut snabbare än stipendier, då man kan ansöka närsomhelst medan stipendier brukar ha ansökningsperioder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in